Érdekes eseményről számolunk be látogatóinknak. Hírünket legfőképp azok fogják értékelni, akik igazi Grand Theft Auto rajongók, akik kívülről fújják a sorozat történelmét. A GTA San Andreas és a Grand Theft Auto IV a legismertebb epizódjai a szériának, sokan ezeket a részeket ismerik, az első epizódokkal azonban nem foglalkoznak. Mindenesetre ismert, hogy a sorozat címe eredetileg nem is GTA, hanem Race´n´Chase lett volna.
Csaknem két hete Mike Dailly, a Race´n´Chase (GTA1) fejlesztői csapatának egyik tagja a Flickr képmegosztó portálon közzétette az első, felülnézetes, személyi számítógépekre megálmodott játék 1.05-ös verziójának terveit, amelyekből rengeteg kulisszatitkot megtudhatunk, többek között olyan dolgokat is, mint például hogy mi az ami a végleges változatba nem került bele, bár szerették volna a készítők. A "Folytatásra" kattintva egy részletes leírást találtok a közzétett 12 oldalas dokumentumról oldalakra bontva.
1. oldal
Az első oldal természetesen csupán egy fedőlap. Ezen fel van tüntetve a videojáték neve, verziószáma, a dátum (1995. március 22.) és a fejlesztő cég neve, a DMA Design Ltd., ami ma a Rockstar North.
2. oldal
A második oldalon egy táblázatot láthatunk, ahol tisztázzák a verziószámokat. Az 1.0 terveiről 1995 január 25-én született megállapodás, majd ötször újragondolták, módosították, végül március 21-én megszülettek a végleges tervek.
3. oldal
A harmadik oldal egy tartalomjegyzék, ahol értelemszerűen a dokumentum egyes fejezetei vannak listázva oldalszámmal együtt.
4. oldal
A negyedik oldalon olvashatjuk az első fejezetet, vagyis a bevezetőt. Tisztázásra kerül, hogy ez a dokumentum a Race´n´Chase című játék játékmentének terveit taglalja, megnevezi a találkozó időpontján, amelyen megszületett, illetve felsorolja az ott megjelent személyeket, akik a következők: Dave Jones, Mike Dailly, Robert Parsons, Stewart Graham, Steve Hammond, Chink, Oz, Keith Hamilton és David Kivlin. Az 1.2-es fejezetben egy magyarázatot olvashatunk. A Times betűtípussal írt játékelemek véglegesek, a Chicago-val írtak pedig nem véglegesek, mindössze javaslatok, amelyekről nem született megállapodás. A második fejezet is ezen az oldalon olvasható, ez az egyes játékelemekről való megállapodások dátumát taglalja.
5. oldal
A harmadik fejezetben a rendszerinformációkról olvashatunk. Itt leszögezik, hogy a játék PC DOS, PC Windows, PlayStation, Saturn és Ultra 64 platformokra jelenik meg (a Nintentod 64-es és a GameBoy Color verziót ekkor még nem tervezték). Már a gépigényről is születtek megállapodások, például a képmegjelenésről, a képfelbontásról, a bitsűrűségről, stb. A játékot mindenképp egy CD lemezen tervezték kiadni, a hajlékonylemezt mint esetleges adathordozót teljesen elvetették. A negyedik fejezet is itt kezdődik. Itt a programozási nyelvekről olvashatunk.
6. és 7. oldal
Az ötödik fejezet már igazi konkrétumokat tartalmaz. A játék célja a szórakozás, illetve egy remek multiplayer játék. A történet jelen időben játszódik. A játék három városban játszódik, melyek grafikai stílusa különböző, másak a küldetések. A helyszínek: New York, Venice(!), Miami; tehát San Francisco csak később merült fel. A következő városba egy bizonyos pontszám elérésével lehet továbbjutni. A többjátékos mód személyi számítógépeken online, a konzolokon pedig a egy gépről játszhatnak ketten. Járművet bármikor eltulajdoníthatunk, ez azonban felkelti a rendőrök figyelmét. Járművek között autók, hajók, helikopterek, teherautók vannak. Ez egyébként megmagyarázza, hogy mit keres a játék fájljai között egy helikopter modell. A játékos 4 különböző játék közül választhat:
Ezután a grafikáról olvashatunk. Pontosan megtervezték, hogy az egyes tájakat - város, vidék, tengerpart - milyen nagyságú lesz. Járműtípusonként körülbelül 20 autót terveztek.
8. oldal
Még az előző, 5.7-es fejezethez tartoznak a felugró ablakok, amelyek valamilyen fontosabb esemény, például autórobbanás esetén jelentek volna meg, illetve hogy időjárás változást is terveztek. Az egyik egy téli, a másik egy viharos, villámlásos idő. Az 5.8-as fejezet ismét informatikai adatokat tartalmaz.
9. oldal
A hatodik fejezetben ismét a játékmenetről esik szó. Szünet gomb, ami végül számítógépeken az F6 billentyű lett mindenképp lett volna, és talán a legelső tervek szerint a térkép is megjelent volna, mint a GTA: Vice City-től kezdve minden epizódban, ugyanis külön kikötik, hogy az ott nem jelenik meg, a városban van egy különleges pont, ahol meg lehet nézni. A városok utakból (kisebb és nagyobb utcákból), járdákból, épületekből, vizes részekből (óceán) és hidakból állnak. Vannak szintek, tehát lehetnek az egyes utak felett hidak, amit sikerült is megoldaniuk. Az autók felmehetnek a járdára, ahol gyalogosok járnak. A fejlesztők szerették volna, ha ütközéskor az épületek is megsérültek volna.
10. és 11. oldal
A hatodik fejezetnek még nincs vége. Olyan játékelemekről esik még szó, amelyek gyakorlatilag a mesterséges intelligenciát jelentik. A játékban lettek volna gyermekek és kutyák is. Már ekkor tervezték, hogy hallhatjuk a rendőrségi frekvenciát. Egérrel is irányíthattuk volna a játékot. Az autóval kapcsolatos funkciók a gáz, a fék, a bal és a jobb kanyar, a ki- és a beszállás és a duda. A hetedik fejezet a bejátszásokról szól. Az előzetes animált jelenetek ötlete mellett maradtak a fejlesztők. Egyszerű menüt álmodtak a játékba, mint a Doom-ban. A kilencedik fejezetben a munkamegosztást olvashatjuk. Bár tervezték a Saturn és az Ultra 64 verziót, de fejlesztőt nem találtak rá, talán ezért törölték a projektet.
12. oldal
Az utolsó oldalon a fontosabb időpontokat összegezték:
Ez mindenképp egy érdekes hír, és rendkívül értékes is. Nekem sokáig a GTA1 volt a kedvenc epizódom egész addig, amíg végig nem játszottam a The Ballad Of Gay Tony-t. Számomra felbecsülhetetlen értékű ez az információcsomag.
Kapcsolódó link: Mike Dailly Flickr profilja