Fontosabb adatok | |
Név: | Grand Theft Auto Chinatown Wars |
Fejlesztő: | Rockstar Leeds, Rockstar North |
Kiadó: | Rockstar Games |
Platform: | Nintendo DS PlayStation Portable PSP Go iPhone iPod Touch Android |
Stílus: | Perspektivikus akciójáték |
Játékosok száma: | 1 |
Hivatalos weboldal: | Kattints ide! |
Fejlesztés éve(i): | 2007-2009 (Portolás 2010) |
Megjelenési dátum: | Nintendo DS 2009. március 17. 2009. március 20. PSP és PSP Go iPhone és iPod Touch Android |
Adathordozó: | Nintendo DS: Nintendo DS Game Card PSP: UMD Disk iPhone és iPod Touch: Letöltés Android: Letöltés |
Értékelések: | ESRB: M PEGI: 18+ BBFC: 18 |
Már szinte megszokhatta mindenki, hogy a Rockstar Games csapata kisebb-nagyobb kihagyásokkal képes olyan szinten profi munkát végezni játékaikon, melynek köszönhetően egy-egy célzott közönségnek garantált szórakozást nyújthatnak, ha nem is több éven keresztül, de hónapokon át. 2009-et írunk, amikor is már nem csupán a játékmenet számít, hanem a cégek által publikált szoftverek grafikai/stílusbeli megjelenése is. A R* divíziói által publikált legutóbbi alkotások is erről árulkodnak, kivétel egyet, melynek grafikája és kialakítása tulajdonképpen inkább helytálló a Grand Theft Auto sorozatban, mint korszakalkotó, ám még ezt figyelembe véve is eszméletlenül döbbenetes benyomást keltett sok rajongón. Hogy mire fel ez a nagy siker? Jelenlegi ismertetőnkben megmutatjuk, hogy véleményünk szerint miért is ez az eddigi legjobban eltalált, hordozható kézi konzolra kiadott epizód, közben választ adva az általunk feltett kérdésre is.
Mivel már mindenki tudja, hogy a játék Nintendo DS exkluzivitást élvez, valószínűleg nem számít senki sem egy eszméletlenül kidolgozott produktumra, Star Wars animációkat megszégyenítő effektekkel. Sőt, szinte biztosak vagyunk abban is, hogy sokatoknak már a bejelentés alkalmával elment a kedve az egész sorozattól, mivel ez a rész egy ilyen kis „csipisznek” mondható eszközre jelenik csak meg – ami az Xbox360 exkluzív GTA IV letölthető tartalmak után, teljesen érthető. A formula viszont igen jól sikerült, így hát csak jó hírrel szolgálhatunk a DS-t, DS Lite-ot, vagy DSi-t magukénak tudó rajongóknak, akikben mégis maradt egy kis remény a Chinatown Wars iránt.
Az epizód eszméletlen kidolgozottsága emberi testrészek, pontosabban végtagok elvesztésére késztetheti az azt először kipróbáló személyeket – aggodalomra semmi ok, az adathordozókat nem fertőzték meg pestissel. Liberty City szinte teljes kiterjedésében pöffeszkedik a kis gép képernyőjén – kivétel ugyebár Alderney, mely bizonyos okokból kifolyólag kimaradt a város ezen verziójából -, így biztosítva a szabad játékmenetet nyújtó, óriási játékteret. A Grand Theft Auto IV-ben megismert helyszínek többségére még itt is ráismerhetünk azonban, ami madártávlati nézet ide vagy oda, így is igen lenyűgöző, ilyen hardveres specifikációkkal rendelkező szórakoztató eszközt tekintve. A város lélegzik, él és újabb kihívásokkal próbálja az oda ellátogatókat az „őrületbe kergetni”. A fergeteges főküldetések és az érintőképernyőt kihasználó lehetőségek még könnyebbé teszik a karakterünkkel – aki Huang Lee ugyebár - való azonosulást, mely egészen a GTA III óta fontos eleme a kiadott részeknek.
Fizikai oldalról tekintve sajnos nem mondhatunk túl sok pozitívumot a CW-ról, mivel igen sokszor fordul elő, hogy a kis gépezet „elfeledkezik” egy-egy környezeti tárgy megfelelő reakciójáról. Ilyen esetek előfordulása legtöbbször az oszlopokon/különböző tárgyakban való áthajtásban, kisebb objektumokban való fennakadásban nyilvánul meg, ami az igazat megvallva, néha egy küldetés teljesítését is megakadályozhatja. Ettől függetlenül a játék nem lesz élvezhetetlen, bár igen jó pont lett volna, ha ezt is legalább olyan tökéletesre fejlesztették volna a Leeds-nél dolgozó fejesek, mint a különböző grafikai elemeket. Apropó grafikai elemek… figyelemmel kísérve a napszakaszok és időjárási tényezők változását, arra is figyelmesek lettünk, hogy a Chinatown Wars dinamikus árnyékolási effekteket is felsorakoztat, ami egy DS címnél eléggé különleges és egyben hihetetlennek is vehető. Megint csak egy fontos szempont, amit nem szabad háttérbe szorítani, mert a fejlesztési szakasznál így derül ki, hogy a fizetett programozók milyen formában törekedtek a tökéletességre.
Ismertetőnk méretét lerövidítvén úgy döntöttünk, hogy a fontosabb lehetőségekről inkább a későbbiekben megírandó cikkeinkben olvashattok, tehát érdemes visszalátogatnotok erre a szekcióra!
A rajongók közül valószínűleg sokatok emlékszik arra az időszakra, amikor a Grand Theft Auto II és III közötti várakozás lázában égett az egész játékos-társadalom. Nos, akkortájt még szó esett arról, hogy a játék fejlesztői nézetváltáson gondolkodnak, mely a későbbiekben meg is valósult… de nem úgy, ahogy azt eredetileg elgondolták. A Nintendo DS adottságai, illetve a platform hátrányai viszont elegendő okot adtak arra, hogy visszatérjenek egy régi sémához, melyet annak idején a generációváltásnál akartak alkalmazni, és egy úgynevezett „izometrikus” kameraállást/mozgást foglal magába. A megoldás a fejlesztés során elvetélt ötletnek bizonyult, így hát a méltán híres GTA III háromdimenziós, játékos mögötti kameraállással lett ellátva. Nem kell sokáig gondolkodnotok tehát azon, hogy a Nintendo ezen kis gépén való megjelenés erős korlátozottsága miatt, a Rockstar-os arcok kisebb kompromisszumokat kellett hogy kössenek, így aztán a modernkori Liberty City-t is megszemlélhetjük madártávlatból.
Ez a módszer szerencsére nem hagyott cserben minket, mivel a város még így is csodálatosan kidolgozott – hangsúlyozom, egy DS-től nem vártuk volna. A sorozathoz hű tulajdonságok közé még besorolhatjuk a rajongói tábor által igencsak kedvelt, dühlevezetésre szolgáló őrjöngések visszatértét is, amiket sajnálatos módon az előző nagy címből R*-ék kihagytak. Változtatások persze ezen a téren is érvénybe léptek, ám erről egy későbbi cikkünkből olvashattok részletes ismertetést.
Mivel már agyon dicsértem a játékot, elmondtam annak minden pozitív oldalát, nem állok le… a CW ugyanis még azon multira éhes játékosok étvágyát is kielégítheti, akik megszokták az ezelőtt megjelent stories-ok multiplayer támogatását. A beépített Wi-Fi lehetőségeknek köszönhetően nem csupán barátainkhoz csatlakozhatunk, hanem Single küldetéseink közben elért pontszámainkat, illetve statisztikai adatainkat is feltölthetjük a Rockstar által nem is oly rég megnyitott Social Club-ra.
Összességében a Chinatown Wars egy igen innovatív játék a sorozat repertoárjában. Aki tehát hű rajongónak érzi magát, valamint rendelkezik a megfelelő pénzmaggal – nem mellesleg szórakozni is szeretne, annak csak ajánlani tudjuk ezt a Grand Theft Auto epizódot.