Hozzászólás
Szerző: DereX » 2023. 10. 12. 00:04
Üdv.
Eltelt egy év mióta kikerültek a leakek. Volt 1-2 kisebb vita itt akkoriban köztünk és örömmel láttam, hogy az elmúlt 1 év hozzászólásaiban is felmerült ez a téma azért egy kicsit.
Vicces azt látni, hogy emberek még mindig felülnek holmi twitter, vagy tiktok leakre, mikor már a GTA4 óta tudni lehet, hogy a R* sokkal jobban ügyel arra, hogy hogyan jelentse be a játékait. Az is poén, mikor ilyen évfordulókra számítunk, hogy majd akkor bejelentik. Minek tennék? Soha nem figyeltek oda ilyesmire. Csak az adott játékot ünneplik, de ez nem olyan alkalom amikor bejelentenének valamit. A GTA5-t is október végén jelentették be és november elején jött (2011) az első trailer. Semmi nem kapcsolódik ahhoz a dátumhoz. Aztán kerek 1 évet kellett várni a második trailerre. Emlékszem majdnem mindennap nézegettem akkoriban én is, hogy nincs-e valami új infó stb. Akár egy screenshot vagy valami. Minden kis szar pici hírre felültek az újságírók is, ahogy így van ez most a GTA6-nál is.
Személy szerint ha már GTA: VC évforduló, jobban örültem volna 1 olyan bejelentésnek, hogy szépen egymás után remakelik a trilógiát. Nem egybe, hanem odafókuszálva egyszerre csak egy címre, kibővítve stb, közbe törölve a DE kiadásokat, akiknek meg meg van a DE ők ingyen megkapják.
Még azt is elfogadnám, ha 60 eurót elkérnének egyenként egy ilyen szintű remake esetén. Itt még a következőben általam szidott rage motort is használhatták volna.
Térjünk vissza kicsit a játékmotor kérdésre mert látom ezt nem sikerült tisztázni, hogy miért baj az, hogy ha egy 15! éves technológiát használnak.
Először is, ahogy dani.szentgali leírta, PS4 és PS5-ös játékok között azért nincs sok különbség, mert az összes gyártónak meg van kötve a keze. Nem fejleszthetnek túlságosan sokkal szebb játékokat, mert akkor nem fogják tudni azokat PS4-re portolni. Ebben ennyi a lényeg. Annak idején a GTA5-t kiadták még PS3-ra és XBOX360-ra is, meg is lehet nézni, hogy mennyire nem szép a játék ezeken a konzolokon aztán amikor megjelent PS4-re, PC-re mintha két különböző játékról beszélnénk.
A mai válságosnak tekinthető időszakban nem fognak egyszerre két hardvertech-re optimalizálni a gyártók. Ezért inkább PS4 az alap, aztán PS5-ön meg csak jobban fut.
Eleve azt se felejtsük el, hogy a Sony és Microsoft is nagy bajban van. A mai elérhető hardverek már jóval erősebbek a két konzolnál. Sőt amikor ezek a konzolok megjelentek már akkor "elavult"-nak számított az a hardverteljesítmény ami azokban van. Régen egy konzol és PC között nem volt ekkora tudás béli különbség mint ami ma van. Már esedékes lenne a következő generáció emiatt, miközben a jelenlegi is fiatal. Ez is önmagában visszaveti a játékgyártókat.
Ma már van lehetőség olyan grafikára is, ami megkülönböztethetetlen, hogy az a valóság, vagy csak játék. (Matrix UE5). Kinek van rá szüksége? Inkább úgy tenném fel a kérdést, hogy kinek nincs? Ez egy valóságszimulátor játék. Adja magát, hogy akkor a grafika is hűen tükrözze a kor technológiai adottságait. Akinek ez nem szüksges az játszhat felőlem Minecraftot is. Ide lehet hozni, hogy annak meg mennyire nincs grafikája csak épp teljesen másra épül rá a játék. A GTA-ban mindig is fontosak voltak a küldetések és a sztori, de ami miatt annyi embert bevonzott mindig is az a grafika volt, az open world világ amit bejárhatsz szabadon.
Egyébként lehet azt mondani, hogy az UE5 még a mai PC-ken is receg. Ebben van igazság. Csak épp az UE5 fejlesztői is tisztában vannak azzal, hogy jó ideig még mindig UE4-et fognak használni pontosan azért, mert még tisztán PS5-re sem tudnak fejleszteni, mert figyelembe kell venni a PS4-et is. Mire UE5-öt használhatnak majd a gyártók addigra a PS7 is megfog jelenni.
Ez önmagában megmagyarázza azt is, hogy miért nincs még GTA6. Valószínűleg a R* sem számított arra, hogy a piac ennyire el fog szállni. Ha őszinték akarunk lenni, annyiért amennyiért ma meglehet venni egy PS5-t, kb. a duplájáért kéne adni a PS6-ot. Ennyit meg nem fognak kiadni az emberek. Túlságosan drágák lettek a hardverek köszönhetően sok tényezőnek, ne menjünk ezekbe bele. Az XBox-ot azért nem említettem meg mert ugyanaz a helyzet azzal is, plusz az még gyengébb is.
Örökké viszont a R* sem tud várni, még soha nem volt az, hogy több, mint 10 év teljen el két cím között így hát aztán ők is beálltak abba a sorba, mint a többiek, hogy olyan motorral vágnak bele az új résznek, ami jóeséllyel futni fog még PS4-en is, röcögés nélkül. Amit kitudok nézni belőlük, hogy ő nekik lesz annyi a bukszájukban, hogy a PS5-ös verzió azért akkora ugrás lesz, mint annó a PS3-PS4 között volt GTA5 esetében. Nem is grafikában, de technológiai megoldások és optimalizáltság terén.
A probléma csak azzal van, hogy maga a PS5 erejét nem használják így ki. A RAGE egy 15 éves motor. Láttuk a kezdetleges erejét, hogy mire képes a GTA4-nél, tudtuk hogy ebben még rengeteg potenciál van. Ezt mind kiaknázták a GTA5 esetében. Akkoriban ők is úgy nyilatkoztak, hogy ebben a motorban ennyi volt. Aztán az RDR2-t mégis ebben adták még ki. Ha valaki PC-n ultra beállítások mellett futtatja az RDR2-t és a GTA5-t, grafikában alig fog észre venni különbséget. Mindkét játék szép, nem erről van szó. Itt még a problémát nem is látnám akkorának, hiszen az RDR egy tök más univerzum és nagyon jól beleillett abba a motorba.
De itt most egy újabb GTA esetén akarják felhasználni megint. A baj annyi, hogy nagyon sok téren történt technikailag előrelépés 10 év alatt.
Ha a leakek egyetlen dologra jók voltak, akkor az az volt, hogy lehetett látni, sajnos a GTA6 ugyanabban a jóöreg RAGE motorban készül.
Legfeljebb kapunk szebb színeket, árnyalatokat, jobb tükröződést, árnyékokat. A textúrák kicsit részletgazdagabbak lesznek de ennyi. Az animációk mind ugyanazok lesznek, a fizika is, persze lesznek új lehetőségek amikkel kénytelenek leszünk beérni.
Ez nem azt jelenti, hogy nem lesz jó játék a GTA6, mert de. Valószínűleg szintén sok díjat és rekordot fog dönteni, csak a tudat, hogy ez lehetne sokkal jobb is, szomorú. Ugyanis egy olyan cég húz le újabb bőrt egy 15 éves technológiáról ami 8 milliárd dollárt pengetett össze csak a GTA5-tel. Közben meg a játék fejlesztési költségei pár száz millióba kerültek.
Sajnos mivel nagyon sok embernek nincsennek is igényei a sokkal jobbra, ezért sok embernek a torkán le is fogják tudni ezt nyomni.
Leakekről még annyit, ami itt is felmerült korábban, hogy "Teljesen természetes, hogy szarul néz még ki a játék, stb." Én is láttam a sok cikket amik megpróbálták bevédeni a R*-t. Az a baj, hogy ha laikusok próbálnak megszakérteni valamit annak izzadtságszaga lesz. Volt egy 'híres' kép, ami a GTA4 early development fázisból származik és hogy ahhoz képest mennyivel lett szebb a GTA4. (Ugyanezt a képet azóta láttam a GTA5 early development fázis során is felhasználva érvként, örülök a következetességnek.)
Két dolgot felejtünk el. A GTA4-ben használt RAGE motor újoncnak számított, az aki utánanézett az tudta, hogy sokkal több mindenre képes még. Eleve nagyon rosszul futott az összes platformon is mert vissza kellett venni belőle. A GTA5 esetében az early dev. képek egy az egyben megegyeznek kb. egy GTA4-el, a végeredmény mégis totálisan más. A válasz ott rejlik, hogy a GTA5-ben kitudták aknázni végre a motor adta lehetőségeket. Mennyi cikk volt akkoriban, hogy a R* mennyire örült, hogy végre megtudják mutatni, hogy mire is képes a saját motorjuk. Aztán azóta már ezen nem fognak tudni sokkal jobb eredményt elérni. Elérték a technológiai határokat. Pont ezért mondtam, hogy nézzük meg mi az RDR2 és GTA5 között alig van különbség. Ami van az az, hogy a randomfoliage-n nagyon sokat javítottak. Ez képes arra, hogy sokkal de sokkal szebbnek tűnjön valami, de ez csalóka. Emellett a textúrák lettek élesebbek, részletgazdagabbak egy picikét. Ennyi.
Ez már a GTA6-nál nem lesz elég. Amire a sok tudatlan kiakadt a leakek esetén, hogy befejezetlen, kezdetleges textúrákat láttak és az alapján írták le a játékot - ó rájuk nem kell figyelni. Azokra kellett volna akik rögtön az egész mögött észre vették, hogy persze ez egy early dev. fázis de a motor az konkrétan látható, hogy ugyanaz.
Nem akarom ezt a témát sokáig húzogatni, csak azért hoztam ezt fel, mert valószínűleg a háttérben kaptak ilyen szakmai kritikákat is amiket én is leírtam. Ezek nem a nyilvánosság előtt fognak lezajlani. Feltűnően nagy a csend a leakek óta, pedig akkor még azt igérték, hogy hamarosan lesznek infót. Hát nem lettek. Nem lennék meglepődve, hogy a háttérben elkezdtek fejleszteni egy új motort és arra állnak épp át, mert az azért még is milyen már, hogy egy 15 éves technológiát használjanak. Ami még felmerülhet, hogy jóval több új lehetőséget is kénytelenek lesznek kitalálni, hogy a közönséget lekenyerezzék.
Még egy utolsó dolog: Erre 1 éve nem reagáltam, de most megteszem. Valaki azt írta, hogy miért is baj az, hogy a saját fejlesztett motorjukat használják, miért kéne kidobni stb. A fejlesztésnek megvannak a határai. Nem tudod a végletekig fejleszteni mert az alap amire épül a motor annak megvannak a technikai korlátjai. A PHP is egy viszonylag jó script nyelv és az arra épülő keretrendszerek is, de akármennyire fejlesztik, van tőle sokkal jobb, sokkal könnyebben használhatóbb, jobb biztonsággal és teljesítménnyel rendelkező technológia.
A másik pedig, hogy minden programozói projectnek van egy masszív boilerplate kódbázisa ami minden hasonló projectben szükséges. Példaként egy weboldalnál általában mindig lesz regisztráció és belépés, nem kell ezeket mindig a 0-ról megírni. Egy szóval sem írtam azt, hogy ezeket a boilerplate kódokat is dobják ki.
Harmadrészt pedig, igen, sokszor merül fel az, hogy nyugdíjazunk egy technológiát mert elavult. Nem játékok fejlesztésével foglalkozom, hanem egyszerű web és asztali alkalmazásokkal, mobilalkalmazásokkal. Ha mindig ugyanazt a technológiát használnánk 10-20 éven keresztül akkor a hackerek dolgát is megkönnyítenénk, valamint nem lenne semmilyen innováció, semmilyen fejlődés. Minden évben lehetőségek egy-egy új tárháza nyílik meg, és kb. 5-6 évente nagyon nagy fejlesztések vannak amik behoznak új megoldásokat. Nálunk is már a sokadik saját CMS fejlesztése zajlik mindig teljesen 0-ról.. Vagy épp CRM.