Fontosabb adatok | |
Név: | Grand Theft Auto Advance |
Fejlesztő: | Digital Eclipse Software |
Kiadó: | Rockstar Games |
Platform: | Game Boy Advance |
Stílus: | Felülnézetes akciójáték |
Játékosok száma: | 1 |
Hivatalos weboldal: | Kattints ide! |
Fejlesztés éve(i): | 2004 |
Megjelenési dátum: | 2004. október 25. |
Adathordozó: | Cartridge |
Értékelések: | ESRB: M OFLC: M PEGI: 16+ |
A Rockstar Games a GTA3 és a GTA Vice City sikere után bejelentett egy újabb mellékepizódot, amely Game Boy Advance-ra készült, de nem a Rockstar fejlesztésével. Első ránézésre szinte mindenkiben az fogalmazódik meg, hogy egy felülnézetes GTA3-at kaptunk, de ez csak egy bizonyos mértékig igaz. Valóban ugyanazt a Liberty City-t járhatjuk be kisebb-nagyobb módosításokkal, de mégis szerepelnek újdonságok a listán. Lássuk kicsivel részletesebben, hogy mivel is szolgál nekünk a Grand Theft Auto Advance...
Habár a játék neve felvette a platformja nevének egy részét (Advance), a hivatalos borítón egy szimpla Grand Theft Auto logo található - azzal a különbséggel, hogy míg a többi GTA játéknál a logó fehér színű, és fekete keret veszi körül, addig itt pont fordítva van. A főbb újdonságok közé tartozik, hogy a régebbi felülnézetes részekkel ellentétben itt megtalálható a legtöbb mellékküldetés (pl. bűnüldözés), helyet kapott a 3D-s részekből ismert HUD, valamint számos új fegyver szerepel a repertoárban. Külön érdekesség, hogy bár a játék felülnézetes, a járművek mégis fel tudnak borulni, egy-egy élesebb kanyar bevételével, vagy egy nagy ütközés következtében. A legnagyobb újításnak mégis talán azt vehetjük, hogy az autókba beszállva egy sebességmérő jelenik meg, mely a járművünk aktuális gyorsaságát hivatott prezentálni - ezt a funkciót csak ebben a GTA-ban találhatjuk meg, pedig rajongók sokasága örülne neki a többi epizódban is.
A város
Mint azt már említettük, a GTA3 beli Liberty City-t járhatjuk be, vagyis a három sziget, Portland, Staunton Island és Shoreside Vale a rendelkezésre álló terület. Portland a gyárak, Staunton Island a magas felhőkarcolók, Shoreside Vale pedig a luxusingatlanok helyszíne. A játék története 2000-ben játszódik, és eredetileg a Grand Theft Auto III portjaként lett bejelentve. Később azonban a Gameboy Advance limitált teljesítménye, és a rövid idő miatt ezt a tervet elvetették. Az utak kis mértékben át lettek rendezve, így csak vízszintes és függőleges irányban futnak, átlósan nem. Ettől függetlenül ismerős lehet a legtöbb épület a GTA3-ból, sőt az egész úthálózat is nagyban hasonlít az első 3 dimenziós GTA-ban látottakra. Az egyes városrészeket hidak kötik össze, de alagutakkal itt már nem találkozunk, sőt a magas vasutat is kihagyták.
A járművek
A járművek terén a játék mondhatni visszafejlődött. Csupán autókkal találkozhatunk az utcákon, se motrok, se hajók nem állnak rendelkezésünkre. Az autók többsége a GTA3-ból öröklődött a játékba, de új kocsik is kerültek bele. A sport, szedán, furgon és kupé típusú autókon kívül természetesen találkozunk bandaautókkal, valamint extra járművekkel is, mint például a Forma 1-es autó.
A játékmenet
Bár visszatérünk a felülnézethez, a játékmenet továbbra is marad az, amelyik a harmadik epizódtól lépett érvénybe. A játék mesél, egy történetet írunk azzal, hogy átverekedjük magunkat küldetések sokaságán. A játék közben alkalmunk nyílik mellékküldetések és egyéb tevékenységek elvégzésére is, amelyekért hasznos jutalmat is kaphatunk. Ezek segítségül szolgálhatnak a játék könnyebb végigjátszásában. Mindeközben a városban vásárolhatunk fegyvereket, átfesthetjük az autónkat, vagy vehetünk fel segítségként felvehető tárgyakat - magyarán a szokásos GTA feeling egy cseppet sem marad el.
Technológia
A játék bejelentése óta egyértelművé vált az a tény, hogy teljes mértékben figyelembe kell venni a Nintendo kézikonzolja, a Game Boy Advance szabta technikai korlátokat. Ennél fogva egyetlen karakternek sincs szinkronhangja, és átvezető animációk sincsenek egyetlen misszió vagy feladat előtt/után. Néhány beszólás a GTA3-ból azonban bekerült az Advance-ba is, amelyeket többnyire a járókelők mondanak nekünk, ha valami furcsaságot csinálunk. Mivelhogy a hangokat nem igazán lehet jól visszaadni a Gameboy-on, így rádióállomások sem kaptak helyet a játékban - habár autót vezetbe egy bizonyos zene szól az egész játék alatt. További hátrány még a hangok terén - és ez egyben idegesítő is lehet -, hogy az összes autó ugyanazzal a motorhanggal rendelkezik, s ezáltal menet közben ugyanaz a hang ismétlődik, amíg meg nem állsz. (Ez ugyanígy volt a GTA1 és GTA2 Game Boy Color verzióinál is)
Ahogy az első, felülnézetes epizódokban is volt, itt is párbeszédes szövegek, és rajzolt arcok adják a küldetés instrukcióit. Az artworkök nagyban hasonlítanak a három dimenziós részhez kapcsolódó művészi rajzokra, és a karakterek arcát értelemszerűen csak ilyen rajzokon láthatjuk.
Fogadtatás
Egészen a játék készítésének bejelentése óta sokan spekuláltak azon, hogy egy újabb felülnézetes rész mennyire osztja meg a játékosok közvéleményét. A méltán népszerű GameRankings weboldala 70%-ra értékelte a Grand Theft Auto Advance-t, és ehhez az értékhez nem kevesebb, mint 47 elemző cikket összegeztek. Ugyanígy a Metacritic weboldalán a játék 68 pontot ért el a 100-ból, ez esetben 33 leírás alapján döntöttek.
Napjaink talán legnagyobb szórakoztató weboldala, az IGN.com nem volt ennyire szigorú, és 8.5 pontot adott a játéknak, a maximális tízből. Értékelésüket azzal a mondattal is alátámasztották, hogy "ha szereted a Grand Theft Auto sorozatot, az Advance kihagyhatatlan epizód számodra". Ezen kívül a Nintendo Power magazin és a Game Chronicles is pozitív értékeléssel látta el a Grand Theft Auto Advance-t. A GameSpot ezzel szemben nem nagyon részesítette előnyben a játékot, ugyanis 6.5 pontot kapott a 10-ből, és azt is hozzáfűzték, hogy a játék "szép, de nem olyan jó".