A Max Payne sorozatban elsőként szerepel Multiplayer lehetőség a harmadik részben. A fejlesztők számára nem volt kérdés, hogy beletegyék az online játékot, az viszont már annál érdekesebb, hogy hogyan oldották ezt meg a jellemzően narratív, történetközpontú Max Payne játékkal.
TARTALOM:
Az IGN egy remek cikket írt erről a témáról, amit a harmadik rész multiplayeréért felelős fejlesző elmondása alapján írtak. Tényleg röviden és tömören összefoglalja a főbb újdonságokat. Ezt olvashatjátok itt magyarul:
A Multiplayer elsőre nem tűnhet természetesnek egy Max Payne játékban. Ahogy a címe is utal rá, a sorozat mindig is egy intenzív személyes történetet mesélt el, egy végletekig meggyötört ember hátborzongató személyiségét és azt, ahogyan ezt kezeli. Ennek eléréséhez a narráció a legfontosabb, és ez így is van rendjén. Ez tette Max-et ilyen elmélyült főszereplővé.
Ezzel szöges ellentétben viszont a legjobb multiplayerben — A GoldenEye-tól a Call of Duty-ig — te magad alkodod meg a narrációt. A játékosok arctalan, hangtalan szereplők, akik a játszmák során egyfajta történetet adnak a játéknak, amit meghatároz az egész kimenetele és a meccsek alatti rivalizálás.
Charlie Bewsher, a Max Payne Multiplayer vezető designere tud erről az alapvető különbségekről. "A Max Payne 1 és 2 narrációs része, illetve amit most a harmadikkal csinálunk, természetesen nagyon erős. Tehát amikor a Payne multiplayer verziójára gondolunk, szerintem ki kell hangsúlyozni ezt a részt is. Viszont minden multiplayer játék egyedi "történetet" jelenthet, ezért csak a kibontakozást lehet megmondani."
A Max Payne 3 megpróbál értelmet adni ennek a spontán narrációnak, amit egy multiplayer menetben tapasztalsz. Ehhez egy új játékmódot alkottak, a Gang Wars-t, ami a Payne multiplayerének lelke. Egy tipikus meccs például kezdődhet egy félresikerült drogüzlettel. Ezután össze kell szedni a szétszórt pénzzel teli táskákat, és visszavinni biztonságos pontra. Ez egy megszokott multiplayeres feladat, de a különbség a következő menetben jön: ahelyett, hogy ugyanazt kellene csinálnod, a küldetés változik az előzőhöz képest, így nem csak értelmet, kontextust ad a játéknak, de motivál is az új feladatra.
Az emögött lévő logika Bewsher szerint nem egy új történet ráerőltetése a játékosra, hanem "a dráma és a történések kiemelése". Tehát a második menetben például vérdíjat tűzhetnek ki az előző menet legjobb játékosának fejére. Vagy az is lehet, hogy a domináns csapattól kell területet szerezni. Tegyük fel, hogy megvan az új terület, a következő menetben viszont már a zsákmányon szétszórt bombákat kell rohamosan hatástalanítani.
A feladatok egymáshoz kapcsolódnak, amiket Max saját maga mesél el a jól ismert képregényes történet használatával, így a Max Payne 3 single-player érzése az online játékokon is látszik majd. Ráadásul a küldetések típusainak száma gyakorlatilag végtelen lehetőséget kínál a Gang Wars-nak.
A feladatok változatossága megakadályozza, hogy egy csapat domináljon -- némelyik jutalom teljesen egyéni haszon, míg másokhoz a kooperáció szükséges. Ez azt is jelenti, hogy a Gang Wars menetei egy magával ragadó sportjáték és az eseménydús történet ötvözését jelentik, különböző fordulati elemekkel, amik még több értelmet adnak neki.
A multiplayer élményt az ún. Burst-ök [ejtsd: börszt, börsztök - gtaplace] fokozzák még jobban -- ezek speciális képességek, amik az XP gyűjtésével nyílnak meg. A perkeket a csapatok egyéni jellemzői inspirálták. Max szokásos képessége, a Bullet Time mellett a legeredetibb Burst-ök azok, amik a játékos felfogását változtatják meg. A "Paranoia" nevű például egy ravasz képesség, amivel az ellenfelek a saját csapattársukat ellenségként látják. Minden Burst három szintre tagolható. Várj a használatára, és még pusztítóbb hatása lesz: az ellenfelek egymást is megölhetik (friendly fire).
Egy másik Burst egyszerre érdekes és kaotikus dolgokat okozhat. A "Sneaky"-vel a saját Gamertaged az ellenség számára barátnak jelenik meg, így beosonhatsz a bázisukra, mielőtt keményen "elárulnád" őket. Az "Intuition" egy erős képesség, ami 3. szintnél megmutatja az ellenfelek körvonalát [wall hack? - gtaplace].
A Bullet Time egyébként szintén egy Burst formájában lesz benne a multiplayerben, de nem a közelségtől függ, hanem a látótávtól. Ha olyan játékos látószögében vagy, aki aktiválta a Bullet Time-ot, a játék neked is le fog lassulni. A Burstök nem csupán egy-egy előny miatt jók. Változtathatják a játékmenet tempóját -- néha átruháznak egy előnyt, néha kiütik egymást.
Szerencsére a legtöbb meghatározó játékmeneti elem, ami a Max Payne sorozatra jellemző volt -- Shootdodge, Bullet Time -- igen szépen működik a multiplayer keretein belül is. Az égben való nézelődés egy fantasztikus dolog a multiplayerben -- főleg, amikor látod a csapattársaidat, amint ablakokat lőnek be és szedik az ellent. Elképesztően hasznos, hiszen támadólag és védekezőleg is be lehet vetni. Ha közel vagy a halálhoz, a shootdodge-al eltűnhetsz a támadód látószögéből, amivel elég időt nyersz az újratöltődésre. Ez egyébként marha jól néz ki.
A Gang Wars egyébként egybevág Max Payne eredeti sztorijával, így látszik majd, mi történik egy-egy bandával, amikor Payne-nel keresztezi az útját. Tehát egy Gang Wars meccs bemutathatja a banda eseményeit, miután Max a színre lépett. Ez egy érdekes ötlet, de ehhez meg kell várnunk a teljes single-player történetét, hogy meglássuk, a két narratíva hogyan keresztezi és támogatja egymást.
Alapjában véve a multiplayer és a narráció vegyítése erőltetettnek és szokatlannak tűnhet az online játékhoz. De itt tökéletesen működik, hiszen egy drámai elemekből álló történetet épít fel, amik természetes módon beleillenek a multiplayerbe. Azok számára, akik túl személytelennek érzik magukat egy Call of Duty alatt, a Max Payne multiplayere megmutatja, hogyan legyél része az egésznek!
— Forrás: IGN.com
Ahogy a cikkben is írták, XP gyűjtésével újabb és újabb perkek, speciális képességek nyílnak majd meg a játékos számára, ezeket Burst-nek hívjuk. Mindegyik más-más előnyt kínál, amit az online csaták során fel lehet használni az ellenfelek legnagyobb örömére. Minden Burst 3 szintből áll, valószínűleg az első a leggyengébb, míg a 3. a legfejlettebb perk.
Jelenleg az alábbi Burstökről tudunk:
Egyelőre csak egyetlen multiplayer pályáról tudunk (Cemetery), illetve a rendelkezésre álló képek alapján (lásd fentebb) további helyszíneket is lehet tudni. Valószínűleg valamiyen kikötő és városi pálya is lesz.
Az alábbi "csomagok" exkluzív tartalmak, amik csak a játékot bizonyos helyről előrendelők számára, vagy a Special Editionnel érhetők el. Azért ne keseredjen el senki, ahogy az L.A. Noire és a Red Dead Redemption esetében is volt, később minden ilyen tartalmat elérhetővé tesznek egy "Game of the Year" kiadásban, csak nyilván sokkal később.
Silent Killer Multiplayer Loadout Pack "Ez a csomag három egyedi elemet tartalmaz a Multiplayerhez – a pusztító erejű Light Anti-Tank fegyvert, a Slippery Character Burst perket, amivel gyorsan megléphetsz egy tűzharcból, illetve a Listening Device-t, ami felerősíti a hallásod, így a távolabbi játékosok beszédét is hallhatod." Előrendelés: UK:Tesco | AU: GAME | DE: Amazon | ES: Fnac | FR: FNAC |
|
Classic Multiplayer Character Pack Csak a Special Editionnel érhető el. Nyolc Max Payne 3-as multiplayer karaktert tartalmaz, köztük olyan klasszikus Max Payne és Max Payne 2 szereplőkkel, mint Mona Sax vagy Vladimir Lem, és persze az előző Max Payne kinézetek. |
|
Disorderly Conduct Multiplayer Weapons Pack Három egyedi fegyvert tartalmazó csomag: a jól ismert Hammerhead Auto Shotgun, egy G9 Gránátvető és a Molotov koktél része a csomagnak. Szintén csak a Special Editionnel érhető el. |
A Rockstar egyedülálló módon egy különleges versenyt hirdetett meg a Twitteren. Úgy döntöttek, hogy kiválasztanak 8 rajongót, akikről az egyik multiplayeres banda tagjait mintázzák majd. Aki a követők közül a játék időtartama alatt használta a #MaxPayne3 hashtaget, esélye volt arra, hogy véletlenszerűen kiválasszák.
A játék négy hétig tartott (2011. december 16-tól 2012. január 13-ig), és minden héten 10 szerencsés twitterezőt sorsoltak ki. Ők kaptak egy privát üzenetet, amire 48 órán belül válaszolni kellett egy saját arcképes fotóval. Végül ezek alapján választották ki minden héten azt a kettőt, akiket érdemesnek tartottak a játékba.
Végül összeállt a világ minden tájáról származó csapat, itt a Rockstar véleményét olvashatjátok róluk:
@HaraldFranker Németországból, aki kinézetével nyerte meg a fejlesztőket. Klasszikus borotvált fej, Mohawk frizura és agresszív tekintet. Egy hiteles figura, aki ellen kiállhatunk majd bármelyik online deathmatchben. | |
@Alexisssx3 Kaliforniából (Egyesült Államok), aki frappáns mondatával fogta meg a készítőket: "@Rockstar Games, nektek egy igazi játékos kell a csajhoz! Garantáltan szétzúzlak majd titeket a multiplayerben!" | |
@Wheelerj28 Kanadából, aki a Winnipeg-i Power 97 nevű rock rádiócsatorna reggeli showjában hallható. A kis kampányával hívta fel magára a figyelmet: büszkén megengedi a hallgatóinak, hogy virtuálisan szétlőjék az arcát. | |
@ElvisMarques Brazíliából, aki egy lelkes rajongó a Max Payne 3 helyszínéről, Brazíliából - úgy az igazi, ha a csapatban legalább egy igazi brazil is van. | |
Shohei, azaz @hakuchitare elismert rajzművészként dolgozik Japánban. Egyedi külseje tökéletesen passzol a bandába, és Sao Pauloba, ahol egyébként a világ legtöbb határon túli japán él. | |
Hamish, azaz @silenthamish az esemény egyik legszorgosabb tweetere volt és az utolsó héten bekeményített – nagy rajongónk az ausztráliai Melbourne-ből, aki egy ígéretes és kegyetlen online harcost ábrázolhat majd. | |
Jaclyn, azaz @jaclynejimenez egy New York-i PC gamer. Álma, hogy bekerüljön az arca a játékba, teljesült, és úgy tűnik hogy számíthatunk majd rá a Social Club multiplayer játékokon is késő tavasszal. | |
Nick, azaz @TwisBeats, egy londoni underground rapper. Még a második héten figyeltünk fel rá. Már majdhogynem feladta a várakozást, de most komolyan, hogy mondhatnánk nemet egy ilyen srácnak? |