Lépj be, vagy csatlakozz a közösséghez!



Felhasználónév:

Jelszó:
Elfelejtettem a jelszavam!

Regisztráció
Bejelentkezve szeretnék maradni
2026. MÁJUS 26-ÁN ÉRKEZIK A GRAND THEFT AUTO VI PS5 ÉS XBOX SERIES X|S KONZOLOKRA. NÉZD MEG A TRAILER 2-T MAGYAR FELIRATTAL!
Grand Theft Auto Online Grand Theft Auto V GTA Chinatown Wars GTA The Ballad of Gay Tony GTA IV: The Lost and Damned Grand Theft Auto IV GTA Vice City Stories GTA Liberty City Stories GTA Advance GTA San Andreas GTA Vice City Grand Theft Auto III Grand Theft Auto 2 GTA London 1969 Grand Theft Auto I

A GTA néhány jelmondatban a törökországi tüntetéseken

A Grand Theft Auto is szerepel a török kormány ellen tüntető fiatalok néhány jelmondatában. Isztambulban számos falon és barikádon vannak GTA-ra utaló feliratok és rajzok, amire a Kotaku egyik olvasója, Can Sungur adott magyarázatot.

Can arról írt az angol nyelvű oldalnak, hogy a demonstrálók többsége enyhén liberális beállítottságú fiatal, akárcsak a játékosok többsége. Nem véletlen, hogy onnan származnak egyes jelmondataik:

"Ez a generáció jobban hisz a videojátékokban, mint a televízióban, vagy az újságokban. Míg a szüleink a tévét kapcsolták be, hogy megtudják, mi történik, mi a Twittert figyeljük. A játékok, játékírók és tervezők segítettek, hogy azzá formálódjunk, akik vagyunk. Kutatások, tények, célkitűzések és erkölcsi mércék segítettek ennek a generációnak kialakítani a gondolatait a világról."  - írta Can - "Ha Törökország Y generációja úgy harcol, hogy játékokból használ zsargonokat, az azért van, mert ez az a nyelv, amiben hiszünk." 

 
Képek forrása: Kotaku.com

"Gta´da polis döven nesile sataştın", azaz "Azokkal a fiatalokkal szórakoztok, akik azon nőttek fel, hogy a rendörökkel harcoltak a GTA-ban" - így szól a tüntetők egyik jelmondata, ami a Twitteren is elterjedt. Nem véletlen a játéksorozattal kapcsolatos csatakiáltás, hiszen a GTA Vice City volt az egyik legnépszerűbb videojáték törökországban. Az epizód a megjelenése után szinte azonnal kijött egy módosítás Kurtlar Vadisi Vice City néven, ami egy TV műsor alapján készült, és az internetkávézókban volt népszerű. Mindez egy utalás az erős rendőrségi fellépésre a tüntetők ellen.

"Tegyétek továbbra is azt, amit csináltok, tanítsátok továbbra is a kölyköket, hogy kinek higgyenek, és miért érdemes harcolni" - üzeni Can a videojáték készítőknek - "És sok szerencsét kívánok mindannyiunknak! Ki tudja, talán ez ad nekünk +10% esélyt, hogy kitérjünk a vízágyú elől!"

Isztambulban már több, mint egy hete tartanak a tüntetések, ami indokolatlan erőszakba torkollott. Eredetileg a Taksim téri Gezi park lebontása ellen tiltakoztak, ami egyike volt azoknak a kevés parkoknak a városban, ami zöld élővilággal rendelkezett, de most  a helyén bevásárló központ építését tervezik.

Az egyszerű, békés demonstrációból azonban kormányellenes tüntetés lett. Sokan attól félnek, hogy a jelenlegi török kormányfő, Recep Tayyip Erdogan iszlamista államot csinál az országból, miközben azt hangoztatja, hogy mennyire tiszteletben tartja a demokráciát. Példaként azt a nemrég megszavazott törvényt hozzák fel, ami betiltotta a szeszes italok árusítását este tíz és reggel hat óra között.

A tüntetők ellen a helyi rendőrség indokolatlan erőszakkal lépett fel, könnygázt és vízágyúkat vetett be. Ketten meghaltak, és több, mint 1700-an megsebesültek, köztük nemzetközi jogvédő szervezetek megfigyelői is. Beszámolók szerint sok elfogott tüntetővel kegyetlenül bántak, fél napig étlen, szomjan tartották őket a túlszúfolt, forró hatósági járművekben.

A demonstrálók az online médián keresztül, elsősorban Twitteren és Facebookon számolnak be a valóságról, mert a török média szerintük az iszlámbarát kormányhoz közel állók kezében van, amit az is mutat, hogy alig tudósítanak a tüntetésekről. Képeket, videókat osztanak meg, azonban már legalább huszonöt embert előállítottak tüntetésre buzdítás miatt.

2013.06.05 16:19  ▪ Forrás: Kotaku  ▪ Írta: Visali

dani.szentgali
Offline
2013. 06. 05. 16:22
Csak nehogy az legyen a vége a dolognak, hogy megint mindenki a GTA-t fogja okolni a tüntetésekért meg a fiatalok megrontásáért!

paradicsoma13
Offline
2013. 06. 05. 16:29
Ezen nő fel. nem véletlenül van 18-as karika oké én se vagyok annyi és már 7 éve GTA-zom de eszemben sincs egyszer fegyvert fogni és ámokfutásba kezdeni

Lolyta
Offline
2013. 06. 05. 16:33
Hát ez remek, nem tudná egyszer valaki a húsvéti nyuszira fogni az erőszakot... Aztán majd az USA-ban valami nagyokos kitalálja, hogy a GTA miatt vannak tüntetések Kelet-Európában és megint a játékosok fognak szívni.

dani.szentgali
Offline
2013. 06. 05. 16:34
paradicsoma13: Ez nevelés-és emberfüggő. Én is csak 17 vagyok és már elég sok ideje GTA-zom, de mivel a szüleim (vagyis inkább csak édesanyám) jól nevelnek, ezért megtudom különböztetni a játékot a valóságtól és sohase rántanék fegyvert. És ahogy láthatod, a szülők nagy része is ilyen, mert aránylag elég kevés olyan esetről hallani, hogy játékokkal "felnőtt" gyerekek valóságban olyan szörnyű, fegyveres meg rablós dolgokat követnek el, mint amilyeneket a GTA-ban látnak. Amúgy manapság sajnos ott lehet egy játék borítóján akár a "90-es" karika is (ha lenne olyan XD), ha a kisgyerek hisztizik egyet, úgyis megkapja és játszik vele még idő előtt. De ezt régebben már leírtam.
Amúgy én is tartok tőle, hogy ebből esetleg egy GTA VC-s szerű botrány lehet, remélem ezúttal nem jelentik fel a R*-t vagy a T2-t, mert ha mégis, akkor valószínűleg karácsonyig várhatnánk a GTAV-re.

Bence (Visali)
Offline
2013. 06. 05. 16:37
A lényeg összefoglalva, röviden: A török rendőrök indokolatlan erőszakkal léptek fel békés, fegyvertelen tüntetők ellen, akiknek most segítenek a GTA-ban szerzett tapasztalataik a védekezésben.

dani.szentgali
Offline
2013. 06. 05. 16:39
Bence (Visali): Akkor bocsi. Félreértettem. Na ezért nem kellene részegen hírt olvasnom és kommentelnmem hozzá.

Lolyta
Offline
2013. 06. 05. 16:57
Bence (Visali):
Persze, mi értjük a lényeget, csak az óceán túloldalán nagyon sok begyöpösödött, szemellenzős ember él akik, ha egy ilyen hírben meglátják, hogy GTA nyáladzva kezdik el követelni a Rockstar bezárását (lásd Jack Thompson)

hapci
Offline
2013. 06. 05. 17:16
Ezek is inkább gondolkodnának előbb. 99%, hogy elő fogják venni emiatt a kijelentésük miatt megint a játékokat, és a sok ösztönlény rájuk fogja az erőszakosságot. Ha ez a hülyeségük picit is igaz lenne, akkor én egy kib@szott démon lennék és beszippantanék mindenkit. És ezt nem igazán szoktam, pedig minimum 6 éves korom óta GTA-zok. És akkor még nem is említettem, hogy a 4-5 évesen kapott PS-emen mennyit Duke Nukem 3D-ztem, meg Resident Evil-öztem.
Már előre sajnálom szegény Rockstart...

DPSZ
Offline
2013. 06. 05. 17:48
"már leglaább huszonöt embert előállítottak tüntetésre buzdítás miatt."

javítani kéne

Bence (Visali)
Offline
2013. 06. 05. 17:50
DPSZ: Javítva, köszi.

Shotgun
Offline
2013. 06. 05. 18:05
hapci: Az a helyzet, hogy nem a legszélsőségesebb példákra kell itt gondolni, hanem az olyan videojátékokra, melyekben elsősegély, illetve önvédelmi eszközök összeeszkábálása, kialakítása a játékmenet része.

Egyébként én teljes mértékben egyetértek ezzel. A videojátékok nagyon jó eszközként alkalmazhatók a politikát illetően, és ezt ki kell használni.

Rockstar69
Offline
2013. 06. 05. 18:16
Úgy látszik Én nem tartozom a többséghez...

Shotgun
Offline
2013. 06. 05. 18:21
Rockstar69: Mire gondolsz?

Rockstar69
Offline
2013. 06. 05. 18:22
Shotgun: Arra, hogy én inkább jobboldali (nem náci, nem fasiszta, jobboldali!) vagyok, mint liberális.

insanity06
Offline
2013. 06. 05. 18:23
a hazai GTA-zók nagy része azért nem rántott még fegyvert mert illegális és nehéz hozzájutni. Míg Amerikában arról számolnak be, hogy a gyerek lelőtte a tanárát vagy lövöldözött egy moziban, addig itthon arról számolnak be, hogy a gyerek megverte a tanárát és még sorolhatnám. Nem azt mondom hogy a videójáték tehet róla, hanem azt, hogy az elvetemült elmeháborodott agresszív gyereknek én nem adnék a kezébe ilyen játékot. Ez is egyfajta "olaj a tűzre". Kíváncsi lennék mi lenne a helyzet ha mindenkinél lehetne fegyver.

Rockstar69
Offline
2013. 06. 05. 18:26
insanity06: Általában az ilyen tanár verő "gyerekek" inkább macskákat kínoznak gyerek korukban, nem pedig játszanak.

hapci
Offline
2013. 06. 05. 18:48
insanity06: Csak nézd meg egyszer, mikor mondjuk Prototypeozol, hogy mennyire lettél tőle csak egy kicsit is agresszívabb, vagy bármi más. Az egyetlen, amit érezhetsz, az a megkönnyebbülés, ha oda képzelsz pár gyökeret a zombik/emberek helyére. Semmilyen más módon nem lesz rád hatással, mivel nem éled bele magad. Egy FIFÁtól lehetsz ideges, vagy agresszív egy-két percig, ha kapsz egy gólt. De "erőszakos" játéktól nem. Csak az elmebeteg emberek nem játszhatnának játékokkal, mert ők tényleg elhiszik, hogy az Én kicsi tanyámban vannak, és elkezdik farmolni az embereket, de ők összességében emberek között sem lehetnének. Szóval egyáltalán nem lesz ez hatással egy terroristára, vagy akármi másra, egyszerűen nem vált ki ilyen érzelmeket az emberekből egy olyan játék, ahol halomra lövik egymást az emberek.

Shotgun
Offline
2013. 06. 05. 18:58
Rockstar69: Amikor valakire azt mondjuk, hogy mérsékelten liberális, akkor az nem feltétlenül kell egyből azt jelentse, hogy egy szélsőséget képvisel. A legokosabb, ha az ember nyitott és egy arany középutat keresve próbál meg elhelyezkedni a két "szélsőség" között.

Rockstar69
Offline
2013. 06. 05. 19:00
Shotgun: Értem, én sem vagyok elvakult jobb oldali, de inkább arra fele húz a szívem.

FreDDy
Offline
2013. 06. 05. 20:11
Rockstar69: Már bocs h beleszólok de Én teljes mértékben szélső-jobbos vagyok. De nem náci. Húzzon is csak ide a szíved nyugodtan.

Rockstar69
Offline
2013. 06. 05. 20:25
FreDDy: Ezért szeretem ezt az oldalt. Máshol már rég le náciztak volna. Itt szerencsére sok normális gondolkodású ember van.

hapci
Offline
2013. 06. 05. 20:28
Rockstar69: Így van. Amúgy általánosságban úgy vettem észre, hogy a gamerek ilyenek. Általában.

Neil
Offline
2013. 06. 05. 20:48
dani.szentgali: Na, akkor kortársam vagy. Amúgy a fegyvereket szeretem, de ártatlant nem ölnék, és mást se, ahhoz nyomós ok kell legyen (családom védelme). A GTA egy játék, ami lehetőséget ad, hogy olyasmit tehess meg büntetlenül, amit a valóságban nem tehetnél, de ez nem jelenti, hogy az ember ezután kimegy az utcára is gyilkolni. Az ilyen emberek a GTA nélkül is bekattannak, nem kell ehhez játszani egy játékon. Remélem véget érnek az isztambuli zavargások, ne follyon több ártatlan vér...

Kiscserko
Offline
2013. 06. 05. 22:47
Én nem igazán politizálok, hülyeségnek találom az egészet. Néha megnézek egy-egy politikai műsort, vagy ilyesmit, de azon is csak röhögni lehet.

A tüntetőknek nem egy erős érv, hogy amiatt tudják megvédeni magukat, mert a játékban sikerült. Elég komolytalanul hangzik. Mindenesetre remélhetőleg minél gyorsabban, és minél kevesebb vérrel sikerül a tüntetőknek igazságot tenni az országukban.

csokigta
Offline
2013. 06. 05. 23:16
Törődjenek a maguk dolgával, a gta nem hibás semmiért, és a fejlesztők sem, ez csak egy játék, mit akarnak ezek?? Esküszöm ők a hülyék, jó pofán verni mindent, nem itt egy játékot okolni.... GTA FOREVER

Shotgun
Offline
2013. 06. 06. 00:24
Kiscserko: Az a baj, hogy elég felszínes így a dolog. Ha az ember jobban beleássa magát a dolgokba, akkor lehet jobban átérzi, hogy miért a gamerkultúrát választották a tüntetők.

paradicsoma13
Offline
2013. 06. 06. 07:20
Shotgun: Valószínű azért a gamereket mert lehet, hogy egy két olyan motdulatot mutatnak be amit egy játékból lestek pl: leszúrja úgy mint a Far Cry 3-ban a csávó a kalózokat

GeriKun
Offline
2013. 06. 06. 12:14
dani.szentgali: VCS botrány ? Kifejtenéd nekem vagy dobnál erről linket ? Priviben is jó lenne, érdekel ez a dolog.



Shotgun
Offline
2013. 06. 06. 12:48
paradicsoma13: Csak ez megint egy szélsőség.

Bence (Visali)
Offline
2013. 06. 06. 13:58
paradicsoma13: Nem érted. A tüntetők, nem késelnek, nem ölnek senkit. Fegyvertelenek, legfeljebb csak kövekkel dobálják az őket könnygázzal dobáló és vízágyúval támadó rendőröket.

paradicsoma13
Offline
2013. 06. 06. 19:03
Bence (Visali): Ja jó értem akkor bocsi

dani.szentgali
Offline
2013. 06. 07. 16:51
GeriKun: Nem VCS-s, hanem csak VC-s. Kicsit félreérthető volt, ezt aláírom. De én nem a Stories-ra gondoltam, hanem a sima Vice Cityre. Arról pedig köztudott, hogy voltak botrányok az erőszakossága miatt és sok valóságban elkövetett bűnt írtak anno a számlájára.

Hozzászólok

Szekciók
Kiemelt YouTube Listák
Más Rockstar játékok
Hivatalos oldalak
Partnereink