Hogy mitől jeles nap nekünk április 29.? Ekkor jelent meg 2008-ban a Grand Theft Auto IV, olyan új alapokra helyezve a GTA sorozatot, ami mélységében és részleteiben még a 17 évvel később érkező GTA VI-ot is meg fogja határozni. Liberty City sárgás-barnás lombokkal szomorkodó parkjai azonban nem egy tavaszi dátumot sejtetnek – nem véletlenül, hiszen nem április lett volna a debütálás eredeti időpontja, hanem 2007. októbere. Ez volt az első igazi nagy halasztás a Grand Theft Auto sorozatban, amit maguk a fejlesztők is elég későn tudtak meg.
Obbe Vermeij a GTA IV fejlesztése után hagyta ott a Rockstar Games csapatát. A technical director – akinek a GTA sorozat számos innovatív megoldását köszönhetjük – attól tartott, hogy a GTA IV-gyel túl komor irányt vesz a sorozat, amire aztán jól rácáfolt a GTA V. Így viszont megtudhatunk tőle néhány kulisszatitkot a GTA IV-ről a játék 17. évfordulója alkalmából.
Például, hogy a fejlesztőkben csak 2007. júliusában tudatosult, hogy nem fogják tudni megugrani az október 16-ra tervezett megjelenést. Bár korábban a Vice City Stories csúszott pár hetet, a GTA IV hype ezen időszakára mi is enyhe sokként emlékszünk vissza, mert emberöltőnek érzett hónapokig nem tudta senki, hogy mégis mennyi ideig csúszik a játék. Persze mai szemmel hol van ez már a GTA VI anti-marketing időszakához, ugyebár... :)
Bár a Microsoft súlyos milliókat fizetett azért, hogy az aranykort hozó Xbox 360-ra a PlayStation 3 változattal egyidőben érkezzen a GTA4, Obbe tweetjéből az is kiderült, hogy elég hamar az X360 lett számukra az elsődleges platform már csak azért is, mert könnyebb volt rá fejleszteni, mint PS3-ra.
A játékból igazi next-gen élményt akartak kihozni, ezért számos tartalmat elengedtek a GTA San Andreas-ból, mint az RPG elemek, több város, lopakodás, tankok, biciklik, vagy a tuning. Korábban sokkal inkább a küldetéseket kötötték össze valami sztorival, ami a GTA IV esetében fordult meg: a sztori került a fókuszba, és ahhoz tervezték meg a küldetéseket.
A Rockstar San Diego által fejlesztett RAGE motor mellett a 32 fős multiplayer (PC - by szerk.) is egy nagyszabású implementáció lett a sorozatba, ami később a GTA Online alapjait is meghatározta.