Mikor jó néhány hozzászólásomban nemtetszésemet fejeztem ki a Grand Theft Auto V iránt, sokan azzal támadtak, hogy miért nem fejtem ki bővebben, hogy miért írok ennyi negatív dolgot a játékról. És hát végül is igazuk van, úgyhogy már itt volt az ideje a cikk megírásának. Végül úgy döntöttem, hogy nem csak a rossz dolgokat írom meg a játékról, mert az túl csúnya lenne. Így az elején szeretném leszögezni, hogy ez az én véleményem a játékról, engem nem zavar, ha másnak tetszik a játék, ízlés kérdése. Nem vettem figyelmbe semmyilen szabályt, hogy miket kell nézni egy játéknál, én inkább azokról írok, amiket én nézek egy ilyen játéknál. No, de akkor lássunk is neki.
A játék elején 9 évet ugrunk vissza az időben, egészen 2004-ig, a GTA San Andreas megjelenéséig. Sajnos ez nem csak a virtuális világban vett értelemben mondható el, hanem sok szempontból játékmenetileg is, és sajnos ez nem lesz másként a prológus után sem, mikor a GTA-k történelmének leggyengébb főcímdala után visszatérünk napjainkba. Az első küldetésben jön az első pofon, amikor is Franklin fölött vesszük át az irányítást, és egy autó volánja mögött kell Lamar-al fél Los Santos-on át versenyeznünk. A probléma az, hogy előszőr itt szembesülünk vele igazán, hogy mekkora visszalépés tett a vezetés a realitás terén, a Grand Theft Auto IV-hez képest. Van aki ennek örül, van aki nem. Én az utóbbi csoportba tartozom. Az autók túl hirtelen kanyarodnak, ezért nagyon nehezen lehet finoman kezelni a járműveket, míg a GTA IV-ben a szinte centiméterre pontosan lehetett irányítani minden autót. A féket csak akkor kell használni, ha nagyon hirtelen akarunk megállni, mert magától is belassul az autó 50 méteren belül. A motrorok terelgetése teljesen élvezhetetlen lett, már a legapróbb pöccintéstől a bal analógkaron könnyen egy bokorban vagy a járdán találhatjuk magunkat. A Vice City-ben jobban megcsinálták a motorozást, mint a GTA V-ben. A másik dolog, hogy a buszok, teherautók és kaminok váltóját teljesen elrontották. Nagyon nehez akar feljebb váltani, csak hallod ahogy monotonan pörög a motor, és várod, hogy mikor vált már fel. Ami még nagyon zavaró, hogy nem lehet járva hagyni a motort. Ilyen utoljára a GTA 2-ben volt, az azt követő részekben pedig meg nem lehetett leállítani. A legjobban a GTA IV-ben volt megoldva, út mind kettőt meglehetett csinálni, nem is értem, hogy ez a GTA V-ben miért nem így van, menekülésnél nagy zavaró tud lenni.
A grafika az egyik olyan dolog a GTA V-ben, amire szerintem nem lehet panasz. Őszintén szólva én rosszabbra számítottam. A GTA IV-hez képest ezen a téren nagy előre lépés történt. Mikor felmegyünk egy hegytetőre, vagy repülünk, nagyon szép látvány tárul elénk. Az út burkoltaok nagyon szépen ki vannak dolgozva. Persze vannak csúnyácska dolgok, például a szőlős kertek, vagy említhetném a feliratokat, graffitiket is, amik elég pixelesre sikerültek, de egy ekkora területü játéknál ez nem olyan zavaró, az összkép szép legyen az a lényeg, (legalább is én így vagyok vele), és ezt sikerült elérniük. Élsimítottabb, színesebb lett a GTA IV-nél és ez nekem pont elég, egy GTA-nál sose vártam el BF4 szintű grafikát.
A küldetések elég vegyes érzelmeket váltottak ki belőlem. Elég változatosra sikerültek, bár én a GTA IV-es missziókkal is megvoltam elégedve. A nagy részét élveztem, de volt olyan aminél csak néztem, hogy ezt miért kellett, ezek nagyot rontottak a játék élményen. Tervor-t például minden idők leggusztustalanabb GTA-ás átvezető videójában ismerjük meg, nem is értem ezt miért kellett belerakni a játékba. Nyílván egy jópofi fordulatnak gondolták, pedig nagyon nem az... Amikor kiderült, hogy a nagy rablások lesznek a középpontban, azt hittem részletesen, percízen ki lesznek dolgozva. De sajnos ez nem így van, hiába próbálja a játék ezt a látszatot kelteni. Az előkészítő küldetések teljesen értelmüket vesztik, hiszen mindegyik küldetésnek egy irdatlan nagy lövöldözés lesz a vége. Például a Paleto Score Job-nál megfigyeljük, hogy hány perc alatt érkezik meg a rendőrség, de mindennek mi értelme van, ha úgy is az a vége, hogy minugunnal aprítunk szét rengeteg rendőrt és rendfentartó járművet!? Ennél a küldetésnél jöttem rá, hogy kiknek is készült ez a játék. Én GTA IV-es komolysággal próbáltam kezelni a játékot, de ez nagy hiba volt, ugyan teljesen más a célközönség. Míg a GTA IV a komolyabb, reálisabb játékokat kedvelő gamereket próbálta kiszolgálni, addig a GTA V már a 12 éveseknek készült. Jó tudom lehet embert kínozni a játékban, meg sok a meztelenség, de akkor is elég gyerekes a játék.
Most azokról a játékmeneti apróságokról írok, amiknél a leginkább elvérzett számomra a játék, pedig egy kis oda figyeléssel, elkerülhetők lettek volna ezek a dolgok. Ilyen például az, hogy nem lehet normálisan közlekedni a játékban. Az AI idiótasága még nem is lenne olyan idegesítő, ha a csalások alkalmazása olyan egyszerű lenne, mint a GTA IV-ben. Ha csak egy apró karc van a járművemen, már az is zavar. A GTA IV-ben ezzel nem volt gond, mert egyszer beírtam a csalást, (ami nem mellesleg egy könnyen megjegyezhető szám kód volt) utána bármikor 2 gombnyomással megjavítottam az autómat. Sajnos a GTA V-ben visszatértek a gomb kombinácíókhoz. Egyszer például egy pótkocsis kamionnal mászkáltam San Andreas útjain. Valamilyen okból kifolyólag folyton odajöttek az autósok a pótkocsi mellé és megpróbálták leszorítani az útról. Aztán mikor pont Vinewood szűk utcáin jártam beindult egy random üldözés, amit már a San Andreas-ban is láthattunk, de ott nem ilyen idegesítően sokszor. Természetesen lezúzták a kamionom, ígyhát meg kellett javítanom. Természetesen a műhelyek nem jöhettek szóba, ott ugyanis csak autókat meg motorokat lehet javítattni, ígyhát maradt a kód. Betolattam Franklin régi házához. És neki láttam a csalás beírásának, ami nem is olyan egyszerű, mert van benne be/ki szállás gomb és autóból tüzelés gomb is. Sikerült beírni, de persze kidobtam az ablakon egy gránátot, mert muszáj volt, különben nem tudtam volna aktíválni a csalást. Ekkor teli lett piros pöttyökkel a radar. Az összes gettó feka az én véremet akarta. Kénytelen voltam viszonozni a tüzet, ekkor természetesen jöttek a zsaruk is. Beírtam a "rendőrők lerázása" kódot, ezután egymással voltak elfoglalva. Miután lecsendesedtek az események megpróbáltam kiállni a vérbe fagyott hullák és az elhagyott járművek között. Az egyik halott bandatagra muszáj volt ráhajtanom, mert másként nem tudtam volna kiállni. Ezt az egyik társa meglátta és megint elkezdtek rám lőnni. Ezt a történetet csak azért írtam le, hogy érzékeltessem, hogy egy ilyen apróság, ami a GTA IV-ben 10 másodpercet vett igénybe, mekkora tortúra lett a GTA V-ben. Pedig nem is tűnik olyan nagy dolognak. A rendőrök túl agresszívek lettek. Meg úgy általában mindenki. Egyszer például gumibottal elkezdett verni egy biztonsági őr, mert beintettem neki, én csak egyett visszaütöttem, hogy betudjak szállni az autóba, de a rendőrök már úgy jöttek oda, hogy megakartak ölni. Nem lehet normális autós üldözést csinálni, mert egyből tűzelnek ránk. Ezen a téren egészen a GTA III-ig tértünk vissza, ott is ugyan így próbáltak meg leszorítani az útról. Semmi taktika nincs benne, csak folyamatosan belénk jönnek. A GTA IV-ben akárt 10 percig is állhattam úgy, hogy nem történt semmi. Nem akartak megölni, nem akarták ellopni az autóm, nem zúzták le a kocsim. A GTA V-ben nagyon kell figyelni, hogy merre megyek, mert valaki mindig a véremet akarja. Vagy a Lost MC-sek, vagy a biztonsági őrök, vagy a bandatagok támadnak meg. Tegnap például csak behajtottam egy utcába, de néhány spanyol ajkú egyből fegyvert fogott rám. De volt olyan is, hogy csak a piros lámpánál felzúgattam a motort és a mellettem lévő fickó kipattant az autójából és megakart verni. Vannak azért jó dolgok is. Ha feltuningolok egy autót a járókelők
megjegyzéseket tesznek rá. Sőt, egyszer, mikor a képen látható feltuningolt autóval, kihajtottam Michael házától, egy nő megállt, elővette a telefonját és lefotózta. Az ilyen kis apróságok nagyon tetszenének, ha nem lenne a sok apró hülyeség. De így sokszor már csak idegesítenek, hogy ha ilyeneket ennyire jól kidolgoztak, akkor a többi dolgot, hogy tudták így elrontani, ha már egyszer valamelyik epizódban tök jól megcsinálták. A vállalkozások viszont szintén nagyon gagyik lettek. Lehet rajtuk érezni, hogy csak az utolsó pillanatban dobták bele a rajnogók kérésére, így legalább eltudják mondani, hogy „kuss van csicskák, lettek vállalkozások, amik miatt rinyáltatok!”
Az online része nem sikerült annyira jól, mint amire számítottam. Hosszútávon elég monton. Sok küldetés van, de nagyjából mindegyik ugyan arról szól. A lakás meg saját autó jó ötlet, csak kár, hogy hiába hívjuk fel barátainkat a házunkba, nem igazán lehtet csinálni semmit. Egy darts táblát meg egy billiárd asztalt igazán rakhattak volna, hogy ne csak ivászattal meg fűvezéssel lehessen elütni az időt. Az igazán nagy bajom a multival a lassúság és a sok gyermekbetegség. A GTA IV-ben simán kiválasztottam a telefonból, hogy milyen játék módot akarok játszani és néhány percen belül játszhattam is. Ha esetleg egy üres szobába dobott két gombnyomással kereshettem új szervert. A GTA V sokat tölt és nagyon kevés dolgon lehet változtatni a lobby menüben. Ha esetleg olyan szerverre rak a játék, ami nem tetszik, nagyon nehézkesen lehet másik szervert kereseni. Ki kell lépni free roam-ba, ami bele telik néhány percbe, aztán megint keresni új szervert, ami szintén sok idő. Aztán ha végig nyomsz egy játékot megint jön a szívás. Előszőr szavazni kell, hogy hogy tetszett a pálya, erre van 10 másodperc (ha jól emlékszem), aztán a következő „job”-ra kell szavazni, amire van egy perc, persze mindig van egy gyökér, aki nem szavaz, úgyhogy végig kell ülni az egy percet. Aztán töltöget. A lobby menüben megint várni kell egy percet, ha nincs szerencséje az embernek. Aztán megint tölt. Után jelezni kell, hogy készen állsz, Persze itt is mindig van egy gyökér, aki nem áll készen, úgyhogy meg kell várni, hogy leteljen az egy perc. Úgyhogy, ha nincs szerencséje az embernek, akár 5 percet is ülhet úgy a TV előtt, hogy nem történik semmi. A GTA IV-ben is voltak gondok a pipálgatós résszel, de ha összejött egy jó társaság, ment prögősen a multi. Ezt a sok várakozást azért nem is értem, mert a Max Payne 3-ban jól megoldották.
Ha mindent összevetünk, nem lett egy rossz játék, de nem lehet forradalminak nevezni. Mikor egy új GTA-val játszottam, mindig leesett az álam. Annyi újdonság volt, annyit fejlődött, hogy nem érdekeltek a hibái, hónapokba telt mire annyira felszállt a „rózsaszín köd”, hogy egyáltalán foglalkozni kezdtem velük. A GTA V-nél sajnos nem így van. Az első perctől zavartak a hibái és ezek egyre csak rosszabbak lettek. Az egész játékon érezni lehet, hogy sajnos nem csak a 3 főszereplőt élteti a mindenható pénz megszerzése, hanem a Rockstar Games-t is. Érezni lehet, hogy 12 éveseknek készült a játék, akik a legújabb Battlefield vagy Call of Duty érkezésekor úgy dobják el a GTA V-öt, mint egy használt kotont. A GTA IV nem volt tökéletes játék, de legalább jó irányba indult el, sajnos a GTA V viszont nem. És a bevételek alapján sajnos a GTA V féle komolytalan, gyerekes irány marad meg... Ha játék közben elfelejtem, hogy volt egy GTA IV is, akkor egészen tetszik a játék. Ha a fent leírt dolgokat nem rontották volna el, én is jó véleménnyel lennék a játékról és higgyétek el, én örülnék neki a legjobban, ha most csupa jó dolgot írhatnék a játékról!