Az elmúlt pár hétben bőven volt idő kitapasztalni a márciusban megjelent GTA Online Heists kiegészítővel érkezett újdonságokat. Elérkezett az idő, hogy veletek is megosszuk a véleményünket.
Személy szerint én nem vártam sokat az új frissítéstől. Miután nagynehezen letöltöttem a DLC-t, azon kaptam magam, hogy golfozok. Két nap kellett mire elkezdtem az első rablás lebonyolítását, amiben végül kellemesen csalódtam.
Ehhez még csak két ember kell, nincs szükség túl nagy szerveszkedésre. Viszonylag zökkenőmentesen haladtunk az előkészületekkel, amelyeknek itt még van értelme. Előszőr is fel kell térképezni a bank biztonsági rendszerét, majd a széf feltöréséhez használt fúrót kell elvinnünk a saját apartmanunkba.
A következő feladat a menekülő jármű megszerzése, ami már kicsit nehezebb, mert a rá vigyázó fegyveres őrök nem nézik jó szemmel, hogy elakarjuk vinni. Ha sikerül megszerezni a páncélozott EVO-t, kezdhetjük is rablást. Mielőtt nekilátnánk, beállíthatjuk, hogy kinek mennyi pénz jusson a megszerzett összegből. Itt érdemes figyelembe venni, hogy a leader az előkészületi küldetésekért nem kap pénzt, valamint a heist elindításához, ki kell fizetnie a nyereség 10 százalékát. Ezeket figyelmbe véve nagyjából úgy igazságos az elosztás, ahogy az alapból be van állítva. Ezenkívül még azt is lehet módósítani, hogy kinek mi legyen a feladata a rablás során.
Egy átlagos küldetéssel ellentétben, itt mindenkinek megvan a maga szerepe. Az első rablásnál például míg a sofőr a menekülésben segédkezik, és a túszokat figyeli, addig a másik játékos meghackeli a páncélterem ajtaját, aztán megfúrja a széfet. Ezenkívül minden előkészítő küldetés és rablás előtt mindenki kiválaszthatja a neki tetsző öltözéket, amit persze nem tarthatunk meg, viszont megvehetjük a ruhaboltban. Ezek egy része az új frissítéssel jött.
Miután befejezzük a rablást, mindenki megkapja a neki járó összeget, amit akár egyből el is költhetünk a rablás során feloldott járművekre. Ezúttal végre nem elérhető egyből az összes új jármű, azokat a hozzájuk tartozó küldetések elvégzése után vásárolhatjuk meg.
Következhet az első négyszemélyes meló. Sajnos itt már sok minden elveszi az ember kedvét. Először is, ha nem akarja szívatni magát az ember, akkor jó társaságot választ magának. Itt már négy ember szabadidejét kell összehangolni, ami néha nehézkes lehet. De a legnagyobb baj inkább az, hogy itt már előjönnek fagyások és bugok. Nálam például rendszersen lefagyott a játék, hol a menüben, hol a küldetés elindításakor, de az sem volt ritka, hogy csak többszöri próbálkozásra tudtam elindítani a küldetést.
Amikor végre elindult a misszió, volt hogy a HUD nem jelent meg. Lassan már megszokottá vált, hogy folyton újra kell indítani a konzolt, ami a játék betöltési idejét tekintve, elég időrabló folyamat. Mégha ezeket leszámítjuk, akkor sem eshet le az állunk.
Az első rablással ellentétben a feladatok itt már kezdenek feleslegesen túlkomplikáltnak tűnni. Erre a legjobb példa a börtönös rablás egyik előkészítő küldetése. Itt két részre oszlik a csapat. Két játékosnak a kiköktőben kell ellopnia egy autót a hajóról, a másik két embernek pedig dokumentumokat kell megszereznie a rendőrség épületéből. Útóbbi nagyon bénára sikeredett. Először is szerezni kell egy rendőrautót (a rendőrruha adott) – itt nincs semmi trükk: a telefonnal ki kell hívni a rendőrséget, majd a kiérkező járőröket lelőve elkötni az autót, majd lerázni a körözést, aztán mehetünk is rendőrségre, álruhában.
Nyilvánvaló, hogy senkit sem értesítettek a rendőrségen, hogy épp most loptak el egy rendőrautót, és nyilván senkinek sem lesz gyanús, hogy két ember odaállít egy összetört, szétlőtt rendőrautóval, gyorsan beszalad az egyik irodába, aztán megy is. A rendőrautót persze ezek után meg kell semmisíteni mint esetleges bizonyítékot. Az örsön persze biztos nincs kamera, nem tudják visszanézni a felvételeken, hogy mégis ki lopta el azokat az iratokat (fuck logic). Ráadásul ezzel nincs vége a bohóckodásnak.
A későbbiekben egy rabszállító buszt kell ellopnunk, persze pont akkor, amikor valami nagyon fontos rabot visznek a rendőrségre, akit helikopterrel figyelnek, és és két FIB ügynök is követ. Ez azért is érdekes, mert a rablás során az egyik csapattag azt a feladatot kapja, hogy lopjon el, majd semmísítsen meg egy másik rabszállító buszt, nehogy az beleköpjön a levesbe. Mivel ott csak a sofőr van, a kutyát sem érdekli, hogy elloptuk a buszt. Mert ugye nem lett volna egyszerűbb, ha ezt a buszt kötjük el. Illetve a buszt, amit napokkal korábban loptunk el, jó eséllyel körözi a rendőrség. Itt jön képbe a másik ostobaság: ha ellopnak egy rabszállító buszt, ami valószínűleg el van látva valamilyen sorozatszámmal, nincs fokozott ellenőrzés, és senkinek nem tűnik fel, hogy ez ugyanaz a busz, amit pár napja elloptak.
A beléptetésnél persze még igazolványt se kérnek, de minek is ez az eszetlen nagy profizmus? Minderre csak azért van szükség, hogy a börtönbe érkezés után fél perccel belekezdhessünk egy szép nagy hentelésbe. Itt aztán odafigyeltek az élethűségre. A rabszerepet játszó játékosnak elvették az összes fegyverét, csak egy pisztolyt hagytak nála, így az őröktől elvett fegyvereket kell használnia. A buszban biztos nem fért volna el valami komolyabb gépkarabély... Amíg két játékos vérfürdőt rendez a börtönben, addig az egyik játékosnak, meg kell védenie egy Buzzarddal a repülőt a vadászgépektől, amit a negyedik csapattag vezet.
Buzzardunk persze nincs, de milyen szerencse, hogy pont a közelben van egy, ami mellett egy magányos őr pöfékel. Így már szedegethetjük lefelé a gépeket, amik szerencsére pont megunják az ostromlást, mire a két cimboránk a kihámozza magát a börtönből, így nyugodtan leszálhat a negyedik csapattárs.
Ezután elvileg már csak annyi lenne a dolgunk, hogy a levegőben lerázzuk az öt csillagos körözést, de egy bugnak köszönhetően ez nálam sehogy sem sikerült, így kétszer is meghíúsult a szöktetés.
Ezek fényében tehát az első rablás után már nem érdemes azon gondolkodni, hogy mit miért csinálunk. Egyszerűen nem kell értelmet keresni a tetteinkben. Következik a Humane Raid, ahol a rablás jó lett, viszont az előkészületekben szintén lehet találni kivetnivalót. Ezt követi Trevor megbízása, amit nem is lehet heistnek nevezni, csak egy küldetéssorozat. Gyakorlatilag ugyanazokat kell csinálni, mint harminc másik küldetésben: lövöldözni, és drogot szállítani Trevornak.
Ezt követően kezdhetjük el az utolsó, és egyben legpofátlanabb rablást. Itt tehetnénk szert nagyobb pénzösszegre, hiszen a nyereség hardon 1 250 000 dollár, de ezt persze négy felé kell osztani. A rablás elején szépen megy minden, nagyon hangulatos lett, a GTA IV-es Three Leaf Clover c. küldetésre emlékeztet.
Hiába jó a koncepció, sajnos ez a rablás sem lett tökéletes. A probléma ott kezdődik, amikor menekülni kezdünk, és szembesülünk azzal, hogy minden alkalommal, ha találat ér, fogy a pénz, és nem is kevés. És ez még nem minden, a fejlesztők még rátettek egy lapáttal. Először is a játék feleslegesen bevezet minket egy sikátorba, ami hemzseg a zsaruktól, miközben a rövidebb útvonalon egy lélek sincs, persze az útvonalról nem lehet letérni, mert akkor újra kell kezdeni az egész menekülést.
Mikor már végre valahára végigvergődtük magunkat a hosszabb és nehezebb útvonalon, motorra ülünk, ami persze még mindig irányíthatatlan. Öt csillagos körözés mellett kell elmenekülni időre a pálya másik végébe, miközben minden találatnál fogy a pénz... Úgy látszik, a Rockstar szereti szívatni a játékosokat. A gond épp csak ott van, hogy a játékosok legalább egy éven át kérték a fejlesztőket, hogy normális, reális pénzösszeget kapjunk a rablások után. A Story Mode-ban ennél jóval többet kaptunk egy-egy buli után.
Persze végül nagy nehezen sikerült teljesíteni ezt a rablást is, csak nem motorral, hanem egy rendőrautóval, mindössze 300 000 dollár veszteséggel mellett.
Ha találunk három jó csapattársat, és van elég türelmünk hozzá, jó szórakozás lehet teljesíteni a rablásokat, de nem feltétlenül járunk jobban, mintha valamilyen más jobot vállalnánk el. A pénz-idő arány nem túl jó, az biztos, hogy nem ettől fogunk meggazdagodni. Persze vannak azért bizonyos kihívások, amiknek ha megfelelünk, egy kis extra pénzre tehetünk szert. Ha először teljesítjük egy rablást, 100 000 dollár bónuszt kapunk, ha ugyan azzal a csapattal csináljuk meg az összes rablást, akkor további 1 000 000 dollárt.
A Daily Objective-eket érdemes teljesíteni. Naponta három feladatot kell abszolválni, ezeket az Inventory menüben lehet megtekinteni. Ha mindhármat teljesítjük, 25 000 dollárt és 3000 RP-t kapunk. Ha egymás után, megszakítás nélkül hétszer csináljuk meg ezeket, 75 000 dollár, ha huszonnyolc alkalommal, akkor 500 000 dollár üti a markunkat.
Az új Adversary mód úgy tűnik, egyelőre nem túl népszerű. Olyannyirra nem, hogy én ki sem tudtam próbálni, pedig csak négy ember kellene hozzá.
Összességében, a bugokat és fagyásokat leszámítva nem lett rossz a frissítés, de látszik rajta, hogy elég nehezen készült el, és első blikkre több helyen összecsapottnak tűnik. Ennek ellnére remek időtöltés a haverokkal, ha nem a gyors nagy pénzek kaszálása a cél.