A sok-sok kiszivárgott információ és a hivatalos leleplezés után nagyon izgatottak vagyunk, hogy végre lássuk, hogyan és milyen formában kapjuk vissza a klasszikus GTA3 trilógiát Claude Speed, Tommy Vercetti és CJ történetével, és bár jobbára csak pletykáink vannak még arról, mire számíthatunk, vannak játékelemek, amiket a GTA IV, a GTA V és a GTA Online mellőzött, a remastered trilógiában azonban minden bizonnyal újra találkozhatunk velük. Amíg az első hivatalos trailerre és képekre várunk, ebből szemeztünk össze néhányat.
Bár a stunt jump őrült ugratások máig megmaradtak a GTA sorozatban, a GTA3, a GTA Vice City és a GTA San Andreas megjelenésekor, a kaszkadőrmutatványoknak beillő autós attrakciók különleges megbecsülést kaptak még ebben a két játékban. Ha valamilyen forgást vagy pörgést sikerült végrehajtani a levegőben, a játék kiírta a távolságot és a megtett fordulás fokát, és némi aprópénzzel is jutalmazott. A GTA Vice City-ben vannak egyénként a gyökerei a vissza-visszatérő "wheelie" és "stoppie" fogalmának, hiszen a motoros egykerekezésért is lehetett ilyen extra zsebpénzt szerezni.
A Grand Theft Auto sorozat bár több várost bejárhatóvá tett már számunkra azok fiktív, némileg újragondolt megközelítésben, a széria rendszerint vissza-visszatér a már megismert helyszínekhez. Liberty City-ben már hatszor jártunk (GTA1, GTA3, GTA Advance, GTA Liberty City Stories, GTA IV és GTA Chinatown Wars), Vice City-ben eleddig három ízben (GTA1, GTA Vice City, GTA Vice City Stories), San Fierro-ban kétszer is, hiszen a GTA San Andreas mellett eredetileg a GTA1-ben San Andreas nem egy állam, hanem San Francisco városának megfelelője volt, de ha úgy vesszük, még Londont is két ízben közelíthettük meg, hiszen a két kiegészítő foglalkozik vele, melyek közül az egyik 1969-ben, a másik 1961-ben mutatja meg, még ha látszólag nem is akkora a különbség.
A Nevadai-sivatag, mármint Boine County fényárban úszó gyöngyszeme és aranybányája, Las Venturas azonban (a GTA2 féle teljesen kitalált Anywhere City mellett) mindössze egyszer került eddig terítékre a Rockstar Games asztalán. Bár ugyanúgy a GTA San Andreas-ban járhatjuk be ismét, ez lesz az első alkalom, hogy visszatérhetünk, még ha csak egy picike grafikai tuning is lesz az eltérés.
És ha már GTA San Andreas, ne feledkezzünk meg azokról az RPG elemekről, amik ott tették tiszteletüket először a sorozatban, és azóta is várjuk a visszatérést. Ez volt az egyetlen GTA, ahol elmehettünk edzeni, és úgy zabálhattunk, hogy láttuk a világos következményeket: a főhős alkata láthatóan változott a két tevékenység függvényében.
Ez a pont némileg kakukktojás lesz, hiszen a GTA Chinatown Wars-ban szerepeltek a régi jó alkalmi munkák, mégis, külső nézetes formában, tökéletes grafikai látvánnyal utoljára a GTA3 érában találkozhattunk a Paramedic, azaz mentős mellékküldetéssel, a tűzoltó küldetéssel, és a Pizza Boy robogós ételfutár küldetésekkel.
Miután a GTA IV bevezette a körözési köröket, amik a rendőrök valósághűbb lerázását hozta el nóvumként a sorozatba, már nem maradt helye az olyan városban elszórt felvehető tokeneknek, mint például a csillag, bribe, amivel mindig csökkenthettük eggyel a körözési szintünket. Itt az ideje feleleveníteni az emlékezetünket, hogy hol is bújtak meg azok a kis tokenek a térképen, mert bizony újra szükségünk lesz rájuk.
... és ha már a körözésnél tartunk, bár a GTA V-ben visszatértek – a GTA Online-ban talán már túlságosan is – a katonai járművek, ezek inkább lokációhoz kötöttek, a körözésbe alapvetően nem szólnak bele. A GTA3 érába visszatérve visszakaphatják szerepüket, ha a hatodik szint elérésénél, a hat csillagos körözésnél a nyakunkba kapjuk a nemzeti gárdát.
Nem kell azonban hat csillagig pumpálnunk a körözést, hogy egy ritka régi játékelemmel találokozzunk. A GTA Vice City és GTA Vice City Stories sajátja, hogy négy csillagos körözésnél a rendőrök szöges szőnyegeket dobnak a kocsink elé, amivel bár előre tervezett módon találkozhattunk küldetésekben a GTA San Andreas-ban és a GTA V-ben is, szabad játékban előidézhető jelenségként azonban csak az említett két Vice City-ben játszódó GTA játékban találkozhattunk vele.
Vice City-t egyszerűen imádjuk, maradjunk hát még egy kicsit a GTA Vice City különlegességeinél. Ez volt az egyetlen GTA, ahol segíthettük is a rendőrök munkáját, hiszen ha lőfegyver vagy kocsi nélkül behúztunk egy éppen menekülő bűnözőnek, $50 jópolgár jutalmat zsebelhettünk be egy kis mellékesként.
A fentiek között is akad olyan játékelem, ami a GTA3 és GTA Vice City sajátja, de a GTA San Andreas-ban már eltekintettek tőlük a fejlesztők. Cserébe viszont olyan újdonságokkal gazdagították a repertoárt lowrider minijáték. Lowrider kocsikat, hidraulikát a GTA Online-ban is szerezhetünk, készíthetünk, de tényleges autós táncversenyeken a város parkolóiban csak a GTA San Andreas-ban vehettünk részt.
Bár a repülőiskola kihívásaival a GTA V-ben már újra találkozhattunk, mi szeretnénk egy kicsit nagyobb figyelmet szentelni az autóiskolának és a motoros iskolának. Igen-igen, a hajóiskola is csak egyszer volt, épp a GTA San Andreas-ban, viszont a checkpoint megszerzős és különböző akadályok leküzdését megkövetelő autó- és motorosiskola próbák, valamint a GTA3, a GTA Vice City és a GTA San Andreas parkolóiban elrejtett, parkoló járművekbe szállva aktiválódó erőpróbák olyan precíziót megkövetelő mellékküldetések, amikhez hasonló már nem tért vissza sem a GTA IV-ben, sem a GTA Chinatown Wars-ban, sem pedig a GTA V-ben. Patriot Shoreside Vale-en, Stallion, Landstalker vagy PCJ-600 Vice City-ben, NRG-500 San Fierro kikötőjében... az ezekhez fogható kihívásokkal már nagyon rég találkozhattunk, talán csak egyes a GTA Online-beli freemode eventek merítettek ezekből ihletet.
Vannak olyan tartalmak, amik részben visszatértek a sorozatba valamilyen formában, de csak árnyékaik régi önmaguknak. Bár a GTA Online-ban az RC Bandido újra elérhetővé teszi a távirányítós RC járművekkel lehetséges ökörködéseket, az eredeti Toyz és Top Fun furgonokba ülős ökörködések – és igen, persze Zero shopja – egészen más élményt nyújtottak a GTA3 érában. Ezeket a mellékküldetéseket, legyen szó akár versenyzésről, akár kihívások teljesítéséről, akár szabotálásról, ismét viszont láthatjuk. Ezek története egyébként nagyon mélyen gyökerezik a GTA sorozatot történetében annak ellenére, hogy a GTA IV-ből és a GTA V-ből kimaradt. Már a legelső GTA játékban, 1997-ben is jelen voltak a Grand Theft Auto-ban, így igencsak nosztalgikus lenne viszontlátni őket.
Pár rampage őrjöngés érdekes mellékküldetésekként ugyan újra megjelent Trevor karakteréhez kapcsolva a GTA V-ben, az eredeti idő kihívásos Rampage feladatok a GTA3 ,a GTA Vice City, valamint a két Stories játék egyik látványos mellékküldetése volt, ami megengedte a játékosnak, hogy kitombolja magát. Egyébként Kill Frenzy néven ezek is jelen voltak már a GTA1-ben is.
És végül egy mitikusabb játékelem: a vonatvezetés, az ominózus kisiklatás kérdése. A GTA San Andreas volt az egyetlen külsőnézetes GTA játék, ahol igen, elköthettük a vonatot, sőt, kisiklásig gyorsíthattuk. A vonat megállítása nem véletlenül lett kultikus a GTA V-ben, hiszen ez már a GTA San Andreas-ban is kiemelkedett a sok más lehetőség közül. A vonatvezetéshez egyébként mellékküldetés is társult, ami ugyancsak egyszeri tartalomként térhet vissza újra a GTA Trilogy – The Definitive Edition-ben.
Két bónuszt is szeretnénk megemlíteni ezekben a cikkben, amik a fentiekkel ellentétben már kétségesek, hogy eredeti formájukban térnek vissza a GTA Trilogy – The Definitive Edition kiadásában. Az egyik az arab számokat használó életerő és golyóálló mellényt jelző számláló, ami a GTA3-ban és a GTA Vice City-ben került még jelölésre arab számokkal, és a GTA San Andreas óta – a GTA Advance kivételével – egy sávval kerül jelölésre.
A másik bónusz, ami kapcsán vannak kétségeink, hogy visszatérnek, az a felülnézetes kameranézet opció a GTA3-ban. A korszakalkotó, első külső nézetes Grand Theft Auto játék óriási mérföldkőnek számított a GTA sorozatban, ám az eredeti felülnézetet még nem irtotta ki teljesen a sorozatból, az választható opció maradt a játékosok számára.
Nektek eszetekbe jut még valami, amit vártok – vagy épp kevésbé vártok –, hogy újra klasszikus formában élvezhessétek GTA játék közben? Osszátok meg velünk kommentben! :)