Lépj be, vagy csatlakozz a közösséghez!



Felhasználónév:

Jelszó:
Elfelejtettem a jelszavam!

Regisztráció
Bejelentkezve szeretnék maradni
2025-BEN JÖN A GRAND THEFT AUTO VI PLAYSTATION 5 ÉS XBOX SERIES X|S KONZOLOKRA! - NÉZD MEG A TRAILERT!
Grand Theft Auto Online Grand Theft Auto V GTA Chinatown Wars GTA The Ballad of Gay Tony GTA IV: The Lost and Damned Grand Theft Auto IV GTA Vice City Stories GTA Liberty City Stories GTA Advance GTA San Andreas GTA Vice City Grand Theft Auto III Grand Theft Auto 2 GTA London 1969 Grand Theft Auto I

Ez volt anno a GTA2 játékterve

Tizenegy év telt el azóta, hogy a DMA Design, azaz a hajdani Rockstar Games egyik fejlesztője, Mike Dailly közzétette az eredetileg Race'n'Chase névvel egy szabad autós versenyzős-ökörködős játék eredeti terveit, aminek az átformált változatát ma a GTA1-ként ismerünk, most pedig a GTA2 terveit osztotta meg a személyes oldalán. Ebből az is kiderül, hogy a Z-Type nem is az egyetlen rejtett utalás a GTA V-ben, ami a GTA2-re kacsint vissza büszkén, és az is, mik voltak azok az ötletek, amiket végül nem sikerült megvalósítani a játékban. Például, hogy épületeket, hidakat is robbanthattunk volna...

Míg a Race'n'Chase kezdeti terveit egy 15 oldalas dokumentumban rögzítették, a GTA2 előzetes terveit már mintegy 85 oldalon át részletezték. Az angol nyelvű játéktervben kiváló részletességgel taglalták, mivel találkozhatunk a játékban, mi mire milyen hatással van, de az 1997 és 1999 között zajlott fejlesztésről, eddig ismeretlen kulisszatitkokról is lehull most a lepel.

GTA2

A GTA2 legfőbb ihletői

l kiderül, hogy a tervezők bár szándékosan nem akartak jelentős hasonlóságot valódi városokkal, az ihletet elsősorban Los Angeles negyedeiből merítették, mint Beverly Hills és Rodeo. A hangulathoz két 1985-ös filmből merítettek: A Max Headroom-féle "20 Minutes Into The Future" és a Terry Gilliam rendezésével forgott "Brazil", és további ötletadó volt Frank Miller Hard Boiledand című képregénye.

A játék a kezdetektől fogva párhuzamosan készül PlayStation-re és PC-re, a terv pedig a technikai lehetőségekből adódó egyedi lehetőségek mellett a PS verzió esetében exkluzív járműveket és városrészeket is taglal.

A GTA2 volt az első GTA játék, ami a nappalon kívül más napszakban is engedett garázdálkodni – igaz, nem dinamikusan, hanem előre konfigurálva. Érdekesség azonban, hogy a tervek határozottan kiemelik, hogy amit mi "éjszaka" címszóval illetünk, az nem is éjszaka, határozottan csak koraeste, hogy ne legyen túlzottan sötét a játéktér, de mégis egyedi hangulattal töltse meg a játékteret.

GTA2 Design

GTA2 - az első törekvések a komplex rádiókra

A különböző rádiócsaták ma már a GTA játékok legfontosabb elemei közé tartoznak, nem csak hangulatot keltenek, de valóságérzetet is táplálnak. Bár már a GTA1-ben is lehetett hallani egy-két számot, a GTA2 esetében erre komoly hangsúlyt kívántak fektetni. A még több különböző rádióállomás mellett első ízben kezdték ezeket az autók típusához kötni, ami máig meghatározó koncepció maradt.

Itt merült fel először, hogy legyen több reklám, bejátszás, amit a játék véletlenszerűen ékel be a zenelistába, és ami a legelképesztőbb: már ekkor, az 1997-1999 között zajló fejlesztés során felmerült, hogy legyenek rádiós hírek, amik egy-egy játékos által végrehajtott akció után számol be az aktuális gaztettünkről – ennek megvalósítása egészen 2005-ig, a GTA Liberty City Stories-ig váratott magára.

Szintén a GTA2 volt az első GTA, ahol egyes rádióállomásokat csak a játéktér egyes területein lehetett fogni – ez a GTA V-ben tért csak vissza a beszélgetős rádiók esetében. 

GTA2

Ami a GTA2-ből végül kimaradt

Minden rajongónak, aki kicsit is ért angolul, mindenképp érdemes beleolvasnia a Mike Dailly által publikált GTA2 dokumentumba, hiszen sok olyan részletre figyelhet fel az egyszerű nyelvezetű szövegben, ami végül a kulisszák mögött maradt, és nem került bele a végleges játékba. Ezek jelentős része már a játéktervben is áthúzásra került. Némelyik már túlságosan kegyetlen lett volna, míg mások talán az akkori lehetőségek, vagy a kevés idő áldozatául estek. Ilyenek például, hogy...

  • Már a GTA2 terveiben szerepelt a Sniper Rifle, azaz a mesterlövész puska
  • A GTA2-ben az olajfoltok és a kocsira szerelt fegyverek helyet kaptak, ám a fejlesztők szerettek volna szögeket is hagyni a kocsi után – ez végül a GTA San Andreas egyik küldetésében és a GTA V James Bond kocsi replikájában (JB700) valósult meg
  • A vágyott fegyver repertoárban szerepelt még könnygáz és egy mikrohullámú fegyver
  • A tervek szerint fel lehetett volna robbantani épületeket, aminek látható nyoma maradt volna. Ehhez látványos robbanás, füst, képernyő rázkódás és más effektek társultak volna... és igen, a hidak is ide tartoztak a tervekben, ami az NPC járműveket alternatív útvonalkeresésre ösztönzött volna. Egyébként erre vonatkozóan elég részletesen vissza-visszatérnek a tervben, például míg az autók esetében ez láncreakciót indított volna a közeli autók irányába, az épületeknél csak azaktuális blokkok sérültek volna, hogy azért mégse lehessen egyetlen bombával romba dönteni a teljes várost
  • A robbantások mellet a boltok betörhető üveg kirakakatot kaptak volna
  • A dokkoknál kocsi méretű konténerek vagy ládák kaptak volna helyet, amibe NPC-ketlehetett volna tuszkolni. A ládák nyújtott mérete ennek az ötletnek a nyoma lehet, azonban ezek mind zártak
  • Már a GTA2-ben lettek volna tűzcsapok, amiket egy gyors autóval kiüthettünk volna a helyéről, a nyomában egy nagy vízsugárral – ez később a GTA3-ban valósult meg
  • A GTA1-ből ismert Gouranga koncepciója kibővült volna buszokra
  • A fegyverek eredetileg a GTA2-ben is ládákba lettek volna rejtve, azonban pár láda nem fegyvert, hanem csöveseket rejtett volna
  • A bónusz pontot adó különleges ugratórámpák, amik máig a GTA játékok legklasszabb alapvető elemei közé tartoznak, itt egyelőre kérdőjellel szerepeltek a tervben, de maga az ugratások fizikai lehetősége a játékban határozottan része volt az alapötletnek
  • A Nagy Testvér mindent lát – a város egyes pontjain lévő mozgó képernyőkön át Big Brother stílusban láthattuk volna, mi történik a város egy-egy másik pontján, vagy akár egyszerűen csak egy autós mozi jellege lett volna ezeknek a felületeknek

  • A GTA és GTA2 felülnézete azt a hatást szeretné kelteni, hogy, mintha a fejlesztők saját TV híradós helikopteréből követnénk az eseményeket – ennek az ötletnek a nyomát viselheti a GTA3 béli Vice City és San Andreas TV-s furgont is találhatunk
  • A GTA2-ben sem volt még radar, nyilak navigálták a játékost a célpontok felé. A fejlesztők vizsgálták a lehetőségét annak, hogy hogyan tudnák a nyilakat leváltani valamire, de ez maradt a legpraktikusabb. Valami szofisztikáltabbat szerettek volna
  • Miután a GTA1-ben nem volt manuális mentés, csak automatikusan mentett a játék, miután átjutottunk egy újabb szintre vagy pályára, a GTA2-ben ezt igyekeztek orvosolni a készítők. A kiinduló koncepció az volt, hogy minden térképen legyen három mentőház, ahol a játékosok elmenthetik a játékállást, így rövidebb ideig is játszhattak (eltérően a GTA1-től), ám a trükk az lett volna, hogy mindegyiket csak egyszer lehet használni, tehát be kellett volna osztanunk őket. A játék több küldetés után nyíllal vezetett volna ide. Minden mentés 10.000 pontba került volna. Ezek az épületek például hotelek, bordélyházak, lady-boy klubok lettek volna, ahol mentés után kialszanak a fények jelezve, hogy elhasználtuk a helyet a mentéshez. Végül ebből az lett, hogy a templomokban busás adomány (50.000) mellett bármikor menthetünk, de az eredeti koncepció sokkal közelebb áll a GTA3-ban bevezetett rejtekhelyeken való mentéshez. A mentőhelyek eredeti terveinél kitértek arra is, hogy ezek mind csak semleges területen lehetnek, ahol nem támadhatják a játékost – ezt a GTA3-ban később nagyon határmezsgyén sikerült teljesíteni.
  • A játékállás elmentésére felmerültek az alábbiak is, de elvetették őket:
    • Csak a pályák, térképek teljesítése után automatikusan, mint a GTA1-ben
    • Bármikor egy gombnyomásra
    • Minden 500 000. pont megszerzése után
  • A minijátékok ötlete már a GTA2-nél felmerült. Ezek extraként jöttek volna elő egy-egy pálya vagy mellékfeladat (pl. gyűjtenivalók) teljesítése után, és újabb rekordokat állíthattunk volna fel bennük. Az utóbbi később számos mellékküldetésnél épült be a GTA3 érában az autós próbáktól az árkád játékokig. A tervek szerint ezek más klasszikus játékok mintájára készített pályák lettek volna, de olyan ötletek is felmerültek, mint a golf, ami később bekerült a sorozatba a GTA Vice City Stories, a GTA The Ballad of Gay Tony és a GTA V által
  • A GTA2-ben felmerült a vontató kocsik funkcionális használata – érdekességképp ez végül a GTA V-ben valósult csak meg
  • A GTA2-ben merült fel először egy különleges statisztika vezetése, amit később a GTA3-tól jegyeznek a Grand Theft Auto játékok, mint például az elütött emberek, gázolások száma, lelőtt rendőrök száma, őrjöngések teljesítése, hasonlók. Mindegyiknél elérhettük volna egy skála csúcsát, amiért egyedi fegyverek, járművek jártak volna jutalomként. Minden teljesített skálát csillagok jelöltek volna a koncepció szerint. Korábban csak párdolgot jegyzett a játék, amiket érdekességképpen írt a képernyőre, miután elfogtak a rendőrök
  • A GTA2 PC verziójában láthattunk volna először tükröződést a vízfelszínen
  • Tervben volt egy animáció, amivel ha fának ütközünk, levelek hullottak volna
  • A rendőrautók szirénája a GTA2-ben adott volna torz hangot először sérülés után. Ez végül a GTA IV-ben valósult meg, 9 évvel később

Ami a GTA2-ben jött be először

A kimaradt tartalmak jócskán gondolatba tudnak ejteni minket, de nem csak ezekről érdemes szót ejteni, hiszen ebből a GTA2 játéktervből remekül kitűnnek azok a játékelemek, amik a GTA2-ben szerepeltek első ízben a Grand Theft Auto sorozatban.

  • Itt volt először több szintű élet. Korábban csak a golyóálló mellénynek voltak fokozatai
  • Itt lehetett először egy helyben kaparni a kocsival, sőt, egy helyben forogni is
  • A GTA2-ben volt először éjjel, így először itt jelentek meg a kocsik fényszóróinak fénye is, emellett a féklámpa
  • Először találkozhattunk riasztóval egy-egy autó ellopásakor
  • A GTA2-ben lehetett először kiugrani mozgó járműből
  • Több fegyver itt jelent meg először, mint a molotov koktélok, de például a sokkoló is, ami csak a GTA V-ben tért vissza legközelebb
  • Bár a járókelők a GTA2-ben egyetlen modell replikációi voltak különböző színekkel, itt kaptak először egyedi személyiségjegyeket, ami által másképp reagáltak egy-egy helyzetre
  • A körözési szintek első ízben hoztak be más bűnüldözési egységeket a rendőrségen kívül, mint a SWAT különleges egységei, ügynökök és a katonaság
  • A GTA2-ben lehetett nyerges vontatóval plusz kocsikat kapcsolni a kamionokhoz

GTA2

Pár GTA2 érdekesség

Végül pedig nézzünk néhány érdekességet, ami játék közben kevésbé tűnhet fel:

  • A mentősök nem látnak el bandatagokat
  • Minden jármű állapotát egy 32000 egységen/ponton mozgó skála határozza meg. Minden sérülés pontot ad hozzá, ami a jármű romlását jelzi, a 32000 elérésekor történik a robbanás. A járművek sebzési képlete így néz ki: 200 x a jármű előre meghatározott tömege x a jármű aktuális sebessége x a jármű előre meghatározott ereje
  • A körözési szintek szintén pont alapon műküdnek. Mindig 600 egység ad hozzá egy újabb szintet (zsaru fejet) a körözéshez. A pontokat az alábbi módon jegyzi a játék, ha az eredeti tervek maradtak a végleges játékban:
    • Lövés fegyverrel: 20
    • Járókelő megölése: 100
    • Rendőr megölése: 300
    • Bandatag megölése: 50
    • Sofőr kirángatása a kocsiból: 50
    • Jármű lövése: 50
    • Jármű felrobbantása: 100
    • Ha csak a járdán hajtva riogatjuk a járókelőket: 0

Aki többet szeretne tudni a GTA2-ről, mindenképp keresse fel Mike Dailly weboldalát, ahol a teljes GTA2 játékterv mellett a GTA1-hez is számos koncepciós rajzot, képet találunk.

2022.08.17 09:34  ▪ Forrás: Mike Dailly  ▪ Írta: Bence (Visali)

dani.szentgali
Offline
2022. 08. 23. 23:31
Na ezek például tökre érdekes dolgok, ilyenekről tök jó érzés híreket olvasni! Izgalmas látni, hogy mik voltak az eredeti tervek és hogy ezeken miként módosítottak bizonyos tényezők, legtöbb esetben az akkori hardverek és technológiai megoldások korlátai miatt. Bár ha jól látom a frissebb hírt, ezen érdekességek nyilvánosságra hozása miatt jól be is perelték szegény Mike-ot a T2-s patkányok, erről már kifejtettem a véleményem, gusztustalan amit művelnek. Kár, hogy a kiadó és annak vezetősége ilyen paraszt módon áll hozzá már jó ideje ehhez az egészhez és mindent és mindenkit támadnak minden kis szarért, mert az ilyen és ehhez hasonló infókat mindig jó érzés olvasni, főleg a már régóta tartó hírzárlat alatt és a sok, többnyire teljesen érdektelen GTA Online frissítéses hírek helyet.

Ardethic
Offline
2022. 08. 24. 15:16
Fel tudnátok dobni a terv dokumentumot dropbox-ba? Mike sajnos törölte az oldaláról érthető okokból, viszont kár lenne hagyni, hogy örökre elvesszen.

dani.szentgali
Offline
2022. 08. 24. 22:47
Ardethic: Az oldal adminisztrátorai közül biztosan voltak, akik lementették a rajongók számára értékes dokumentumot, mielőtt a kedves T2 miatt törlésre került volna. Sőt, ahogy látom, Visali adminisztrátor úr az egyik másik főoldali hír alatt már burkoltan utalt is rá, hogy lementette a szóban forgó terveket, kérd el tőle, biztosan szívesen átküldi. Bár az oldalon sajnos már biztosan nem tudja, révén nincs már rá lehetőség, hiszen a privát üzenetküldés funkciót sajnos le kellett állítani a folyamatos bot támadások miatt. De más módon talán tudja neked továbbítani a dokumentumot, próbáld felvenni vele a kapcsolatot, bár ez ugye a már említett privát üzenetküldési malőr miatt most kicsit talán nehezebb lehet.

Hozzászólok

Szekciók
Kiemelt YouTube Listák
Más Rockstar játékok
Hivatalos oldalak
Partnereink