Elérkeztünk egy újabb igazi mérföldkőhöz: 10 éve jelent meg a Grand Theft Auto V, ami azóta is a legutolsó epizód a GTA sorozatban, így egy jó darabig nem ünnepelhetünk majd hasonló évfordulót. A játék rejtélyes bejelentése után, ahol sem platformokat, sem megjelenési dátumot nem kaptunk, végül 2013. szeptember 17-én debütált a GTA V PS3 és Xbox 360 konzolokra, majd három konzolgeneráción át örökítette magát tovább a játék a GTA Online multiplayerrel szimbiózisban.
Nagyon-nagyon vártuk a 2000-es évek végén, 2010-es évek elején, a legkisebb médiaeseménynél is lestük, hátha történik valami apró bejelentés, ám a jég végül 2011. októberében tört meg, amikor a GTA3 10. évfordulóját ünnepelve zárásként Rockstar Games weboldala csak egyetlen oldalra mutatott: egy elképesztően igényesre sikerült Grand Theft Auto V logóra és egy november 2-i dátumra, ami a bejelentő trailert harangozta be.
A játék a GTA IV-hez hasonlóan a GTA V is jelentős halasztással érkezett meg – talán valahol itt szoktuk meg azt, hogy ez sztenderd lesz a Rockstarnál. 2013. szeptember 17-én azonban még Magyarországon is éjféli nyitvatartással várták játékboltok a rajongókat az év megjelenésére.
Az örömöt beárnyalta némi szkepticizmus, hiszen sokan már a megjelenés előtt kétkedve fogadták a több irányítható főhős koncepcióját, és vannak, akik mindmáig azon gondolkodnak, hogy "ki az igazi főhős", pedig valójában az egész játék és minden újítás a három irányítható karakter koncepciójára íródott.
Máig GTA IV-hez képest egyaránt történt lépések előre, és voltak olyan játékelemek, amiket elhagytak a fejlesztők, és sok minden másképp működik. Például a törés és az eső okozta hatások sokáig meg nem értettek voltak, pedig egyszerűen csak másképp működnek az V-ben, ami mind játéktérben, mind működésben masszívabb, miközben ugyanarra a platformra íródott, mint az elődje.
Noha egyes részletek máig a GTA IV-et teszik különlegessé, a GTA V is bőven büszkélkedhet olyan újdonságokkal, amiket először implementáltak a fejlesztők a GTA sorozatban. Nézzünk is párat ezekből...
Vitathatatlanul a legnagyobb újítás volt a Grand Theft Auto sorozatban, és merész vállalkozás az egész játékiparban, hogy nem csak egy, de mindjárt három karaktert kell irányítanunk San Andreas legújabb iterációjában. Mindhárom karakter világa és stílusa más és más, amivel tovább tarthat azonosulni, ugyanakkor három szemszögből is megmutatja Dél-Kaliforniát és Los Angeles-t, ami a játékteret ihlette. Michael Hollywood gazdagságát, Franklin a gettók stílusát, Trevor pedig a vidéki hillbilly lakosok érdekes világát mutatja meg.
A három karakter, és hogy váltogathatunk közöttük egy új ajtót nyitott meg a küldetések dizájnjában. Mindnen misszió hosszabb és sokrétű lett. Az, hogy egy-egy eseményt több helyszínről és szemszögből élvezhetünk, nagyon egyedi ízt ad a GTA V-nek a teljes sorozatban.
A három karakter nem csak küllemben és jellemben tér el egymástól. A Rockstar kihasználta a lehetőséget, hogy először a GTA sorozatban "különleges képességet" osszon a karaktereknek, mely egy további kimerülő és újratöltődő sávként került a radarhoz. Ezek a R* más játékainak lehetőségeit építette be a GTA sorozatba.
Michael egy Max Payne-jellegű "bullet time" hatást aktiválhat, amivel lelassul az idő lövés közben a pontosabb célzáshoz, Franklin a Midnight Club-hoz hasonlóan vezetés közben tudja lassítani az időt, hogy korrigálja a kocsi irányát, Trevor "rage" képessége pedig a GTA3 érából ismert kapszula token hatását hozza vissza, ezzel a szokásosnál erősebb ütéseket okozba erősebb sebzés mellett.
A GTA mindig is a nyílt világ adta számtalan lehetőségről szólt, ám a küldetések zömében szigorú utat követtek. A GTA V kimozdította ebből a sorozatot azzal, hogy a nagyobb küldetéseknél A és B "approach", azaz teljesítési opció közül választhatunk, így többféleképpen is végigjátszhatjuk a játékot ízlés szerint.
Ez egyébként részben a karakterváltás szintjén is megvan, hiszen vannak olyan küldetések vagy átvezetők, amelyeket némiképp másképp élhetünk át attól függően, hogy melyik karakterre váltunk.
A küldetések sokrétűségét nem csak az A/B opciók adják, de maga a történet is. A rablások, bankrablások részben, vagy egy-egy küldetés erejéig szinte kivétel nélkül mindegyik GTA játék része a kezdetek óta. A GTA V az első azonban, ahol a bandák és a maffiák háttérbe szorulnak, mellékszereplővé válnak, és helyettük a mindenható pénz hajhászása kerül előtérbe a rablópandúrosdival, ami sikeresen új élményt, új izgalmat, változatosságot, üdítő felfrissülést hozott a Grand Theft Auto sorozatba.
A fentieken túl azonban a leglátványosabb újítás talán az lett, hogy megjelent egy igazi bioszféra a játéktéren. Madarak, esetleg tengeri halak, teknősök itt-ott már korábban is megjelentek a GTA játékokban hangulatelemként, a GTA V-ben azonban a szobakedvencektől és házörzőktől kezdve a tanyasi állatokon át a veszélyes vadvilágig megtelt a játéktér állatokkal. Frankiln révén kaptunk egy saját ebet is, akit elvihetünk sétálni, vad rezervátumokban pedig a puma támadásától kell óvakodnunk.
Az állatvilággal együtt pedig egy teljesen új mellékküldetés is bemutatkozott a GTA-ban: a vadászat.
Bár a játék nem aknázza ki teljesen, egy látványos újítása lett a GTA V-nek, hogy életet adtak az óceánfenéknek is. Az élővilág itt is virágzik a kis halaktól a cápákig, a vízi növényzet dús, és mindezt két újdonsággal is bejárhatjuk: tengeralattjáróval vagy búvárruhákkal.
Ráadásul kincskereső mellékküldetéseket is kapcsolt a R* a víz alatti világhoz, és az elmerült roncsok nem csak easter eggként bukkannak fel, de valódi hangulatelemként építik fel az Alamo Sea és a Csendes-óceán látványát. Szintén első ízben használhatunk fegyvert vízben úszva. Bár a koncepció kezdetleges, egy késsel már a vízben is hadonászhatunk önvédelmi céllal.
Végül, de nem utolsó sorban igényes fizikát kapott a víz, így ha nagyon mélyre merülünk, szembe kell néznünk a nagyobb nyomás veszélyeivel.
Mind az állatvilág, mind az óceánfenék ráadásul azonnal, már a játék elejétől kezdve megismerhető. A GTA V szakított a hagyományokkal, és már nincsenek lezárva az egyes térképrészek a játék elején. A térképet ugyan homály fedi a szünet menüben, de szabadon járhatunk-kelhetünk a kezdetektől fogva, hogy felfedezzük Los Santos és Blaine County világát.
A felfedezés izgalmát azonban nem csak a látkép vagy az állatok adják, de a Red Dead Redemption tapasztalatain felbuzdulva a GTA-ba is megérkeztek a random eventek, amik izgalmas eseménysorozatok a játéktéren küldetéseken kívül, és eldönthetjük, hogy beleavatkozunk-e vagy sem. Elfogunk-e egy tolvajt? Zsebre vágjuk, vagy visszavisszük a szajrét? – ráadásul néhány komoly anyagi jussal jár, mint nyerészkedés a tőzsdén, vagy egy plusz választható társ a bankrablások során.
A játéktér felfedezésére már a GTA2 óta buzdítanak különböző gyűjtenivalók. Ezeket Los Santos graffiti fújásait kivéve nem különösebben kötötte eddig sztorihoz a Rockstar Games, sokkal inkább érdekességekként szóródtak szét a játéktéren. A GTA V azonban első ízben történetetet is ad ezeknek az összegyűjthető tárgyaknak, melyek karakterekhez és izgalmas lezárásokhoz kapcsolódnak.
A GTA V-ben ismét szerepet kap a pénz, amit nem csak gyűjtögethetünk és lőszerre tapsolhatunk el, de javakat is vehetünk belőle. Korábban küldetésekből, mellékküldetésekből, versenyekből, cégek bevételeiből és persze a póruljáró járókelők zsebéből szerezhettünk. Ehhez a GTA V-ben új jelenségként csatlakozott a tőzsde, ahol figyelve a mellékküldetések és fő küldetések eseményeit, némi befektetéssel a tőzsdén óriási pénzeket kaszálhatunk.
Észre sem vettük, de a GTA IV: The Lost and Damned DLC-ben a Rockstar már kísérletezni kezdett azzal, hogy mi lenne, ha nem csak ellopnánk a kocsikat az utcáról, hogy a garázsban álljanak, de tényleg birtokba is vehetnénk őket, amiket a játék saját járműként tart számon. A GTA V-ben mindhárom főhős egy-egy saját kocsival indul, melyhez továbbiakat is vásárolhatunk internetes oldalakon. Ráadásul ha becsúszik valami gikszer, például lefülelnek – vagy szitává lőnek – a zsernyákok, az aktuális járművünket lefoglalják, és némi garas ellenében visszaszerezhetjük a rendőrkapitányságon.
Ha már birtokolhatjuk az autókat, a fejlesztők új részletekre is adtak kocsik kapcsán. Például a convertible kocsik esetében lenyithatjuk és becsukhatjuk a tetőt, a felújított PS4/Xbox One/PC verzióban pedig az autótuningban először jelent meg az alvázra szerelhető neonfény.
Ha az autókról beszélünk, két extra feature mellett biztosan nem mehetünk el szó nélkül. Az egyik, hogy ha épp nincs kiválasztva lőfegyver, bármely másik sofőrnek beinthetünk, bárkit inzultálhatunk. A másik funkció pedig már annál hasznosabb: lebukhatunk a kormány mögé (duck), hogy mégse lőjenek olyan könnyen szitává – ez a PS4/Xbox One verzióval került bevezetésre.
A GTA V-ben nem csak a járműveket, de a fegyvereinket is birtokoljuk. Ráadásul erre jócskán ráfókuszált a Rockstar. Ritka darabok tértek vissza a sorozatba, mint a könnygáz, a táskabomba vagy a minigun, és újak is tiszteletüket tették, mint a railgun.
Ez azonban csak a kezdet, ugyanis a GTA V-ben először fejleszthetjük tovább kedvünk szerint a kedvenc fegyvereinket hangtompítóval, reflektorral, támaszokkal és más apróságokkal a sikeresebb tűzharc – vagy épp lopakodás – érdekében.
A fegyverfejlesztés mellett a fegyverválasztás is új alapokra helyeződött. A Rockstar Games korábban már kísérletezett más játékaiban a fegyverválasztó körrel, amit előhívva szinte azonnal a kívánt modellre válthatunk. és ezt a GTA V-ben első ízben implementálta a Grand Theft Auto sorozatban is.
Hovatovább, ez a megoldás a GTA-ban a rádióválasztásra is tökéletesen passzol, ahol olyan extra dolgokat is láthatunk, mint az aktuálisan hallgatott szám előadója és címe. Ennek a funkciónak az elődje a GTA IV-ben még elég fapados, bár érdekes volt, hiszen ott a ZiT szolgáltatását használva egy SMS küldéssel deríthettük ki egy-egy jó track címét. A GTA V-ben ráadásul ezeket instant meg is oszthatjuk a Social Club-on.
A GTA IV-már megörvendeztetett minket az automatikus mentés örömével, így végre tényleg a felfedezés szabadságát kaptuk ahelyett, hogy izgalommal kellett volna repeszteni a legközelebbi mentőházhoz egy gyors, biztonságot adott mentés erejéig, azonban ez a fő küldetésekre és mellékküldetésekre fókuszálódott. A GTA V-ben azonban első ízben hagyhatunk fel tényleg a safehouse-körökkel, az okostelefonunkat használva ugyanis bármikor elmenthetjük a játékállást, amikor nem küldetés közben vagyunk.
A főcím alatt, vagy amikor sikerült egy-egy küldetés, minden teljesen 3D külsőnézetes GTA játékban kaptunk ikonikus aláfestő hangokat, zenéket, ám az egyedi zenei betét itt leginkább ki is fújt. A GTA IV-nél voltak még esetleg kifejezetten a játékhoz írt vagy átírt zeneszámok. A Red Dead Redemption és a Max Payne 3 rádióállomások híján megkövetelte az aláfestő zenéket (ambient music), a két játék után pedig a koncepció tovább öröklődött a GTA V-be, így ha épp nem rádiót hallgatunk, a küldetések alatt dallamos zene fokozza az adrenalint, akárcsak a húzósabb rendőrségi üldözések alatt.
A fentieken túl van még egy extra újítás, amit szintén a GTA V tudhat magának először a GTA sorozatban – igaz, ez nem az eredeti PS3/X360 megjelenéssel érkezett, hanem a feljavított PS4 és Xbox One verzióval. Ez nem más, mint a belső nézet, azaz first-person nézet bárhol a játékban. Korábban hasonlóval a járművek kapcsán kísérletezett a Rockstar némileg alternatív megközelítéssel, a GTA V-ben azonban már a szabad gyalogos mozgásnál is elérhető ez a kameranézet.
Szintén a feljavított verzióval jött, és nem maradhat említés nélkül az Interaction Menu, ami egy előhívható kompakt menü a bal felső sarokban, és funkciójában eltér a hagyományos szünetmenütől. Itt ugyanis különböző gyors opciók közül válogathatunk, mint egy fix célpont kijelölése a GPS-szel, hogy viseljünk-e sisakot, maszkot, kalapot, és egy kompakt Brief segítség is megjelenik. A lehetőségeit azonban igazán a GTA Online-ban aknázták ki a fejlesztők. Nagy segítség, hogy menet közben gyorsan testreszabjuk főhőseinket.
Az ujjatlan kesztyű a GTA IV hivatalos artja óta egy érdekes legenda a GTA sorozatban. Sok kreatívon szerepel, de soha nem adhattuk Niko-ra, még a GTA IV PC verziójában sem, ahol eredetileg ez exkluzív extra tartalom lett volna. A debütálás azonban a GTA V-re maradt, ahol megannyi új öltözék és kiegészítő mellett az ujjatlan kesztyű is felvehető darabbá vált.
Az új játékelemek mellett nem hagyhatjuk szó nélkül azokat a mechanizmusokat, tartalmakat sem, amik egykor naggyá tettek bizonyos GTA játékokat, de időközben lekerült a Rockstar Games tervezőasztaláról, és a GTA V hozta vissza őket a sorozatba.
A GTA IV egy nagyon erős alapot teremtett a Grand Theft Auto játékok új generációjának, ám a fejlesztők emiatt az új definíciók lefektetésére fektette a hangsúlyt, és a részletek inkább a legfőbb játékelemek továbbfejlesztésre, mint a tartalom bővítésére koncentrálnak Liberty City-ben. A GTA V szintén hagyott el tartalmakat, azonban nagyon szuper tevékenységet, jelenséget hozott vissza a Grand Theft Auto sorozatba, lássunk is pár példát:
...és a fentieken túl számos apró részlet gazdagítja a GTA V-öt, mint a kidolgozott és szereppel bír autómárkák, a rendőrautók villogóinak kidolgozottsága, hogy vannak hatszemélyes kocsik, ahol oldalt csimpaszkodva is állhatnak NPC-k, hogy a ruha csak addig lesz vizes, ameddig a víz éri, a GPS működésében és látványában is valóban GPS lett és megannyi más.
Exkluzív GTA V PC kép, amit a Rockstar Games-től kaptunk 2015 áprilisában
A GTA V PS3 és Xbox 360 konzolon debütált, ma pedig elérhető PS4, Xbox One, PS5 és Xbox Series X|S konzolokra, valamint PC-re, és a Cloud Gaming segítségével felhőalapon gyakorlatilag még okostelefonon is játszhatunk vele.
Bármennyire is várjuk a következő Grand Theft Auto játékot, a GTA V mindig is egy izgalmas sztorijáték marad a sorozatban, ami tök jó, hogy ha nem is túltupírozva, de a mai konzolokon is remekül fut, és a Rockstar gondoskodik róla. Izgatottan várjuk, hová visz a GTA széria jövője a legközelebbi kalandban, és biztosak vagyunk benne, hogy amint elérhető távolságba kerül az új játék, a GTA V-re is épp olyan nosztalgiával fogunk visszatekinteni a jövőben, mint bármely másik Grand Theft Auto játékra, amit időről időre újra és újra előveszünk egy újrajátszásért.