Két hónap telt el a Grand Theft Auto VI első trailerének debütálása óta, a képsorokkal pedig azóta sem tudunk betelni. Bár a megjelenésre még sokat kell várnunk, ez a bemutató videó közel sem egy szokványos első trailer volt a Rockstar Games részéről, hiszen ízig-vérig bemutatta a nyüzsgő játékteret, amivel egyben azt is sikerült demonstrálniuk, hogy mekkora technológiai ugrás vár ránk az eddigi GTA játékokhoz képest. Mielőtt az újabb érkező médiaanyagok elébe néznénk, lássunk hármat ezekből a technológiai előrelépésekből.
This content is also available in English. Click here to read. |
Bár a járműpaletta színesítésére megannyi kísérletet tettek már a fejlesztők, a mai napig érvényben van, hogy ha egy bizonyos autóval rójuk az utakat, akkor ugyanolyanok és hasonló modellek fognak megjelenni a környék utcáin és parkolóiban.
A GTA VI traileréből azonban nagyon úgy tűnik, hogy ezt most végre sikerül levetkőznie a Rockstarnak. Ha a trailert nem jelenetenként, hanem egyben vizsgáljuk újra, feltűnik, hogy kettőnél több egyforma járműmodell nem igen fordul elő az utakon, de még a vízen sem a Venetian Islands-es snittet kivéve. Bár a legtöbb jelenet lehet mesterkélt, a szimpla vágóképek távoli autómodelljei arról árulkodnak, hogy, nagyon változatos járműfelhozatalt generál majd a GTA VI vezetés közben.
Hovatovább, még a járőrkocsik is változatosak. Bár a GTA IV-ben és a GTA V-ben is több rendőrautó modell van, egy-egy üldözésnél csak az egyikből generált eddig a játék. Itt most minden jelentben többféle modellt vagy festést láthatunk.
Minden fejlődés közül a haj fizikája az, amit egyszerűen nem lehet nem észrevenni. Mintha a Rockstar a Witcher 3 2015-ös megjelenésekor eldöntötte volna, hogy a következő GTA-ban ők még jobb haj fizikát raknak össze, és azóta dolgoztak volna ezen. Gyakorlatilag az utolsó tincs is külön mozog, erre láthatóan nagyon odafigyelt a Rockstar Games. Érdemes azonban azt is észrevenni, hogy nem ez az egyetlen apróság, ami mozog.
A GTA játékok vezetésélményét eddig aligha tudta megközelíteni bármelyik GTA klón vagy más nyílt világú játék, ami nem csak a vezetésről szól. Ennek egyik oka a lendület, a tehetetlenség törvénye és más fizikai erő, amivel régóta ügyesen operálnak a fejlesztők. Az autók terén gyakorlatilag már a GTA1-ben megvolt ez, ami a GTA3-ban teljesedett ki, a GTA IV pedig mesterszintre emelte. Utóbbiban már más nagyobb tárgyak mozgását is kiszámoltatta a játékkal a R*, hogy Liberty City a lehető legvalósághűbbnek hasson. A GTA V volt az első, ahol a készítők már a kisebb dolgokra is elkezdtek jobban odafigyelni, és az egyik leglátványosabb újítás volt a hangulatban, hogy ténylegesen fúj a szél, ami meglobogtat könnyebb vásznakat, tárgyakat (nem csak újságpapírt hord).
A hajfürtök mozgását nagyon sok jelenetben csodálhatjuk, kezdve Lucia börtönjelenétől a dauerolt hajú maca twerkelős videóján át a fürdőruhában feszítő csinibabáig, ám ha utóbbiban szemünk túlsiklik a mozgó kebleken, észrevehetjük, hogy nem csak cicik és a hajtincsek mozognak, amikor megfordul, de például a két nyaklánca is külön-külön lendülettel, a fülbevalója, de még kicsit a bikini felső pántja is, különös tekintettel a kötőlékre.
A harmadik technológiai ugrás, amit felfedezhetünk a trailerben, ha egységesen vizsgáljuk, az a mesterséges intelligencia fejlődése, és különös tekintettel az autósok és járókelők viszonyára egymáshoz. A GTA IV az MI (AI) legnagyobb ugrását hozta eddig a Grand Theft Auto sorozatban, amihez képest még a GTA V is olykor visszafogottabbnak mutatkozik. Vice City azonban láthatóan újra beleássa magát a realitásba ezen a téren, és az egyik legmeglepőbb fejlődést láthatjuk leginkább az Ocean Drive-i jelenetnél.
A járókelők eddig zömében kijelölt járdákon, útvonalon haladtak. A GTA3-ban bejöttek a tényleges zebrák, ahol a lámpafény váltására biztonságosan át tudott cammogni a nép a túloldalra különösebb incidens nélkül. Az utakra akkor tévedtek NPC-k, ha elloptuk a kocsijukat, vagy megzavartuk őket a kijelölt napi rutinjukban, de többnyire ezután csak elballagtak vagy elfutottak, ami olykor csúnya balesetekhez vezetett.
A GTA V-re már eljutottunk odáig, hogy dudával és lassítással reagáljanak az NPC sofőrök az útra tévedt NPC járókelőkre – vagy épp állatokra, de a GTA VI láhatóan még ennél is tovább megy.
Az Ocean Drive-on nem látni zebrát, azonban vannak sárga kijelölt táblák, amik az előugró gyalogosokra figyelmeztetnek. Ami pedig egy valós jelenség. Járókelők kelnek át az óceánpart felől a hotelekhez csak úgy random az úton, és ami nagyon látványos, hogy ezt akkor teszik meg, amikor van elegendő távolság két jármű között mindkét irányból. Hovatovább, ezt olyan mértékben látják, hogy amikor elindulnak, a távolabbi sávban még haladnak az autók, de pont akkor érnek oda, amikor ott is nagyobb távolság lesz két autó között.
...és ha már az Ocean Drive-os jelenetet vesézzük ki, jöjjön még egy extra érdekesség, ami szintén akkor szúr szemet, ha a teljes trailert nem jelenetenként, hanem összességében vizsgáljuk. Bár voltak motorok a GTA1-ben is, a motorozást igazán épp a GTA Vice City hozta el a wheelie, stoppie trükkökkel és a kompakt méret adta lehetőségekkel, amire egy motort használhatunk egy open world játéktérben. A GTA San Andreas-ban és a GTA IV-ben aztán tovább csiszolgatták ezeket a járműveket a fejlesztők, például lett normális súlyuk, elkezdett alakulni a fizikájuk, és a GTA V-ben már egy-két alap tuning lehetőség is elérhető lett, de hiába a GTA IV: The Lost and Damned DLC, hiába a GTA Online Bikers frissítés, a motorozás még mindig látványosan le van maradva az autózáshoz képest, nincs kiaknázva a Grand Theft Auto sorozatban, és sok tekintetben úgy kezeli a program, mintha egy autó volna az utakon.
Többet kell még látnunk ahhoz, hogy megítéljük, miképp változik a motorozás a GTA VI-ban, de az első trailerben látottak alapján figyelmet szentelnek ennek is a fejlesztők. Az ördögmotoros banda motorjai például egyedi festést viselnek (livery), ami a GTA Online-ban még mindig ritkaság a motorok (vagy ahhoz hasonló repülő rosszbajok izék) terén. A jelenetek bár mesterkéltek, az igazi wheelie mutatvány látványosan visszatér, és bár szintén lehet csak spawnolt megoldás, az Ocean Drive-on két moci merőlegesen parkolva használ fel egy autókra méretezett parkolóhelyet, ami viszont arra utal, hogy NPC szinten is figyelembe veszi a játék motorok eltérő adottságait az autókhoz képest nem csak úgy, hogy hol férhetnek el az adott jármű, ha terrorizálni kezdünk egy NPC-t, de általános helyzetekben is. Már csak az a kérdés, hogy lesz-e végre látványos sérülés a motorokon is, ami még mindig hiányzik a Grand Theft Auto sorozatból, hiszen egy totális frontális ütközés után a GTA IV-ben és a GTA V-ben is úgy állíthatjuk fel a kétkerekű paripát, mintha mi sem történt volna.
A GTA VI első trailere tele van jelenetekkel, csak úgy kapkodjuk a fejünket, de mélyebb részleteket is megmutat Vice City és Leonida állam világából, amit játék közben tapasztalhatunk majd. Olvasd el teljes trailer elemzésünket még több részletért. A Grand Theft Auto VI 2025-ben érkezik PlayStation 5 és Xbox Series X|S konzolokra. GTA VI PC verziót nem jelentett be a Rockstar Games, de a számítógépes változatok eddig mindig késéssel, feljavítva érkeztek az első konzolos megjelenéshez képest a Grand Theft Auto sorozatban.