Legkeresettebb tartalmak:

GTA V csalások | Tőzsde | GTAO: Bikers (MC) | GTAO Szintek | RDR | GTAPlaceTV



Vice City Stories - Alapok

Módosítva: 2008. 07. 03. 11:01  |  Szerző: Ben Dover

Bevezetés

A most következő leírás főként azok számára lehet hasznos, akik talán most játszanak először Grand Theft Auto játékkal. Azért nem Vice City Stories-t írtam, mert nagyjából az összes 3D-s Grand Theft Auto epizód játékmechanizmusa, és alapjai ugyanazok, tehát aki már régóta játszik Grand Theft Auto-val, az bizonyára a Vice City Stories-ban is elboldogul majd. Ezen cikk részletesen bemutatja, hogy mivel kell tisztában lennünk, mielőtt elkezdjük a játékot, hogy mi mire való, hogyan működik a játék maga...

Üdv újra Vice City-ben!

Mint már a játék nevéből is tudni lehet, a Vice City Stories ismét Vice City városába kalauzol el bennünket, méghozzá 2 évvel az eredeti Grand Theft Auto Vice City történései elé. A városban számos épület - mely 1986-ban már kész van - még csak most épül, a bűnözés sem hágott még a tetőfokára. Aki játszott már a Grand Theft Auto Vice City-vel, annak nem lesz nehéz eligazodni a városban, de azért néhány dolog megváltozott. A rövid bevezetők után kezdjük is el a játékmechanizmus tanulmányozását.

Irányítás

A legalapvetőbb dolog, mellyel tisztában kell lennünk a játék megkezdése előtt. Bár a játék folyamatosan tájékoztat minket a gombok funkcióiról (természetesen angol nyelven), mégis jó ha már begyakoroltuk előtte az irányítást. Aki már játszott valamilyen GTA-val PlayStation konzolon, annak nem lesz gondja, hiszen nagyvonalakban ugyanaz a rendszer itt is. Még több részletért nézd meg az Irányítás cikket!

HUD [Head-Up Display]

Mint a legtöbb videojátéknál, a Grand Theft Auto játékoknál is különféle ábrák, feliratok jelzik a játékos adatait, és az egyéb fontos információkat. Ezeket az információt szolgáltató feliratokat hívjuk HUD-nak. A Vice City Stories-ban is többnyire ugyanazokat a dolgokat láthatjuk viszont a kijelzőn, melyek az előző GTA részekben is voltak. Az alábbi képen a HUD egyes részeinek magyar nyelvű megnevezését láthatod, majd a kép alatt minden egyes összetevő részletes leírását olvashatod.

- Életerő

A legfontosabb dolog a játékban, az egészségünket jelző sáv a jobb felső sarokban. A Vice City Stories esetében összesen 100 egységnyi életerővel rendelkezünk a játék elején, melynek a felső szintjét később feltornázhatjuk az "Air Rescue" nevű mellékküldetés teljesítésével. Ha sebződünk, sérülést szerzünk, meglőnek vagy megütnek, értelemszerűen fogy az életerőnk. Nagyon alacsony szintnél a sáv elkezd villogni, majd ha már nullára csökkent az életerő, összeesünk, és megjelenik a szokásos WASTED felirat. Ekkor a legközelebbi kórházban találjuk magunkat, és az összes fegyverünket elveszik. Szerencsére - és ez egy új ficsőr a Vice City Stories-ban - visszavásárolhatjuk az elvesztett fegyvereket $2000 dollár fejében, amit a kórház előtt található lakat ikonba állva tehetünk meg.

Életerőnket a következő módokon növelhetjük:

  • Életerő kapszula felvételével (Maximális életerő)
  • Prostituáltak szolgáltatásait igénybe véve (+50% életerő)
  • Egy mentőautóba beszállva (+25% életerő)

- Golyóálló mellény

Az életerő felett egy ciánkék színű sáv is megjelenik, amennyiben felveszünk egy golyóálló mellényt. Ez a sáv, a golyóálló mellény állapotát jelzi, és így karakterünk sokkal több sérülést kibír. Az életerőhöz hasonlóan a golyóálló mellény akkor csökken, ha lőnek ránk, elgázolnak, vagy megütnek. Vízben való fuldoklás közben és magasról való zuhanás után viszont az életerőnk csökken. A játék elején maximum 100 egységnyi pajzzsal rendelhezhetünk, ám a "Vigilante" bűnüldözős küldetések teljesítése után ez az érték 150-re nő. Érdemes a lövöldözős küldetések előtt egy golyóálló mellényt beszerezni. Vice City-ben sok ilyen van szétszórva a városban, de ha lusták vagyunk keresgélni, $240 dollárért vehetünk is egyet az Ammu-Nation boltokban.

A pajzsunk értékét a következő módokon növelhetjük:

  • Golyóálló mellények felvételével (Maximális pajzs)
  • Golyóálló mellény vásárlásával az Ammu-Nation boltokban (Maximális pajzs)
  • Egy VCPD Enforcer-be való beszállással (Maximális pajzs)

- Pénz

A pénz is nagyon fontos tényező a játék során. Segítségével fegyvereket, pajzsot vásárolhatunk, különböző szolgáltatásokat vehetünk igénybe, mint például a Pay 'n Spray. Az általunk birtokolt pénzösszeget az életerő és a fegyver ikonja alatt láthatjuk, és az érték természetesen gyarapodhat a küldetések teljesítése által. A Vice City Stories-ban számos mód létezik a pénztárcánk "duzzasztására", tehát ezeket most nem sorolnánk fel.

Fegyverek

A jobb felső sarokban láthatjuk az éppen aktuális fegyverünket jelző kis ábrát. A fegyver alatt lévő számok a lőszerek számát, eldobható fegyverek esetében a fegyver mennyiségét jelzik. Ha nincs egy fegyverünk sem, akkor az ököl látható a jobb felső sarokban. A városban számos helyen találhatunk fegyvereket, és a fegyverboltokban is beszerezhetünk néhányat. A fegyverek részletes leírásához nézd meg a "Fegyverek" cikket!

Radar

A képernyő bal alsó sarkában lévő radar nélkül meglehetősen nehéz lenne tájékozódni a városban. A kör alakú mini-térkép segítségével könnyedén nyomon követhetjük jelenlegi helyzetünket, és a közelben lévő fontosabb pontokat. A küldetések során a különféle célpontok, személyek, találkozóhelyek pontos elhelyezkedését is a radar segítségével találhatjuk meg. Miközben valamilyen járművet vezetünk, a könnyebb tájékozódás érdekében minél gyorsabban megyünk, annál nagyobb térképrészletet láthatunk a radaron. A Start gombot lenyomva a teljes térkép tekinthető meg, valamint az egyes jelekhez tartozó jelmagyarázat is itt található. A menüben lévő Display opciót kiválasztva, lehetőségünk van a radart kikapcsolni, de beállíthatjuk, hogy csak a jeleket mutassa.

Körözési szintek

A játékbeli bűnözést a hatóság sem nézi jó szemmel. Már a Grand Theft Auto sorozat legelejétől kezdve van egy úgynevezett körözési szintrendszer, mely a bűnözésünket próbálja korlátozni, ezáltal nehezítve a játékot. Ahogy az előző részekben, úgy a Vice City Stories-ban is csillagok jelzik az aktuális körözési szintet, mely a pénzünk alatt helyezkedik el. Minél több csillagot szerzünk, annál erősebben próbálnak levadászni vagy letartóztatni a rend őrei. A Vice City Stories-ban, maximálisan 6 csillagot érhetünk el, és ha éppen nem köröznek minket, egy csillag sem jelenik meg a pénzünk alatt. Nézzük meg, hogy a bizonyos számú csillagok, milyen következményekkel járnak:

Egy csillagos körözésnél a rendőröket nem érdekli túlzottan, hogy elkapjanak. Bár utánad iramodnak, megütnek és a kocsidból is kirángathatnak, de lőni nem fognak rád. Ha véletlen begyűjtöttél egy csillagot, csak húzd meg magad, vagy menj el kocsival jó messzire, és el is tűnik a körözés.
A két csillagos körözés esetében értelemszerűen több rendőr próbál meg elkapni, és már a fegyverüket is használják ellened. Hiába próbálsz elmenekülni, rendőrautókkal kezdenek el üldözni és megpróbálnak lesodorni az útról. Ha meghúzod magad valamelyik rejtekhelyen, és sokáig nem mozdulsz ki onnan, talán sikerül a két csillagot 1-re csökkenteni, ám gyorsabb, ha mondjuk átöltözöl, vagy átfested a kocsidat.
Amint eléred a három csillagot, egy helikopter is a nyomodba ered, amiből M249-es gépfegyverrel tüzelnek rád. A rendőrök száma növekszik, és néhány titkosügynök is csatlakozik az üldözéshez, akik a VCPD Cheetah járművel elég gyorsan tudnak manőverezni. Az utakon mindenfelé kordonok próbálják megállítani járművedet.
Négy csillagnál a rendőrség beveti a SWAT egységeit, akik a hatalmas, de gyors Enforcer furgonjaikkal könnyedén leszorítanak az útról. Erős fegyvereikkel gyorsan végeznek veled, így nem ajánlatos megállni. A járőrautók még mindig besegítenek az üldözésben, és a rendőrök keréklyukasztókat tolnak ki az autód elé. A helikopterből SWAT kommandósok ereszkednek le kötélen.
Ha eléred az öt csillagos körözési szintet, maga az FBI próbál az életedre törni. Az FBI Rancher és FBI Washington járművekkel remekül tudnak manőverezni, és a kordonokat ezúttal FBI Rancher terepjárók alkotják. Minden terepjáróban 4 FBI ügynök ül, akik azonnal tüzet nyitnak rád az MP5-ös gépfegyvereikkel. Ezen a körözési szinten már egyszerre két helikopter is keringhet a fejed felett.
A maximálisan elérhető, hat csillagos körözési szint esetében Vice City rendfenntartói nem szórakoznak: kivezénylik a hadsereget ellened. Rhino tankok és Barracks OL furgonok árasztják el a várost, az utóbbi járművek kordont is alkotnak. A katonáknál M16-os fegyver van, amivel rendkívül gyorsan végeznek veled. Hat csillagnál akár 3 helikopter is beszállhat a hajszába.

A körözési szint csökkenését a következő módokon érhetjük el:

  • Pay 'n Spray

Vice City városában összesen négy átfestőműhelyet találhatunk. A Pay 'n Spray feliratú garázsokba beállva $100 dollárért megjavítják a járművedet, valamint átfújják annak színét. Ha épp körözés alatt állsz, az átfestés után a meglévő csillagok 20 másodpercig elkezdenek villogni (lentebb látható), és ha ezalatt az idő alatt csinálsz semmilyen bűntényt, a körözési szint lenullázódik - ellenkező esetben visszakapod az eredeti körözésedet.

  • Rendőrcsillagok felvétele

Természetesen a Vice City Stories-ban is rengeteg seriff-csillagot találhatunk a városban, melyek felvételével 1 csillaggal csökkenthetjük a körözési szintet. A csillag felvétele után várnunk kell egy kis időt, hogy ismét megjelenjen a helyén.

  • Öltözék váltása

Ha a körözés alatt sikerül eljutnunk valamelyik rejtekhelyünkre, az ruhánk cserélésével lenullázhatjuk a körözést. Ez csak akkor működik, ha maximum 2 csillagos körözési szinttel rendelkezünk. Magasabb szint esetében egyetlen csillagot sem tüntethetünk el. (Az összes öltözék megtekintéséhez lásd a "Ruhák" cikket!)

  • Játékállás elmentése

Érdekes módon, bármilyen nagy körözési szintet lenullázhatunk, ha valamelyik, mentésre alkalmas helyen elmentjük a játékállást. A rejtekhelyeinkre ráadásul a rendőrök sem juthatnak be. Figyelembe kell venni, hogy küldetés alatt nincs lehetőség mentésre.

A Vice City Stories rendőrei, azon kívül hogy körözési szint esetén az életedre akarnak törni, le is tartóztathatnak. Letartóztatásra csak akkor kerül sor, ha járműben ülve rádnyitják az ajtót, vagy esetleg karaktered a rendőrök közelében kerül a földre. Ilyenkor magabiztosan rád fogják a fegyvert, és a képernyőn megjelenik a BUSTED! felirat. Letartóztatás után a legközelebbi rendőrségre kerülsz, fegyvereid nélkül. Ezeket egy kis pénzmag fejében visszavásárolhatod a korrupt rendőröktől, ha a rendőrség előtt található lakat ikonba beleállsz. Ha egy küldetés teljesítése közben tartóztatnak le, a küldetést elbukod.

Ez a jellegzetes felirat minden GTA-ban megjelenik, ha az életerő nullára csökken. Ekkor főhősünk kifekszik, és rövid idő után a legközelebbi kórház előtt találja magát. Fegyvereinket ugyanúgy elvesztjük, ám a Vice City Stories egyik újításának köszönhetően visszavásárolhatjuk azokat, némi készpénz ellenében. Ha küldetés közben "halunk meg", az adott missziót természetesen elbukjuk.

Mentés

A Grand Theft Auto sorozatban, így a Vice City Stories-ban is csak különböző helyeken, házakban lehet elmenteni a játékállást. Ha tehát menteni akarunk, el kell hajtanunk valamelyik rejtekhelyünkre. Fontos megjegyezni, hogy a küldetések közben nem lehet menteni, tehát minden egyes missziót egyhuzamban kell végrehajtani. A legközelebbi rejtekhelyet a radaron (JEL) jel mutatja, a könnyebb tájékozódás érdekében.

Ha elértél egy rejtekhelyre, vagy valamilyen házba, ahol tudsz menteni, csak állj bele a nagyfloppy ikonba (fentebb látható). Ekkor előjön a PlayStation menüje, ahol pár gombnyomással elmentheted az aktuális játékállást. Mentés után az időhöz 6 óra adódik hozzá, ez az idő a főhősöd alvását, pihenését hivatott szolgálni. Az elmentett játékállásokat a menüből lehet betölteni.

Tipp: Minden egyes teljesített küldetés, vagy feladat után ajánlatos elmenteni a játékot, hiszen ha egy véletlen folytán lefagy a játék, esetleg áramszünet lesz a lakásban, senki sem örül, ha újra meg kell csinálni egy nehéz missziót.

Tipp: A PlayStation Portable [PSP] konzollal rendelkező játékosoknak egy kis előnyük van a mentés terén. Csak nyomd meg a Start gombot, akárhol is vagy, majd kapcsold ki a PSP-det. Ekkor ugyanis a konzol nem fogyaszt energiát, és bármikor bekapcsolhatod, ha folytatni szeretnéd a játékot. Ez a procedúra ráadásul küldetések közben is működik!

- Úszás

Az egyik legnagyobb újítás a Liberty City Stories óta. Főhősünk ezúttal úszni is tud, és jópár küldetésben szükség is lesz erre a képességre. Az úszás nagyjából hasonlít a San Andreas-ban megismert szisztémára, azzal a különbséggel, hogy itt nincs lehetőségünk a víz alá merülni. A fejlesztők arról is gondoskodtak, hogy ne úszkáljunk a végtelenségig.

Amikor ugyanis főhősünk vízbe kerül, az életerőt jelző sáv felett egy sötétkék csík jelenik meg (fentebb látható), mely folyamatosan csökken, amíg vízben vagyunk. Úszás közben gyorsabban, ha egy helyben állunk, lassabban csökken a sáv értéke. Ha viszont teljesíted a "Beach Patrol" nevű mellékküldetést, karaktered akármeddig képes lesz úszni. Nézzük meg az úszáshoz szükséges gombok funkcióit:

Gomb (PSP)
Gomb (PS2) Funkció
Analog-stick Bal analóg-stick
Karakter irányítása, mellúszás
Analog-stick + Bal analóg-stick + Gyorsúszás

Kimászás a vízből
Beszállás a hajóba, repülőbe
+ Analog-stick Jobb analóg-stick
Kamera forgatása
+ R3 Hátra nézés

Megjegyzés: A vízben való tartózkodás közben nem lehet lőni, vagy támadni.

Végszó

Ha átolvastad ezt a cikket, akkor elvileg könnyen tájékozódhatsz majd a játékban. A további információkért nézd meg a többi cikkünket jobb oldalt. Reméljük, hogy a leírások hasznosak lesznek számodra, és segítenek még jobban megismerni a Grand Theft Auto Vice City Stories-t...

Social
Kövess minket Facebookon, Twitteren és Tumblren, a főbb hírek mellett különböző érdekességeket is posztolunk!



Tumblr
Vice City Stories
Ki van itt?
Jelenleg 32 vendég böngészi az oldalunkat.
Kiemelt partnereink
Társoldalak