Elkészültünk a Game Informer előzetes cikkének lefordításával is, a tegnapi ömlesztett infómorzsák mellett reméljük érdekesnek találjátok így egyben is elolvasni a szerkesztők által látottakat.
Az eredeti cikket Matt Bertz írta, a fordítás pedig Ragnar kollegánk fáradságos munkája.
A Rockstar újabb lehetőséget biztosított a számunkra hogy megtekintsük a játékot és ezáltal még jobban betekintést nyerhettünk annak világába. Lássuk hát!
Számokat olvasni papíron csak egy dolog. Azonban el fogod hinni mikor látod majd, hogy milyen hatalmas is Los Santos területe a Grand Theft Auto V-ben. Mikor meglátogattuk a Rockstar főhadiszállását New Yorkban a borító leleplezése kapcsán, akkor a srácok elárultak néhány lenyűgöző dolgot a méretekről.
A szabadon bejárható “világ” (beleértve a vízalatti területeket is) ötször akkora, mint a Red Dead Redemption pusztasága. Kicsit leegyszerűsítve, az egész nagyobb mint a GTA IV, a San Andreas és a Red Dead Redemption együttvéve. Amennyire ezek az adatok lenyűgözőek, olyannyira szív magába az az érzés is, mikor Franklinnel kiugrunk egy repülőből 4 000 méter magasból.
A méretek lélegzetelállítóak. Miközben Franklin ugrik ki a repülőből, balra tekintve tisztán láthatjuk az Alamos-tengert (ez a Salton-tenger megfelelője a GTA-ban). Jobb oldalt a messzi távolban látszódik Los Santos belvárosa a felhőkarcolókkal, amik a nagy távolság ellenére is messze az égbe nyúlnak. A kettő között pedig egy hatalmas hegység húzódik, tele fás részekkel, állatokkal és dinamikus küldetésekkel. Ahogy Franklin szép lassan ereszkedik lefelé, a folyó irányába haladva, észrevettük ahogy szarvasok és pumák kóborolnak a hegyen és egy vadőr cirkál kocsijával a kanyargós úton.
Nem sokkal később, amint Franklinnek sikerül landolni az út túloldalán ejtőernyőjével, láthatunk két embert, miközben a folyónál horgásznak a Winnebago-juk mellett (ez egy lakókocsi – szerk). Bár a vadon hatalmas, a fejlesztők azt ígérték, hogy rengeteg dolgot tudunk majd csinálni ezeken a kietlen területeken is. Itt találhatunk például ATV (Quad) és hasonló járműveket (homokfutó stb.) leparkolva, amik csak arra várnak, hogy felugorjunk rájuk.
"Attól függően, hogy a három karakter közül melyiket irányítjuk épp, milyen helyszínen, melyik napszakban, úgy tapasztalhatunk meg különbőző, dinamikus (váltakozó) eseményeket. Mint például stopposokat az út szélén, lerobbant kocsikat, vagy éppen “mások” által folytatott pénzszállítóautó rablásokat. Ráadásul ezeken a területeken vadászattal is elüthetjük az időt. (Bocsi, horgászni nem lehet.)"
A bemutatónk ezen részén Trevorra váltunk, a legkiszámíthatatlanabbra a három karakter közül. A kamera hátrafelé eltávolodik Franklintől, majd a magas ég felé mozdul, mint egy műhold, és behatárolja Trevor helyzetét, ezután pedig újra visszaereszkedünk a földre. Nagyon szép.
Trevor épp a tengerparton pihen, teljesen kiütve, kezében egy üveg piával, miközben nem visel magán semmit, csak egy gatyát, a zokniját, valamint a cipőt a lábán. A teste tele van véres horzsolásokkal, zúzódásokkal és sebhelyekkel. A Rockstar erre azt mondta, hogy ezek dinamikusan generált dolgok, vagyis amíg nem irányítjuk a karaktert addig ilyen események bekövetkezhetnek, mint ezek a sebhelyek például.
Körülötte a tengerpartot a “Lost” motoros banda nyugati tagjainak holtteste borítja. (Ők először ugye a GTA IV letölthető tartalmában a The Lost and Damned-ben szerepeltek.)
Ezek a durva kinézetű fickók tele vannak vérfoltokkal és vágásokkal a nadrágjukon, de azt nem tudtuk megállapítani, hogy csak a piálástól vannak így kidőlve, vagy esetleg egy Trevorral szembeni csetepaté miatt érte utól őket a vég. Akivel így is gyakran összetűzésbe keverednek.
Miután Trevor részegesen feltápászkodik, ott hagyja a motorosokat, elsétál és felugrik egy Dinghyre (egy hajó, ami több GTA-ban is szerepelt), majd elkezdünk száguldani kifelé a nyílt vízre. (Itt észrevettük, hogy milyen remek a hullámok mozgása és hogy ez a technológia inkább egy Assassins Creed III-ra emlékeztet, mint sem a korábbi részekre.)
A hajó egyébként nagyon szépen mozog és élethűen reagál a hullámokra... Előre haladva úgy csapódik bele, mint egy szikla, csak épp a hajó erejével, mégis a hullám is ugyanúgy képes hátralökni minket. Néhány hajón Los Santosban található búvárfelszerelés, amit Trevor mindjárt ki is használ, hogy lemerüljünk a víz alá.
Lemerülve az óceán mélységeibe egy új világ nyílik meg előttünk, ami szintén eléggé képes beszippantani a játékost. Halrajok, hullámzó hínárok, változatos és a részletgazdag óceán talaj annyira nyüzsgő és élettel teli, mint a hegyoldali határvidék.
Trevorral közben úszva haladunk egy óriási nagy hajóroncs felé, ami megragadta a többi búvár figyelmét is. (A Rockstar nem akart több részletet elárulni erről, de azt elmondták, hogy több különböző hasznos tárgyat találhatunk majd ezekben a roncsokban.)
Ahogy ússzuk körbe a hajótestet, hirtelen szembe találjuk magunkat egy búvár rémálmával, nevezetesen egy nagy fehércápával, amivel sosem szerettünk volna találkozni. Trevor jól hallhatóan elkezd zihálni a félelemtől, ahogy közeledik felénk a nagy dög. A fejlesztők elmondása szerint amíg nem teszünk semmilyen hirtelen mozdulatot vagy nem úszunk túl közel a cápához, addig általában figyelmen kívül hagy minket. Trevor viszont most egy gyors lendülettel a felszín felé veszi az irányt, hogy elkerülje ezt a mondhatni rázós helyzetet.
A rövid betekintésünk az óceáni élet rejtemeibe után, a játéktesztelő “segítségével” ugrunk is egyet Trevorról Michaelre, aki épp egy irodai épületből sétál kifelé Vinewoodban.
Amióta ki nem állhatja családját, azóta a hivatásos bűnözőnk legtöbb szabadidejét whiskey ivással, vinewoodi akciófilmek nézésével és pszichiáterének gyakori látogatásával tölti.
Ahogy befordulunk a sarkon egy hanyatló színésznőbe botlunk, nevezetesen Pamela Drakebe, aki mindenkinek aki meghallgatja elmondja, hogy annak idején egy nagy vinewoodi fejes különösen neki írta a filmjét, aminek a címe “A *** In Paris”. (mindenki képzeljen a csillag helyére amit akar – szerk.) Akárcsak az utcai prédikáló a GTA IV-ben, Drake az egyik ilyen visszatérő gyalogos, aki hajlandó egy kis bájcsevegésre, ha mi úgy gondoljuk. Itt az is érdekes még, hogy különbözően reagál majd mind Michaelnek, Franklinek és Trevornak is.
Időközben Michael halad lefelé az utcán és itt belekóstolhattunk egy kicsit a forgalmasabb utcai életbe is Los Santos területén. Hasonlóan mint az Elder Scrolls (RPG) játékokban, itt sem maradnak a gyalogosok, civilek egy helyben egész nap, inkább mindenféle tevékenységet folytatnak. A mesterséges intelligencia pedig sokkal jobban reagál a mi cselekedeteinkre is.
Bandavilág
A San Andreas rajongók szívesen tekintenek vissza a bandaháborúkra, a Ballas, Grove Street és a Vagos között. Azonban a modern nagyvárosi Los Santos nagyon különbözik már az utcai élet aranykorától, mint ahogy anno abban a játékban volt.
A Rockstar természetesen nem zárkózik el semmitől és megerősítette, hogy a Ballas banda benne van a játékban és hogy elég keményen tolják, képviselik a saját szerepüket.
Ha bemész a banda területére nem támadnak meg automatikusan, mint korábban. Saját "gettós" üzleti szemléletük van és addig nem bántanak, míg mondjuk nem rántasz fegyvert rájuk. A hatóságokkal szembeni ellenszenvük viszont már elég nyilvánvaló. Ha csak egy rendőrségi őrjárat óvakodik be az ő területükre már tüzet nyitnak a “fiúkra”. Ez jól használható lesz majd, ha éppen le akarjuk rázni a nyomunkban lévő rendőröket. Behajtunk a yarddal a hátunk mögött és esetleg lesz egy kis lehetőségünk meglépni előlük.
Ezen a ponton ahol most vagyunk, Michael elsétál két “celeb-hasonmás” mellett. Az egyik egy Republican Space Rangernek van beöltözve (ez egy tv műsor a játékban, ami a GTA V-ben új részekkel tér vissza), míg a másik egy Impotent Rage jelmezt visel (egy új liberális szuperhős, valami új sikersorozattal). Amikor Michael előkapja az okostelefonját, hogy csináljon egy képet az egyikükről, az idézőjeles színész elkezd pózolni nekünk. Ezzel kapcsolatos újdonság még az is, hogy bármikor csinálhatunk képet Los Santosban és azt megoszthatjuk a Social Clubon keresztül.
Innen nem messze egyébként áll egy fickó, aki egy bemutató körutat kínál a hírességek otthonához. Ha úgy gondoljuk, hogy befizetünk a túrára akkor útközben még a sztárokról érdekes pletykákat is mesél nekünk.
Egyelőre haladjunk most tovább. Elballagunk egy tetoválószalon mellett, (ahova akár be is mehetünk, ha úgy kívánjuk) mikor Michael észrevesz egy busz mögött bujkáló nőt, közel a sikátorhoz. A nőt Lacy Jonas-nak hívják, a sztár aki az évszázad hangjának hívja magát.
(És ez csak egy a számos dinamikus küldetés közül, ami feltűnhet a térképünkön míg sétálgatunk a környéken.) De vajon mit keres itt, miért van a sikátorban? Egy paparazzi kiszúrta a kocsiját (aminek a neve nevetségesen csak annyi, hogy Benefactor Surano), majd Michael lazán és kényelmesen odasétál a kocsijához, kioktatja a fotóst, majd odagurul hogy felszedje Lacy-t.
A tag persze nem adja fel ilyen könnyen, amint Michael sebesen elindul a sportkocsijával, elkezdik őket üldözni egy furgonnal. Lacy mérgelődik saját magában, hogy miért kellett őt lefényképezni, mert hogy milyen kövér is ő (persze nem az). Mikor Michael megkérdezi, hogy mégis mit csinált, vagy mivel keltette fel ennyire a figyelmet, arra a csaj ezt feleli: “Én nem csináltam semmit! Csak híres vagyok.” (ebben azért érezzük a Rockstar-féle iróniát, ugye? – szerk). Michael közben lerázza az üldözőket és együtt elhajtanak a biztonságos vinewoodi lakóövezetbe.
Annak ellenére, hogy ilyen kis csekély bepillantást nyerhettünk Franklin, Trevor és Michael életébe, mindenképp bizonyos és elmondható, hogy mennyire változatos és lenyügöző a világ. Nagyon hatásos összhang van minden közt a játékban, legyen szó a vadonról a szabadban, vagy a víz alatt...mind-mind bőséges okkal szolgál a játékos számára, hogy akarja is felfedezni ezeket a dolgokat. Los Santos “szíve” is annyira pezsgő és vonzó életet kínál, mint ahogy Liberty City a GTA IV-ben...