60 újítás, amivel a GTA IV ajándékozta meg a sorozatot
2018.04.29 12:21
Emlékezetes nap április 29. a GTA sorozat történelmében, ugyanis 2008-ban ezen a napon debütált a széria negyedik fő epizódja, a Grand Theft Auto IV. Immáron 10 éve, hogy a Platypus csempészhajó kitett minket Liberty City kikötőjében, hogy aztán meghódítsuk a "Nagy Alma" virtuális, ugyanakkor valósághűen lélegző mását.
Bár elsőre sokkoló volt, hogy néhány régi kedvenc mellékküldetésnek búcsút kellett intenünk, a játék nem véletlenül kapott római számot a nevébe, ugyanis a fejlesztők komoly energiát fektettek abba, hogy sokkal magasabb szintre emeljék a játékkörnyezetet egy jól kidolgozott sztori-orientált játékban.
A játék tizedik évfordulóját megünneplendő nem kevesebb, mint 60 olyan újítást gyűjtöttünk össze nektek, amit a GTA IV-ben láthattunk és tapasztalhattunk először a sorozatban, mára pedig teljesen természetesek lettek számunkra. Az alábbi lista lehet egyben bizonyítéka annak, hogy miért választották a GTA IV-et 2008-ban az év játékának.
- Nincsenek töltések a külső és belső terek között
Míg a korábbi epizódokban töltőképernyőn kellett várakoznunk, amikor átmentünk egy másik szigetre, vagy ha akkor nem is, mikor be akartunk lépni egy épületbe, mindenképp, a GTA IV-ben úgy oldották meg a játékteret a fejlesztők, hogy erre már ne legyen szükség, így Niko csak kinyitja az ajtókat, és besétál annak rendje és módja szerint.
- Taxizás mint igénybe vehető szolgáltatás
Bár korábban lehetett magasvasutat, vonatot használni, ha gyorsan el szerettünk volna jutni A pontból B-be, a megállóhelyek elhelyezkedése igencsak leszűkítette a kört, ahová pillanatok alatt odaérhettünk. A GTA IV-ben, stílusosan a New York-i forgatag közepében tudtunk először szabadon taxit fogni az utakon, és akár egyénileg megjelölt helyekre is eljutni a játéktérben, és már nem csak az elbukott küldetések során tudtuk lerövidíteni az újabb utazást.
- GPS útvonaltervező
Korábban csak a radar és a szünet menüben vagy a játék dobozában található térkép segítségével juthattunk el a kijelölt célállomásokra. A GTA IV-ben Liberty City jelentősen nagyobb és kiterjedtebb város lett, így a fejlesztők beiktatták a GPS-t, ami azonnal kirajzolta az útvonalat, amin a leggyorsabban vagy legegyszerűbben eljuthattunk a jelöléshez. (A GTA IV-ben még szóban is kaptunk instrukciókat a drágább kocsikban ülve.)
- Utcanevek
Szintén a jobb tájékozódást segítendő már nem csak a negyedek, de a város utcái is nevet kaptak, ami a képernyőn is megjelent. Ezek egyébként többnyire híres személyekről vagy a fejlesztők nevei nyomán lettek kitalálva.
- Vizuális törés
A GTA IV volt az első olyan GTA játék, ahol az ütközések alapján számolta ki a játék, hol, hogyan és milyen részletesen törjenek a jármű modellek. Korábban csak előre elkészített textúrákra váltott a játék egy-egy koccanás után. Egyben a GTA IV volt az első, ahol a hajók is törtek, valamint a helikopterek teste és farokrésze is.
- Golyónyomok a kocsin
Nem csak a karambolok lettek látványosak, de most először már a golyónyomok is megmaradtak a kocsi karosszériáján és szélvédőjén.
- Sebesülés járműben
Míg korábban ügyesen egérutat nyerhettünk a rendőrök és bandatagok elől azzal, hogy bepattantunk egy kocsiba és nyúlcipőt húztunk, a GTA IV-ben még akkor sem úsztuk meg annyival, ha sikerült gázra lépnünk, és nem rángattak ki a járműből. Minden töltény áthatolt a kocsi oldalán és tetején. Így a rendőrségi helikopterek komoly kihívást jelentettek három csillagos körözéstől, és mindemellett a karamboloknál is csökkent az életerő, ráadásul az ütközés mértékétől függően.
- Felborul a kocsi, de nem robban
Ma már elég viccesen hangzik, de a GTA 3 idejében még remek kihívás volt, hogy ha felborult az autónk, az kigyulladt és felrobbant. A GTA IV realitásra való törekvésében ez már nem maradhatott így, és egy rosszul végződő bukfenc után tovább ámulhattunk az összetört járműmodellen.
- Ütközésre robbanó égő kocsik
Ha korábban kigyulladt egy kocsi, ha sebesen eliszkoltunk mellőle, könnyedén túléltük a robbanást. A GTA IV-ben a helyzet kicsit izzasztóbb lett, ugyanis amint égni kezdtek az autók, bármilyen ütközés vagy becsapódás felgyorsíthatta a folyamatot, és idejekorán felrobbant a kocsi.
- Égő abroncsok
Az abroncsokat minden külső nézetes GTA játékban ki lehetett lőni, a felnin gurulva pedig jócskán szeszélyessé váltak a kerekes járművek. A GTA IV-ben már nem csak a töltények okozhattak galibát, de a lángra kapott kerekeken eléghetett a gumi, hasonló eredményt produkálva.
- Bedöglő kocsi
A GTA 3 érában a járművek élettartama addig tartott, amíg fel nem robbantak, vagy a vízbe nem estek. A GTA IV már több meglepetést okozott, nem ritkán egy-egy nagyobb ütközés után ha már füstölt a motor, egyszerűen bedöglött, aztán vagy elindult, vagy nem.
- Autómosók
Bár különösebb jelentőséget a mai napig nem kapott a sorozatban, ha a sok vezetés után túl piszkos lett a kocsink, a GTA IV-ben vehettük igénybe először az automósó szolgáltatásait, ahol némi apró ellenében újra fényesen csillogott a kocsink.
- Kizuhanás a szélvédőn
Na jó, talán ez az, amit biztosan mindenki ismer, és egyből az eszébe jut. A GTA IV-ben láttuk először, hogy a nagyobb ütközésekkor a főhős – vagy épp a szembe jövő NPC – kizuhan az ablakon.
- Index lámpák
A kidolgozottabb járműmodellek és textúrák lehetővé tették, hogy az NPC járművek használják az index lámpákat is, így már előre láthattuk, melyik irányba tartanak tovább.
- Ki-be kapcsolható fényszórók
Bár az irányjelzőket mi külön nem aktiválhattuk, először a sorozatban nappal ki-be kapcsolhattuk az autók fényszórói, este pedig a ködlámpát is be kapcsolhatjuk, így nagyobb teret tudtunk bevilágítani a sötét éjszakákban.
- Lövés az autóból bármelyik irányba
A Drive-by már régi fogalom a GTA sorozatban, ugyanakkor egészen a GTA Vice City Stories-ig elég kezdetleges volt a megoldása, autókból csak oldalra tudtunk lőni, és motorról is csak előre meghatározott irányokba. Nagyon várt újítás volt a GTA V-ben, hogy a szabad célzás járművől is elérhető legyen, így sokkal izgalmasabbak lettek az autós üldözések is.
- Pisztoly és eldobható fegyverek használata járműből
Nem csak a drive-by mechanizmusa volt limitált korábban, de a használható fegyverek listája is szigorúan csak a könnyű gépfegyverekre redukálódott. A GTA IV-ben szabadultunk meg ettől a frusztráló korláttól, így végre pisztollyal is lőhettünk, sőt, még gránátot, molotov koktélt is dobhattunk vezetés közben.
- Lőszervásárlás
Korábban ha lőszerre volt szükségünk, az elesett ellenfelek fegyvereiből tudtunk csórni, a fegyverboltokban pedig az adott modell többszöri megvásárlásával tudtuk növelni a muníciót. A GTA IV-ben vezették be a fejlesztők, hogy a fegyverek megvásárlása után külön áron lehet további lőszert venni.
- Újratöltés
Ma már természetes, de akkoriban még friss opció volt a GTA-ban, hogy egyes tűzharcok során végre azzal is taktikázhattunk, hogy kedvünk szerint töltöttük újra a fegyvereket Korábban ez automatikusan történt, amikor kifogyott egy tár, vagy ha átváltottunk egy másik fegyverre, majd vissza.
- Fedezékrendszer
Ha már a fegyverek újratöltéséről esett szó, azt a legjobb fedezékbe húzódva tenni! Az egyik legnagyobb nóvuma volt a GTA IV-nek, hogy implementáltak egy fedezékrendszert, így autók, falak mögé húzódva védekezhettünk vagy lőhettünk "Rambózás" helyett.
- Külön ütés és rúgás
A közelharc már az első GTA játékban szerepelt kezdetleges szinten – akkor ölni ugyan nem, de pofozkodni már tudtunk. Jelentős szerepet a GTA3-ban kapott, majd egyre több animációval színesítették a készítők. A GTA IV-ben lett először komplex azáltal, hogy külön gombbal/billentyűvel tudtunk ököllel ütni és lábbal rúgni, ami kifinomultabbá tette a bunyókat, hiszen így az ellenfél távolságát kiszámítva tudtunk adekvát támadást indítani.
- Védekezés
Nem csak az elkülönített horog és rúgás volt a GTA IV közelharci mechanizmusának egyetlen újdonsága. Az akció mellett helyett kapott a reakció is, így kellő időzítéssel kivédhettük az ellenfelek ütéseit.
- Vizuális sebesülés a főhősön
Az akkor még újdonságnak számító PlayStation 3 és Xbox 360 konzolok nyújtotta teljesítmény és a sztenderddé váló HD felbontás lehetővé tette, hogy a fejlesztők sokkal részletgazdagabb textúrákat készítsenek, mint korábban. Ebből kifolyólag olyan apróságok kerülhettek a játékba, mint a főhős sebesüléseinek vizuális látványa különböző vérfoltok formájában a ruhán.
- Különböző sebzés
Hogy a ruhákon különböző foltok jelennek meg a találatok nyomán egyben remek indikátora annak is, hogy a GTA IV-ben már nem csak a fejlövés és a testet érő golyók hatása különült el, de a találat a szíven, a testen, karon és lábon szintén eltérő reakciókat váltott ki az ellenfélből. Ebből kifolyólag az is előfordulhatott, hogy az ellenfél elesik, vagy kiejti a gépkarabélyt a kezéből.
- Véletlenül elsülő fegyverek
Az előző ponthoz kapcsolódóan külön érdemes kiemelni, hogy a fejlesztők már nem csak arra koncentráltak, hogy hogyan lőnek az ellenfelek, de már azt az eshetőséget is definiálták, amikor az MI vezérelt karakterek elveszítik az uralmukat a fegyver fölött. Gyakran fordult elő, hogy egy erősebb találat után véletlenül lőttek egyet, vagy ha elejtették a fegyvert, elestek, vagy életerejüket elvesztve összecsuklottak, a föld étérskor magától elsült a fegyver.
- Autótolvaj animációk
Bár a kocsilopás az a mozzanat, amiről a játéksorozat a nevét kapta, egészen a GTA Vice City Stories-ig elég volt csak kinyitnunk a kocsi ajtaját ahhoz, hogy elkössünk egy menő járgányt. A GTA IV-ben nagyon a részletekre akart adni a Rockstar Games, és a momentumot megspékelték egy ügyes animációval – innentől kezdve a kocsilopás látványosabb lett, ahogy Niko körülnézett, betörte az ablaküveget, majd lehajolva a drótokkal matatva indította be a motort.
- Mimika és ujjpercek
Vicces visszagondolni a GTA 3 érára, ahol a karaktereknek legfeljebb csak a szája mozgott, és a kezük is egy összefüggő textúra volt. Mindebben a GTA IV hozott változást, ahol az újonnan beépített Euphoria rendszereknek köszönhetően szerepet kapott a karakterek mimikája, gesztusai, testbeszéde. A játékot rengeteg olyan előzetes képpel promotálta a Rockstar Games, ahol Niko Bellic legkülönbözőbb arckifejezéseit láthatjuk, illetve az elkülönülő ujjait, ahogy az ujjpercek ráfonódnak az egyes fegyverekre, ahogy valamilyen helyzetre reagál azok egyedi elhelyezkedésével.
- Ragdoll fizika
A frissen beépített mozgást szabályozó Euphoria motor nem csak a mimikát és az ujjak mozgását befolyásolta, de az egész emberi testet. Míg korábban egy előre elkészített animációval a földre estek a karakterek, addig a GTA IV-ben bevezetésre került a "ragdoll" fizika, ami azt jelenti, hogy az emberek – beleértve a főhőst, a sztori karaktereket és az egyszeri utcai járókelőket is – dinamikusan mozognak, reagálnak a különböző pontjaikon ért külső hatásokra, így például egyedi módon csuklanak össze, ha futás közben meglökik pket, elüti őket egy autó, vagy lelövik őket. Sőt, a főhősnek már lendülete is volt a mozgásban, így ha hirtelen irányt akartunk váltani futáskor, rövidke időbe tellett, mire megállt és megfordult.
- Hosszabb napok
A nagyobb játéktér miatt a GTA IV-ben a megtett távolságok is megnövekedtek, amihez egyben több időre is szükség lett. Talán emiatt döntöttek úgy a fejlesztők, hogy a korábbihoz képest megkétszerezik a napok hosszát, így míg azelőtt 1 perc a valóságban 1 játékbeli órának felelt meg, a GTA IV-ben 2 perc felelt meg 1 játékbeli órának, így egy teljes nap 24 percnyi játék helyett 48 percet vett igénybe.
- Dinamikus időjárás-változás
Bár a GTA3 érában is véletlenszerűen beborult az ég, majd eleredt az eső, a GTA IV-ben ez sokkal finomabb folyamat lett. A viharok előbb szemerkélő esőt követtek, és az utak is jól láthatóan vizesek lettek.
- Nedves ruha
A GTA IV-ben nem csak a vérfoltok látszottak meg a ruhán, de úszás után, vagy ha Niko megázott az esőben, az egész öltözéke csurom vizes lett, és a fejlesztők ezt még egy animációval is megspékelték: ha megállunk egy helyben, főhősünk megrázza a ruháját.
- Egyedi járókelők
A játéktér méreteit és a hatalmas metropoliszt szimbolizálandó a fejlesztők komoly energiát fektettek abba, hogy valóban életszerű legyen annak minden részlete, ezáltal annyi különböző NPC-t kreáltak, hogy a korábbi szokástól eltérve már nem 5-6 emberből generált többet a játék, de zömében egyáltalán nem is találkozhattunk két egyforma járókelővel egy területen belül.
- Reaktív járókelők #1: Járókelők és a környezet
A hangulatot talán a legjobban az emelte a játékban, hogy a járókelők napi rutint, tevékenységeket, célt kaptak. Ezek korábban mind csak kezdetleges formában voltak jelen. Bár korábban is hallhattunk egymással beszélgető NPC-ket, a GTA IV-ben sokkal több interakcióba lépnek egymással, sőt, magával a környezettel is, például ha eleredt az eső, már esernyőt húztak, vagy valaki beléjük botlott, történt valami meghökkentő, elejtették táskáikat, poharaikat, vagy amit épp a kezükben tartottak.
- Ütközésbe belehaló NPC-k
A fejlesztők nagyon korrekten jártak el a GTA IV mechanizmusainak szabályozásakor. Így nem csak mi tudtunk sebesülést szerezni a járművekben, de ez volt az első epizód, ahol egy nagyobb ütközés végzetes lett az MI vezérelt NPC sofőrök számára, és a folyamatos dudaszót hallottuk, miközben a fejük a kormányra dőlt, és olykor még a kiszámíthatatlanuk száguldó autót is láthattuk nekihajtani egy falnak, ha a sofőr lába a gázpedálon maradt.
- Reaktív járókelők #2: Járókelők és a főhős
Ami a járókelők saját életénél is látványosabb volt, az az ahogyan a mi tevékenységünkre reagálnak. Bár máig előkaphatunk egy rakétavetőt anélkül, hogy egy rendőr odajönne hozzánk megkérdezni, hogy "ez mi ez", a GTA IV-ben már megijedtek a járókelők, amint rájuk céloztunk, és ha észrevették, amint elkötöttünk egy kocsit, vagy ámokfutásba kezdtünk, végighallgathattuk, ahogy felhívják a rendőrséget. Ha pedig elloptunk egy járművet, néha megkapaszkodtak annak ajtajában vagy csomagtartójában.
- Kezelhető mobiltelefon
A telefon mindig központi szerepet játszott a GTA játékokban, akár utcai telefonfülke, akár csipogó, akár mobiltelefon formájában. Már a Vice City-ben is elloptunk egy mobiltelefont, amin fogadhattuk a hívásokat, de a eszköz a GTA IV óta kapott kulcsfontosságú szerepet. Ez agy kakukktojás a listában, mert akár több pontba is különszedhettük volna azokat a funkciókat, amiket elérhetővé tett. Niko Bellic tudta először használni a telefon menüjét, és a benne elérhető több opciót is. Nem csak fogadhattunk, de indíthattunk is hívásokat, akár rendőröket, mentőt is hívhattunk. Beszélgetés mellett SMS-t is kaptunk, választhattunk témát, és csengőhangot is. Érdekesség, hogy ha a GTA IV-ben mentőt hívtunk, ott meggyógyították a sebesült karaktert, és igaz egy vagyon ellenében, de maximumra növelték az életerőnket.
- Új metódus a csalások aktiválására
Máig emlékezetesek azok a napok, amikor csak a játékmenet közben pötyögtük be azokat az érdekes szavakat és betűsorokat, mint az "ASPIRINE", a "LEAVEMEALONE", a "JUMPJET" vagy a "HESOYAM", de a csalások aktiválásának ezt a formáját a GTA IV egy kicsit más formára cserélte. Ha már lett egy kezelhető telefonunk, a fejlesztők úgy oldották meg a cheat kódok aktiválást, hogy azokat a telefonunkba telefonszámként beírva tudtuk alkalmazni, aminek bár hátránya lett a lassabb gépelés, a játék később eltárolta őket, és később bármikor előhívhattuk őket a mobiltelefon "Cheats" menüpontjába lépve. A GTA V-ben ugyan visszatért a régi forma is, de ugyanúgy elérhető a telefonszámos opció is.
- Telefonálás vezetés közben
Az új kezelhető mobiltelefon egyben azt is lehetővé tette végre, hogy ne kelljen kiszállnunk az autóból ahhoz, hogy használjuk, hanem igazi szabálysértő módjára végre autózás közben is bármikor fogadhassuk és indíthassuk a hívásokat.
- Internet
A mobiltelefon mellet egy másik központi médiaeszközt lett az internet, amit akkor a Tw@ Café internetkávézó gépei elé ülve érhettünk el, és különböző feladatok, mellékfeladatok kapcsolódtak a funkcióhoz, mint Brucie autólopásai vagy a randizás. Még édesanyánk leveleire is válaszolhattunk.
- Televízió
A tévénézés sem volt elérhető korábban a GTA sorozatban. Ugyan a háttérben műsorokat sugárzó készülékeket már láttunk egy-egy bejátszásban, relaxáló tevékenységként csak a GTA IV-ben lett elérhető, ahol vicces egyedi műsorokat és reklámokat nézhettünk benne.
- Napszakra reagáló rádiók
Azt már a GTA San Andreasban is megvalósították a fejlesztők, hogy a rádiók ne egy készre konvertált műsorfolyamot sugározzanak, de a zenék és reklámok külön-külön szerepeltek a programban. A Liberty City Stories-ban már elsütötték a készítők, hogy egy-egy kulcsfontosságú küldetés után hallhattunk az incidensről a rádióhírekben. A GTA IV-ben mindezt olyan szintre fejlesztették, hogy a konferálások eltérőek lettek az adott napszakhoz kapcsolódóan.
- Rádióhang az autókon kívül
Szintén a rádiókat érintő újítás volt a GTA IV-ben a hangulat növelésére, hogy már nem csak az autókba ülve hallgathattuk őket, de a mellettünk elhaladó járművekből is kihallatszott a hangjuk, mi több, ha úgy álltunk meg egy kocsival, hogy nem állítottuk le a motort, a rádió is tovább üzemelt az autóban.
- Zeneszámok nevei a játékban
Apró érdekesség ugyan, de a GTA IV volt az első játék a sorozatban, ahol a játékban is megtudhattuk egy-egy zeneszám nevét, ha megtetszett egy dallam. Míg a GTA V-ben egyszerűen a képernyőre írja a játék csatornaválasztáskor, a GTA IV-ben még ennél játékosabb volt ez a funkció. A ZiT szolgáltatást kellett felhívnunk, amíg a szólt a szám a rádióban, majd SMS-ben kaptuk meg az előadó nevét és a dal címét.
- Inaktív HUD elemek
Bár már a GTA San Andreas-ban is eljátszottak azzal a gondolattal a fejlesztők, hogy a körözési szint indikálásával csak akkor takarjanak ki részt a képernyőn ha valóban vannak rendőrök a nyomunkban, a GTA IV-ben tökéletesítették a koncepciót. Itt vezették be a minimalista megjelenést, ahol mindig csak azokat az elemeket látjuk, amire épp szükségünk van, ezáltal csak a radar és az életerőt jelző sávok (életerő + golyóállómellény) tartoznak az állandó elemek közé, mind a körözés, mind a birtokolt pénzösszed, mind az aktuális fegyver és glőszerszám csak abban az esetben jelennek meg, ha épp változás történik azokkal kapcsolatban.
- Méretezhető radar
Bármilyen apró ugyan, de annál hasznosabb ötlet volt méretezhetővé tenni a bal alsó sarokban lévő radaron beálltható területet. A GTA IV volt az első, ahol egy gomb/billentyű lenyomásával kicsit összezsugorodott a térkép, hogy nagyobb távolságokat lássunk be. Ez nagyban segítette a tájékozódást a minden korábbinál több utcával átszőtt városban, és hogy felmérjük, honnan érkeznek a minket elfogni kívánó rendőrök a körözés alatt, hol van a határa a zónának, amiben keresnek.
- Új metódus a körözés lerázására
A GTA IV-ben véget ért a körözés csillapító tokenek gyűjtögetése és a Pay'n'Spray szerelőműhelyek megváltó kiváltsága. A fejlesztők ekkor implementálták az új körözési rendszert, ahol a rendőrök egy bizonyos körön belül üldöztek minket, és elsődlegesen nem a kocsink ügyes átfestésével tudtuk lerázni a nyakunkon lévő kopókat. Mi több, a szemük előtt már a Pay'n'Spray sem fogadott minket, előbb muszáj volt eltűnni a szemük elől. Valóban a zsaruk lerázása lett a cél azáltal, hogy ki kellett jutni a körözési körből.
- Megadás
A GTA3 érában még a rendőrök ügyes munkájának kiváltsága volt, ha letartóztattak egy ügyes leütés, vagy egy lassú autóba ülés következtében. A GTA IV-ben viszont megadták nekünk a lehetőséget a fejlesztők, hogy bár ugyanúgy a fegyvereink árán, de a rendőrökhöz sétálva feladjuk magunkat.
- Rendőrségi adatbázis
A GTA IV-nek eddig szinte a sajátja, hogy a járőrkocsikba ülve hozzáférhetünk a rendőrségi adatbázisba, ahol megtudhatunk ezt-azt a játék bűnözőiről, és mellékküldetéseket indíthatunk. Igaz ez az újdonság már nem tért vissza a GTA V-ben, de a GTA Chinatown Wars-ba is implementálta Rockstar Leeds.
- Földön, asztalon megjelenő tárgyak
A felvehető tárgyak, mint az életerőt növelő szív, a golyóálló mellény vagy a fegyverek a PlayStation 2-re tervezett GTA játékokban még mind a föld felet lebegtek egyfajta tokenként. A GTA IV tört ebben is realizmusra. A nagyobb felbontású megjelenítés mellett már készen állt a játék arra, hogy ezek mind sokkal reálisabbak legyenek, így a medikit és a fegyverek is a földre vagy valamilyen tárgyra esve állapodtak meg.
- Tárgyak felvétele és eldobása
Mint eldobható fegyverek, a GTA IV-ben már felvehettünk néhány lomot, amivel kisebb károkat vagy zavart tudtunk okozni. Ilyen eszköz volt a tégla, az eldobott papírohár, de még a szexshop polcaira felsorakoztatott különös játékokat a kezünkbe vehettük, hogy aztán hozzávágjuk egy arra sétáró járókelőhöz vagy rendőrhöz.
- Létrák
Különböző létrák és tűzlépcsők mindig voltak a GTA sorozatban, ugyanakkor a függőleges létrákat egészen a GTA IV-ig nem tudtuk megmászni. Az új, gigantikus Liberty City volt az első játéktér, ahol már ezeken is fel tudtunk mászni, akkor még egy gomb/billentyű lenyomásával.
- Épületek rongálódása
Néhány előre scriptelt helyet kivéve az épületek nem igazán törtek a GTA játékokban, minden ütközés után csak az autónk látta kárát a becsapódásnak. Még ha a kerítéseket és lámpaoszlopokat leszámítva mindmáig nem tudunk épületeket rongálni, a GTA IV-ben már annyit tettek a valószerűség kedvéért a fejlesztők, hogy ütközésnyomok jelentek meg a betonfalakon, és egyes betonoszlopokról leomlott a vakolat.
- Bukósisak
A fejlesztők kiváltképp adtak a részletes, új animációkra a GTA IV fejlesztésekor. Nem csak az autólopásnál vagy a lépcsőzésnél iktattak be új, kidolgozott animációkat, de először a sorozatban a főhős egy bukósisakot is felvett motorra ülve.
- Változó megjelenésű karakterek
A GTA IV-ben már nem csak a főhős ruházatát cserélhettük le, de a készítők arra is gondoltak, hogy a bejátszások, küldetések alkalmával a barátaink – vagy épp ellenfeleink – ne mindig ugyanúgy jelenjenek meg. Ennek köszönhetően néhányukat több öltözékben láthatjuk a játék folyamán.
- Lógás a haverokkal
Noha számos mellékküldetés, mint a tűzoltó és mentős alkalmi munkák már nem kaptak helyet a GTA IV-ben, újdonságot hozott az emberi kapcsolatok kiépítése. A GTA IV-ben lóghattunk először kedvünkre a haverjainkra – ihattunk, bowlingozhattunk, dartsozhattunk, amihez épp kedvünk szottyant. Ráadásul a mélyülő barátságokkal egyedi extra funkciókat is feloldhattunk.
- Random Characters mellékküldetések
A haverokkal való lazulás nem volt az egyetlen új mellékküldetés forma. A GTA IV metropoliszát nézve a fejlesztőknek a fejébe ötlött, hogy mi lenne, ha ebben a hatalmas, lélegző környezetben furcsa figurákba ütköznénk. A GTA IV-ben használták először a fejlesztők a teljes mértékben küldetésszerű, de a fő sztorin kívülálló "Random Characters" (később "Strangers & Freaks") missziókat, melyeket többnyire idegenek, vagy banális mellékszereplők adnak nekünk.
- Morális választások a küldetések végén
A korábbi szigorú struktúrát megbontandó a GTA IV-ben fordult elő először, hogy a küldetések végén egy morális döntés meghozatalával dönthettünk annak kimeneteléről. Ezek bizonyos formában a későbbi játékmenetre is hatással voltak, hiszen némelyikükkel mellékfeladtok megbízójaként vagy barátként találkoztunk viszont.
- Alternatív befejezés
Ma már szinte elvárjuk, hogy a játékfejlesztő stúdiók érdekes, többféle választható befejezést garantáljanak nekünk a játék lezárásához. Ennek a mizériának a gyökerei is tíz évvel ezelőttre tehetőek, és a GTA IV volt az első játék a sorozatban, ahol két alternatív vége lehetett a történetnek.
- Elbukott küldetések instant újrakezdése
Már a GTA3 érában is előfordult, hogy ha meghaltunk egy küldetés során, a kórház előtt egy taxi várt ránk, ami elvitt minket a küldetésadóhoz. A GTA IV-ben ehhez is jól jött a mobiltelefon, ugyanis ha bármilyen formában buktuk el a küldetést – megöltek, bevarrtak a rendőrök, megsemmisült a céljármű, vagy egyszerűen nem tudtuk megvédeni a társunkat – egy üzenetet megnyitva máris újrakezdhettük az adott missziót.
- Automatikus mentés
Végül pedig, az egyik leghasznosabb újdonság, ami a GTA IV-ben debütált a sorozatban, az az automatikus mentés! 2008-ban végre nem kellett rejtekhelyre rohanni, vagy azon gondolkodni, honnan kell újrajátszanunk a játékot, ha újratöltöttük a játékállást.