A The Ballad of Gay Tony eszement akciói. A The Lost and Damned anakronisztikus motoros világa. A Grand Theft Auto IV ambíciója a legapróbb részletek kidolgozására. A Vice City Stories retró hangulata és suttyó redneck világa. A San Andreas végtelen lehetőségeinek tárháza. A GTA1 már-már cyberpunk stílusú gengszter illusztrációi. A Rockstar Games a Grand Theft Auto sorozat legjobbjait gyúrta össze a vadonatúj ötleteivel – ezen dolgozott az elmúlt években, és most végre igazán láthatjuk, milyen lesz a Grand Theft Auto VI jövő májusban.
Több, mint 500 nap. Ennyi telt el azóta, hogy először betekintést nyerhettünk a GTA VI világába. A májuser (infó)esővel viszont mintha monszun tévedt volna a sivatagba, a R* úgy árasztott el minket részletekkel a játékról. Több, mint 2 és fél perces trailer. 70 darab kép. Karakterbemutatók és artworkök. Helyszínismertetők. A fejlesztők a vadnyugati revolvert egyik pillanatról a másikra teletöltött minigunra cserélték, és ha visszagondolunk, az első trailer mennyiben tért el hosszában és mélységében minden korábbi Rockstar Games trailertől, a fejlesztők üzenete egyértelművé válik: a Grand Theft Auto VI mindig sokkal többet ad, mint bármelyik korábbi játékuk.
Minden, amit látunk, abszolút impozáns, de ideje a képkockák mélyére nézni, és összehalászni minden részletet, amit a képeken és a videókon tettenérhetünk, majd szépen összekötözgetni a szálakat. Ahogy legutóbb, most sem untatunk titeket time code-okkal, hanem kvalitatív elemzéssel az igazi mélységekbe merülünk. Lássuk hát, miért érezzük azt, hogy a Grand Theft Auto VI méltó koronája lehet a GTA sorozatnak, és miért látjuk esélyes trónfosztónak, ami végre valahára felülmúlhatja a GTA San Andreas legendáját, hogy egy új igazán epikus és ikonikus epizódként határozza meg a szériát.
Az áthallásos kiszólások most sem hiányoztak a trailerből. Jason első mondata meghatározza a trailer nagyon sok jelenetét, de ezzel együtt minden médiaanyagot, amit kaptunk: helyszíneket, küldetéseket, tevékenységeket látunk viszont a korábbi években kiszivárgott leakekből. Most megnézhetjük ezeket abban a formában, ahogy a R* tervezte, és a cég ezzel egybe egyértelművé teszi: leakek ide vagy oda, ezek az incidensek magán a játékon nem hagynak nyomot, ezek ellenére is tartják magukat az eredeti terveikhez.
Na de mekkora lesz a játéktér? Vajon a kezdetektől fogva bejárhatjuk? És hogy jön ide Liberty City? A legszaftosabb információkat valójában a „sorok között” olvashatjuk.
Az egyik leggyakoribb előre degradáló vészmajomkodás a Grand Theft Auto VI kapcsán, hogy a térkép kisebb lehet, mint a GTA V. Na, hát erre a legfrissebb infók alaposan rácáfolnak. Mi több, minden jel arra utal, hogy a játéktér a GTA V szárazföldi területének legalább a duplája lehet. Vice City már önmagában hatalmas, és csak Leonida Keys még nagyobbnak ígérkezik, mint Paleto Bay.
Nagyon sok helyszínt mutatott meg a R*, ráadásul két további város: Ambrosia és Port Gellhorn is nagyobb település lesz, mint bármi amit Los Santos környékén bejárhattunk. Ezeket kiegészíti majd legalább két nemzeti park: Grassrivers és a Mount Kanaga National Park. És akkor adjuk hozzá, hogy ezeknél azért több megyét is ismerünk már az első trailerből:
Ez azt jelenti, hogy legalább négy különböző megye útjait szelhetjük majd egy vagány kabrióban ülve. Összehasonlításképp: a GTA V-ben csak két megye van: Los Santos és Blaine County.
Csak az ültetvények területe Ambrosia mellett legalább akkora lehet, mint Sandy Shores. A léptéket a kép jobb alsó részén parkoló Bobcat parányi mérete árulja el igazán.
Csakhogy a dolgok ezután kezdenek igazán érdekessé válni…
A Rockstar Games hivatalos bejelentése szerint a GTA VI az USA Leonida államában játszódik. Azonban a rendszámtáblák között nem csak ezt találjuk. Két screenshoton és több trailer jelenetben is felbukkan a rendszámtáblákon egy Gloriana nevű állam, ami leginkább Georgia-val van áthallásban – az állammal, ami éppen Florida északi szomszédja a valóságban. Ráadásul az egyik screenshoton Lucia pózol a motorral, amitől ez még jelentőségteljesebbnek tűnik.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hogy bejárható lesz-e vagy sem, az nem derül ki, mert minden terület, amit kiemeltek a R* a játék hivatalos weboldalán a "Visit Leonida" brand logóját viseli, de azt már elmondhatjuk, hogy a fejlesztők abszolút átgondolták, hogy hogyan folytatódik a térkép Leonida felett. Hovatovább, van egy rendszámtábla, aminek színvilágában Észak Dakota rendszámtábláit idézi. Ez azt a kérdést is felveti, hogy a játéktér vajon minden irányból óceánnal lesz-e körbehatárolva, ahogy a GTA3 kivételével minden külsőnézetes GTA játék esetében, vagy valami más megoldást eszelt ki esetleg a Rockstar Games?
Hatalmas táj a Mount Kalaga National Park előtt. Vice City, Port Gellhorn, Ambrosia... hiába ismerünk már több nagy települést, olyan messze vannak, hogy a távolban még a sziluettjük sem tűnik fel.
Mindenesetre ha összeadjuk, amit Vice City a homokos partjaitól a felhőkarcolókig, és azok mögött láttunk, Leonida Keys-t, Ambrosia látképét, Grassrivers látképét, Mount Kanga messzire nyúló tájait és Port Gellhorn-t, már most nagyobb területet láttunk be, mint amekkora a GTA V térképe. ...és akkor hol vannak még azok a részek, amiket eddig nem mutatott meg a Rockstar?
A vidék mellett most nagyon sok belső teret láttunk, amit anno nagyon-nagyon hiányoltunk a GTA V-ből. Boltok, bárok, sztriptízbárok. Még a Vice Beach-i parti mentők fabódéiba is bemehetünk. Ami pedig még fontosabb: a nyitott ajtókból – mint például ahogy Jason kecóján teljesen átlátunk, amikor kinyitja az ajtót – láthatjuk, hogy a Red Dead Redemption 2-höz hasonlóan nem lesznek elmaszkírozott töltések a külső és belső terek között, még csak az ablakok sem koszosak vagy sötétítettek, mint a GTA IV-ben Roman lakásán.
A vízimentők bódéi már nem csupán dekorációk, belülről is megnézhtjük majd őket.
A Grand Theft Auto sorozat mindig is előremutató volt abban, hogy élethű környezetet teremtsen a nyílt világban azáltal, hogy megtölti a játéktereket AI vezérelt emberekkel (NPC). A GTA IV óta ezek az emberek napi rutint követnek, igazi interakcióba lépnek egymással, reagálnak egymásra és a környezetükre. Aztán az első Red Dead Redemption játék véletlenszerű történésein (random events) felbuzdulba a GTA V-ben már váratlan szituációkba csöppenhettünk. Igaz, ennek már volt némi gyökere a GTA3 trilógiában is, ahol random rendőrségi üldözéseknek lehettünk szemtanúi.
A trailer és a képek arra utalnak, hogy a Grand Theft Auto VI-ban mindez sokkal dinamikusabbá válik. Látunk rendőrségi igazoltatást és őrizetbe vételt, ami még nem letartóztatás. Láthatunk egy jelenetet az egyik képen, ahol gengszterek a kocsijukat hátrahagyva menekülnek, miközben a rendőrök próbálják elkapni őket. Sőt, útfelújításhoz félreállt munkásokat is láthatunk a sztrádán.
A szabadon cirkáló járőrök nagyon hiányoztak a GTA V-ből, úgyhogy kíváncsian várjuk, ezek a történések mennyire lesznek egyediek, lokációhoz kötöttek. Szeretnénk ezekből minél többet látni, az első pontos részleteket pedig majd valószínűleg a magazin előzetesekből kaphatunk majd.
Anno a GTA V bejelentő trailerében az első meglepetés számunkra az állatvilág bevezetése volt a Grand Theft Auto sorozatba. A megjelenésük egyáltalán nem lógott ki az élményből, sőt: Chop küldetései hangulatosak voltak, és a vidéknek is adott némi hangulatot, ha egy pumába botlottunk. Aztán jött, a Red Dead Redemption 2, ahol a R* elképesztő mélységekben bújt bele abba, hogy hogyan mozognak, viselkednek önmagukban és egymás társaságában a különböző állatfajok. A GTA VI második trailerében pedig ezt a részletességet látjuk viszont új, modern környezetben, ráadásul új fajok megjelenésével:
Brian mögött egy mosómedve mászik ki a szemetesből.
Leonida jelentős részét teszi majd ki a Grassrivers és a Mount Kalaga nemzeti park. A képeken látunk végre floridai pumát. Látunk sok-sok aligátort. Kígyó is van a játékban... Szóval a vadonban kószálni egyáltalán nem lesz olyan könnyű és biztonságos, mint a GTA V-ben.
Floridai pumát több képen is láthatunk. Mount Kalagában a folyás mentén, vagy elejtve a Grassrivers-i vadászok airboatján. Mégis inkább ezt a képet emelnénk ki, mert ez sokkal izgalmasabb. Épp a vadászok előtt sompolyog egy példány a magas fűben rejtőzve.
Ez egy olyan kérdés, ami sokakat nagyon érdekel már. A GTA V volt az első olyan Grand Theft Auto játék, ahol a teljes játékteret bejárhattuk már az első pillanattól kezdve. Erről már volt egy előzetes teória Lucia bokára szerelt monitorja miatt, amiből azt gondoltuk, hogy a játék elején így lehet majd "lezárva" a nagyobb terület. Csakhogy ez a teória most megdőlni látszik, ha megpróbáljuk a két GTA VI trailer jeleneteit időrendbe tenni.
Jason stílusváltozásai, mint a növekvő haj és szakáll – igen, nemsokára erre is kitérünk – irányadóak, akkor a prológusban láthatjuk ugyan Lucia-t, vagy akár mindkét főhőst együtt, de mivel Jason hozza ki őt a börtönből, jelenleg valószínűbb, hogy előbb Jason-t irányíthatjuk majd érdemben, és később kell felvennünk Lucia-t a börtönben. Az elektronikus bokapánt korlátozása így csak akkor kapna értelmet, ha Jason is elveszíti az utazgatás lehetőségét. Most valószínűbbnek tűnik, hogy az elektromos lábbilincs küldetések alatt játszik majd fontos szerepet.
Ha pedig Jasonnel kezdünk: Nos, rengeteg hajót, helikoptert és repülőt látunk, de ami a legárulkodóbb, az Brian Heder csónakháza. Azt a leírásokból megtudjuk, hogy Jason és Cal Hampton is Briannek dolgozik a játék elején, és az egyik jelentben épp egy hidroplánt pakolnak meg minden jóval. Ugyanúgy a trailer elején, szingliként látjuk Jason-t, ahogy Kis Haitiben kocsikázik a rendőrségi igazoltatás mellett – ez onnan látszik, hogy van itt magas vasút, és a grafitiken haiti kreol nyelven szerepelnek írások (például In Memoriam).
Jason egyedül kocsikázik Vice City Little Haiti negyedében. Ezt a magasvasút alapján látjuk, illetve a jelenet folytatásában a falra festett két portré alatt haiti kreol szövegeket olvashatunk.
Az nem valószínű, hogy mindenre külön jogsi kell, mert Jason a katonai múltjával simán lehet pilóta. Gyakorlatilag minden adott lesz a nagy távolságok megtételére már közel a játék elején, pontosabban amint megkapjuk Jason-t. Ergo most is bejárható lesz a teljes terület, vagy legalábbis a terület egy hatalmas része. A "lezárás" pedig csak egy rövid prológus erejéig esélyes, mint a Red Dead Redemption 2-nél a hóvihar.
Hogy miért nem lehet lezárva Leonida, vagy legalábbis egy nagy része a játék elején, azt a történet kapcsán még kicsit boncolgatni fogjuk.
Ha már a helyszíneknél tartunk, nem mehetünk el amellett, hogy már most nagyon sok utalást látunk Liberty City városára. A GTA IV városa, Liberty City a GTA V és GTA Online aranykorában egy-két kivétellel mintha teljesen tabuvá vált volna a R* részéről, érdemben csak az elmúlt években csepegtek karakterek a keleti partól a GTA Online-ba, meg ugye Packie volt ott a Story Mode-ban egy random event és "napszámos" bankrabló formájában. Amikor még a GTA V megjelenését vártuk, a R* mindig csak óvatosan, amolyan nagyon mellékes infóként említette csak, hogy előfordulhat egy-két visszatérő karakter, de mindig elhatárolódtak a konkrétumoktól. A GTA VI esetében viszont már az előzetes marketing anyagokban is többször felbukkan Liberty City: láthatunk innen rendszámtáblát az utakon, és Lucia-ról is megtudtuk, hogy korábban Liberty City-ben élt az anyukájával.
Mennyire adnánk már, ha pár küldetés erejéig viszontláthatnánk a nagy almát! A R* szeret titkos pályákat tartogatni a játékaiban (lásd: Ghost Town, North Yankton, Guarma). Nem gondoljuk, hogy pont a Grand Theft Auto VI fog kimaradni ebből a jóból. Kíváncsiak vagyunk, ezúttal mivel készül a R*. Az igazság pedig az, hogy Liberty City-t viszontlátni valamilyen formában a GTA VI-ban elsőre elrugaszkodott ötletnek tűnik, de valahol mégis bele tudjuk illeszteni a képbe.
Liberty City rendszámtábla egy kamion hátulján.
Tudjuk, hogy Lucia élt korábban Liberty City-ben. Tudjuk, hogy Lucia azért került börtönbe, mert a családját védi – és ők lehetnek még Liberty City-ben. Ehhez adjuk hozzá, hogy a R* még mindig ágál minden LC mod ellen. Egyáltalán nem irreális, hogy a prológusban akár valami bejátszás, akár játszható küldetés erejéig kapunk valami ízelítőt a mai Liberty City-ből. Nem ez lenne az első eset.
Főbb észrevételek
|