Fixing some leaks: Grand Theft Auto VI - a májusi mélyelemzés VI. rész: Még több észrevétel
2025.05.10 23:36
A The Ballad of Gay Tony eszement akciói. A The Lost and Damned anakronisztikus motoros világa. A Grand Theft Auto IV ambíciója a legapróbb részletek kidolgozására. A Vice City Stories retró hangulata és suttyó redneck világa. A San Andreas végtelen lehetőségeinek tárháza. A GTA1 már-már cyberpunk stílusú gengszter illusztrációi. A Rockstar Games a Grand Theft Auto sorozat legjobbjait gyúrta össze a vadonatúj ötleteivel – ezen dolgozott az elmúlt években, és most végre igazán láthatjuk, milyen lesz a Grand Theft Auto VI jövő májusban.
Több, mint 500 nap. Ennyi telt el azóta, hogy először betekintést nyerhettünk a GTA VI világába. A májusi (infó)esővel viszont mintha monszun tévedt volna a sivatagba, a R* úgy árasztott el minket részletekkel a játékról. Több, mint 2 és fél perces trailer. 70 darab kép. Karakterbemutatók és artworkök. Helyszínismertetők. A fejlesztők a vadnyugati revolvert egyik pillanatról a másikra teletöltött minigunra cserélték, és ha visszagondolunk, az első trailer mennyiben tért el hosszában és mélységében minden korábbi Rockstar Games trailertől, a fejlesztők üzenete egyértelművé válik: a Grand Theft Auto VI mindig sokkal többet ad, mint bármelyik korábbi játékuk.
Minden, amit látunk, abszolút impozáns, de ideje a képkockák mélyére nézni, és összehalászni minden részletet, amit a képeken és a videókon tettenérhetünk, majd szépen összekötözgetni a szálakat. Ahogy legutóbb, most sem untatunk titeket time code-okkal, hanem kvalitatív elemzéssel az igazi mélységekbe merülünk. Lássuk hát, miért érezzük azt, hogy a Grand Theft Auto VI méltó koronája lehet a GTA sorozatnak, és miért látjuk esélyes trónfosztónak, ami végre valahára felülmúlhatja a GTA San Andreas legendáját, hogy egy új igazán epikus és ikonikus epizódként határozza meg a szériát.
„Fixing some leaks”
Az áthallásos kiszólások most sem hiányoztak a trailerből. Jason első mondata meghatározza a trailer nagyon sok jelenetét, de ezzel együtt minden médiaanyagot, amit kaptunk: helyszíneket, küldetéseket, tevékenységeket látunk viszont a korábbi években kiszivárgott leakekből. Most megnézhetjük ezeket abban a formában, ahogy a R* tervezte, és a cég ezzel egybe egyértelművé teszi: leakek ide vagy oda, ezek az incidensek magán a játékon nem hagynak nyomot, ezek ellenére is tartják magukat az eredeti terveikhez.
Na de mekkora lesz a játéktér? Vajon a kezdetektől fogva bejárhatjuk? És hogy jön ide Liberty City? A legszaftosabb információkat valójában a „sorok között” olvashatjuk.
A nagyobb témákat kiveséztük, de a felfedezéseknek itt még közel sincs vége. Rádiók, fegyverek és még több részlet derül ki, ha a képeken és a trailerben kifejezetten a háttérre vagy más részletekre figyelünk. Ezeket az észrevételeket pontokba gyűjtöttük:
A fegyverek sosem voltak még ennyire részletgazdagok, mint most, abszolút valós hatást keltenek, és már-már egy az egyben úgy néznek ki, mint az eredeti modellek, csak a logó más – merthogy már ez is látszik. A fegyverfejlesztés is visszatér, a banki melónál Lucia és Jason ugyanúgy MP5-öt használ, de más scope kiegészítőt választottak a fegyverükre.
A közelharc leginkább a Red Dead Redemption 2-re hasonlít. Csattannak a pofonok, de kell azért pár jó horog, hogy kiüssük az ellenfelet, és a környezeti elemek is hasznosulnak, például Jason az egyik jelenetben nekilök egy fickót a közeli autónak. Külön érdekesség, hogy úgy néz ki, akkor is választhatunk közelharcot, ha a karakter másik kezében fegyver van. A trailer elején amikor Jason a boltban van, az egyik kezében baseball ütőt fog, de a másik kezével üti ki a pénztáros faszit.
Az NPC-k és a karakterek nem egyforma magasak. Lucia például alacsonyabb, mint Jason – ennek pedig küldetések vagy fedezék mögé bújás esetén lehet majd akár kiemelt szerepe is. Például az egyik motoros a The Final Chapter bandából óriási melák – őt feltehetőleg nehezebb lesz kiütni a helyi kocsmában
A GTA Vice City-ben nagyon menő volt, hogy egyes mellékküldetések teljesítése után apró kiegészítők jelentek meg az Ocean View hotelszobában és Diaz villájában. Ezt a vonalat azonban valamiért nem vitte tovább a R*. Egyedül a GTA Online-ban találkozunk ilyesmivel néhány tartalom első teljesítése után, degyik sem volt igazán jelentős. A Liberty City Stories egyik érdekessége volt, hogy a történet előrehaladtával változtak elemek a játéktérben. Ezeket ötvözve most úgy néz ki, a mentőházak idővel változásokon mennek keresztül. Jason kecójában láthatóan felújítás alatt van a hálószoba, és különböző jeleneteknél eltérő dolgokat látunk: például van, amikor redőny van az ablakon, és van, amikor egy pálmaleveles függöny. Az sem kizárt, hogy testreszabhatunk majd egyes dekorációkat.
Pálmaleveles függöny.
Redőny.
Az irányításról még korai lenne végső konklúziókat megállapítani, de abban a jelenetben, ahol a pickuppal a kitépett széfet húzzák, érezni lehet az autó súlyát és a plusz súly hatását is. Mintha (végre) nem lenne ez olyan full árkádos, mint a GTA V-ben.
Visszatér a V-Rock rádió a GTA Vice CIity-ből és Vice City Stories-ból! Jason pólóján láthatjuk a logót némi ráncfelvarrás után, amikor kirabol egy üzletet. A rádiókkal és a zenei felhozatallal bővebben külön cikkben foglalkoztunk.
Bár a GTA V-ben már igazi okostelefont kaptak a főhősök, a zenehallgatás mint funkció kimaradt a készülékek szolgáltatásaiból. Ez most azonban változhat: a gyúrós jelenetnél Jason fülében airpodok vannak, pont amikor halkra, környezeti zajra vált a zene.
A napszemüveget opcionálisan a nyakkivágásra akasztva is hordhatjuk. Erről érdekes módon egy hiba árulkodik. Jason mocis képénél így hordja a napszemüveget, viszont azok lencséjén horizontális maradt a tükörkép. Feltehetőleg ez még optimalizálásra vár a következő egy évben
Jason karórája nem csak holmi illusztráció. A digitális kijelző mindig valós időt mutat
Nem csak az autók fognak törni az ütközésnél, de egyes környezeti elemek is tudnak majd részben amortizálódni. Ezt ott lehet tettenérni, amikor a széf beleütközik egy fába, és annak lehullik a lombja néhány ág és fadarab kíséretében. Az egyik Vice City screenshoton szintén látunk egy lehullott pálmafalevelet
A dollár bankjegyeken a Red Dead Redemption 2-ben látott elnökök portréit láthatjuk
A rendőrségnek saját Lifeinvader és egyéb közösségi fiókja van
Lesznek ténylegesen funkcionáló nyitható hidak a játékban. Utoljára a GTA3-ban és a Liberty City Stories-ban láttunk hasonló dolgot.