A GTA IV: The Lost and Damned és a GTA: The Ballad of Gay Tony epizodikus tartalmak amerikai megjelenésének napján egy nagy meglepetéssel lepett meg minket a Rockstar Toronto a fent említett játékok személyi számítógépekre portolt verziója mellett. Mihelyt elindítottuk a Grand theft Auto IV alapjátékot a Games for Windows LIVE rendszer jelzett, hogy újabb frissítés érhető el a játékhoz.
Ezt megelőzően a fent említett videojáték-fejlesztő cég a legnagyobb GTA orientált rajongói fórumon, a GTAForums.com-on bejelentette a patch érkezését, és felsorolta annak újításait, melyek a következők:
Rockstar Games Social Club
• A Rockstar Games Social Club alkalmazás eltávolítása
• Az RGSC alkalmazása nem lesz szükséges a játék indításához
• A bejelentkezés a Social Club rendszerbe mostantól az indulás alatt lesz lehetségesÁrnyékok
• Új, kevesebb memóriát igénylő árnyékolás
• Továbbfejlesztett Night Shadow (Éjszakai árnyékolás), amit a játékos testre szabhat (A Shadow Density-t írja felül)
Teljesítmény
• Renderelés optimalizáció, a teljesítmény javulásának érdekében, főleg ha bekapcsoljuk az árnyékolást
• Játékos által konfigurálható grafikus beállítás az árnyékolással kapcsolatban
• Javított memóriakezelés
Multiplayer
• Továbbfejlesztett biztonsági rendszer a cheaterek és hackerek ellenEpizodikus tartalmak
• Támogatás a The Lost and Damned és a The Ballad of Gay Tony játékban való megrendeléséhez (Az orosz és a japán verzió kivételével)
Javított bugok
• Járművek árnyéka látható reggel 8-tól este 6-ig
• Lebegő utcatextúrák javítása
• A járművekben lévő emberek távolabbról is látszódnak a messziről történő lövések érdekében
• Holdfázisok
• Szöveg javítása a japán Multiplayer menüben
• "RESC 10" hiba javítása
Azonban a meglepetés mégnagyobbra sikeredett, hiszen a felsoroltak mellett anizotróp szűrés is került a játékba. Na de valóban javítja a játék 2009. decemberi kiadása óta fennálló hibákat?
A válasz IGEN. Az árnyékok szemmel láthatóan szebbek, nem vibrálnak, szép szélük van, na de ne a közepéről kezdjük.
A javítás telepítésekor a Rockstar Games Social Club alkalmazás eltávolításra kerül. Ettől eltekintve még be kell jelentkeznünk valahogy a Social Club rendszerbe, így a játék ikonjára kattintva először megnyílik egy ablak, ahol bejelentkezhetünk (Alant látható egy kép erről). Ez csupán a bejelentkezést, illetve az offline módban való indítást teszi lehetővé, híreket már nem böngészhetünk, és nem juthatunk el innen a profilunk szerkesztéséhez sem.
Miután rákattintottunk valamelyik Play gombra, elindul a játék. Megjelennek a másolásvédelmi információk, esetleg megtörténik a a Games for Windows LIVE rendszerbe való bejelentkezés - ha automatikus beállítást használunk. Ezután ismét egy újdonsággal találkozunk. Megjelenik egy Niko artwork a bal oldalon, a jobb oldalt pedig Johhny és Luis festett mása zsúfolódik. Mindkét oldalon van egy-egy Play felirat, alul pedig egy Quit címkézésű, hasonló kinézetű gomb. A jobb oldali Play gombra kattintva egy hasonló menü nyílik meg, ahol már a két epizodikus tartalom közül választhatunk, a Quit helyén egy Back felirat jelenik meg. A GTA IV játszásához természetesen a bal oldali Play gombra kell kattintanunk. Ekkor a már ismert menübe jutunk - bal oldalt egy artwork, a jobb oldalon pedig a Social Club TV néhány videója, illetve a Social Club hírei. A menüpontok viszont megváltoztak. A Guide funkcióját a LIVE helyettesíti, e mellé került egy LIVE Marketplaye menüpont, melyre kattintva letölthetjük a DLC-ket a LIVE rendszerről. A Quit helyett is Back van, mellyel visszamehetünk az első menübe.
Cikkünket a lényegre fókuszáljuk - az árnyékolásra. Már az első javítások segítettek a rendkívül zavaró, vibráló, pontozott szélű árnyékok kikapcsolásában, ám sokat nem javítottak rajta. A hatodik patch azonban egy teljesen új árnyékolást épít be a játékba, mely nem vibrál, és az élek is nagyon szépek. A vibrálás hiányátt leginkább akkor vesszük majd észre, ha nappal helikopterrel repülünk a város felett. Egyetlen apróságra figyelhetünk fel, ez azonban nem egy tartós hiba: mikor kilépünk egy épületből kicsit megkésve állnak helyre az árnyékok. Továbbra is kikapcsolhatjuk őket, ám már nincs értelme, hiszen gyönyörű képet ad a képernyő. A Shadow Quality beállításai szemmel látható különbségeket takar. Úgy tűnik, mintha két árnyéka lenne az objektumoknak, mely a magasabb beállításokkal egyre közelebb kerülnek egymáshoz, illetve a külső, halványabb árnyék széle élesebb lesz. Alant mellékeltünk néhány képet, melyeken érdemes megfigyelni az árnyékolást. Nappali és éjszakai képek egyaránt megtekinthetőek.
A Graphics menü is megváltozott, a vizsgált Benchmark adatokkal együtt. A Texture Filter Quality mellett nem Low-Highest beállítások közül választhatunk, hanem Tri-Linear, Anisotropic x2, Anisotropic x4, Anisotropic x8 és Anisotropic x16. A Shadow Density helyett pedig a látóhatár (Draw Distance) beállítása felé, egy Night Shadow elem került, amihez Off, Low, Medium, High,... beállítsok párosulhatnak. Ez megjelenik a Benchmark teszt kiértékelésénél, illetve a fent említett anizotróp szűrés újfajta beállításai is.
Hogy mekkora teljesítményű számítógép kell a javított játék futtatásához? Mikor teszteltem a patchet megijedtem, mert az automatikus konfiguráció (Auto Configure) alacsonyabb értékeket állított be, mint amilyeneket korábban használtam. Később azonban kapcsoltam, hogy a játék már jobban ügyel a géphez igazításhoz, így a Benchmark eredménye is jobb volt - 36 átlag FPS-ről 40 FPS-re nőtt. Az új árnyékoknak pedig valóban kisebb a gépigénye, hiszen bár automatikusan Medium beállítást kaptam, de High-ra állítva csupán néhány FPS-t vesztettem. Továbbá a textúraminőség beállításai is kevesebb videomemóriát igényelnek.
Persze így vaktában jelentéktelenek ezek az adatok, így jöjjön hát a javítás teszteléséhez használt számítógép konfigurációja:
Processzor: Intel Pentium Dual Core E6300 2.8Ghz órajellel
Videokártya: Gainward nVidia 9600GT 512MB Golden Sample 700Mhz GPU órajellel
Memória: Kingston 2GB 800Mhz
Alaplap: ASRock G41M-S
Merevlemez: Maxtor 250GB
Tápegység: iBox 400W
Operációs rendszer: Microsoft Windows XP Professional Service Pack 3 (CZ)
Benchmark a javítás feltelepítése előtt:
Statistics
Average FPS: 36.66
Duration: 37.10 sec
CPU Usage: 93%
System memory usage: 80%
Video memory usage: 74%
Graphics Settings
Video Mode: 1280 x 1024 (72 Hz)
Texture Quality: Medium
Texture Filter Quality: High
View Distance: 24
Detail Distance: 36
HardwareXP Professional
Service Pack 3
Systém Microsoft Windows
Video Adapter: NVIDIA GeForce 9600 GT
Video Driver version: 197.13
Audio Adapter: Realtek HD Audio output
Procesor Intel Pentium Dual Core E6300
File ID: Benchmark.cli
Benchmark a javítás feltelpítése után a korábban használt beállításokkal:
Statistics
Average FPS: 31.76
Duration: 37.12 sec
CPU Usage: 95%
System memory usage: 80%
Video memory usage: 76%
Graphics Settings
Video Mode: 1280 x 1024 (72 Hz)
Texture Quality: Medium
Shadow Quality: Medium
Reflection Resolution: High
Water Quality: High
Texture Filter Quality: Anisotropic x16
Night Shadows: High
View Distance: 24
Detail Distance: 36
Hardware
Systém Microsoft Windows XP Professional
Service Pack 3
Video Adapter: NVIDIA GeForce 9600 GT
Video Driver version: 197.13
Audio Adapter: Realtek HD Audio output
Procesor Intel Pentium Dual Core E6300
File ID: Benchmark.cli
Benchmark a javítás feltelepítése után az új beállításokkal:
Statistics
Average FPS: 32.47
Duration: 37.10 sec
CPU Usage: 94%
System memory usage: 89%
Video memory usage: 88%
Graphics Settings
Video Mode: 1280 x 1024 (72 Hz)
Texture Quality: Medium
Shadow Quality: High
Reflection Resolution: High
Water Quality: High
Texture Filter Quality: Anisotropic x16
Night Shadows: High
View Distance: 21
Detail Distance: 30
Hardware
Systém Microsoft Windows XP Professional
Service Pack 3
Video Adapter: NVIDIA GeForce 9600 GT
Video Driver version: 197.13
Audio Adapter: Realtek HD Audio output
Procesor Intel Pentium Dual Core E6300
File ID: Benchmark.cli
Ide kattintva manuálisan is letölthető az 1.0.6.0 veriószámot viselő javítás. Többségeteknek a Patch Files alatt az English linkre kell majd kattintania.