Lépj be, vagy csatlakozz a közösséghez!



Felhasználónév:

Jelszó:
Elfelejtettem a jelszavam!

Regisztráció
Bejelentkezve szeretnék maradni
Grand Theft Auto Online Grand Theft Auto V GTA Chinatown Wars GTA The Ballad of Gay Tony GTA IV: The Lost and Damned Grand Theft Auto IV GTA Vice City Stories GTA Liberty City Stories GTA Advance GTA San Andreas GTA Vice City Grand Theft Auto III Grand Theft Auto 2 GTA London 1969 Grand Theft Auto I


GTA IV - Alapok

Azt lehet mondani, hogy a Grand Theft Auto részek játékelemei nagyjából mindig ugyanazok, de a Grand Theft Auto IV ezen a téren is innovatív. Sok újdonság van az alapvető dolgokon kívül, amik elsőre talán szokatlanak lehetnek az előző részek egyszerű és néha bugyuta játékmenetéhez képest.

Üdv újra Liberty City-ben!

Liberty City neve már ismerős lehet, hiszen több korábbi részben megjelent New York City játékbeli mása. Persze ezúttal nem a régi kis városka tér vissza a maga három szigetével. Természetesen újradolgozták a fejlesztők, előlről kezdték, és megalkottak egy hatalmas várost, ami bár kisebb San Andreas állam területénél, a különbség jelentéktelen, tekintve, hogy egyetlen városról, nem pedig egy államról van szó. Az épületek elképesztően jól sikeredett hasonmásai, a város negyedeinek elrendezése egyértelműen a hatalmas városra utal. Most már nem néhány perc, mire a város egyik végéből a másikba érünk. Ráadásul ez nem csak a távolságnak köszönhető, de a lélegző város forgalmi dugóival is számolnunk kell.

Játékmenet

Az előző részekhez képest most több újítást is bevezettek. A küldetések már néha két részre is szakadnak, ezáltal közbevághat egy vagy több másik megbízás, nem beszélve arról, hogy nem egy esetben döntési lehetősége van a játékosnak, hogy életben hagy-e, vagy megöl egy bizonyos személyt. Ráadásul a sztori legvégén is két féle finálé között dönthetünk, aminek köszönhetően akár többször is érdemes kijátszani a sztorit.

Az egész rendszert alaposan feldobta a mobiltelefon bevezetése. Ez lehetővé teszi, hogy bármikor kommunikálhassunk a megbízókkal, ha szükség van rá, illetve rengeteg más dolgot is tehetünk vele. Már a San Andreasban is szerepelt a Trip Skip, azaz az elrontott küldetés újrakezdésekor át lehetett ugrani a hosszas kocsikázást. Ez most továbbfejlesztve került bele a GTA IV-be: minden elrontott küldetés után érkezik egy SMS a mobilra, aminek elfogadásával újra lehet kezdeni az adott missziót.

Irányítás

Az irányítás valamivel bonyolultabb az eddigieknél, de hamar megtanulható mindhárom platformon. A sok újdonság az eddig alig használt billentyűknek is feladatot ad. Az új fizika megkövetelte az élethűbb irányítást, így először szokatlan lehet az autók kormányzása, lassabb reagálása. Számtalan dolgot tehetünk a kontroller / billentyűzet segítségével, ezért egy gomb értelemszerűen több dolgot is csinálhat, attól függően, hogy hol használjuk. Ezekről a bal felső sarokban kapunk minden esetben tájékoztatást.

HUD

Egy kisebb ráncfelvarráson ment keresztül a játék HUD-ja is. Sokkal kevesebb helyet foglal a képernyőn, sőt legtöbbször csak akkor jelenik meg, a szükségünk van rá. Egyébként minden a megszokott helyen van, bal alsó sarokban a radar, jobb felsőben a fegyver, töltények száma, körözési szint és a pénz. Ez utóbbiak viszont csak használatkor látszanak, de egy gomb megnyomásával rövid időre előhívhatjuk őket.

Az életerőt és a pajzsot jelző zöld és fehér sávok a radar körül kapott helyet, és persze folyamatosan látszanak. Emelett újdonság, hogy bárkit becélozva megtudjuk az életerejének (és pajzsának, ha van neki) szintjét a célkeresztben. Természetesen most is testre lehet szabni a HUD egyes elemeit, így például kikapcsolhatjuk a radart, vagy az ellenfelek életét mutató jeleket. Tájékozódásunkat segítheti, hogy a jobb alsó sarokban a megszokott módon megjelenik a városrész és az utca neve.

Életerő

Az életerőt a radar bal oldalán lévő zöld sáv mutatja, és mindig látszik. Ez lényegében 100 egységet takar. Ha túlságosan lecsökken, akkor pirosan villog, jelezve, hogy nem árt egy kis elsősegély.

Életerőnket a következő módokon növelhetjük:

  • Elsősegély csomag
  • Mentőautóba való beszállás
  • Italautomaták, hotdogárusok és éttermek
  • Játékállás mentése
  • Mentők hívása a 911-gyel

Golyóálló mellény

Abban az esetben, ha felveszünk egy mellényt, az életerő után világos sávval látszik a radar körül. Szintén 100 egységet jelent. Amíg lőnek ránk, fokozatosan csökken, viszont ha Nikot elütik, vagy magasból leesik, akkor csak az életerő csökken.

Pajzsunkat így növelhetjük:

  • Golyóálló mellény felvétele vagy vásárlása (fegyverboltban $500, Little Jacob-tól $300)
  • Egy Enforcer-be való beszállás

Pénz

Hogy épp mennyi pénz van nálunk az a jobb felső sarokban jelenik meg, de csak akkor, ha épp pénzt kapunk vagy fizetünk valamiért. Ilyenkor a felső sorban jelenik meg a teljes összeg, alatta pedig a játék kiírja a változás mennyiségét. Küldetés befejezése után, vagy egy bizonyos gomb megnyomásával mindig ellenőrizhetjük a pénzünket, de akár a város különböző ATM-jeiben is lecsekkolhatjuk. A játékban számos helyen tudunk pénzt költeni különféle szolgáltatásokra és cuccokra.

Körözési szint

Ha elkövetsz valami bűnt egy rendőr szeme láttára akkor körözni fognak. Továbbra is hat szintet érhetsz el, bár a katonaság már nincs jelen a játékban. Ezt hat darab csillag jelzi a jobb felső sarokban, ami csupán akkor jelenik meg, ha elkövettük a kihágást. A szinttől függően egy kör alakú villogó terület jelzi a radaron, hogy meddig terjed a zsaruk látóköre. Amíg látnak, addig a kör követi a játékost, és a csillag fehér színű. Ha épp nem lát egy zsaru sem, a csillag elszürkül, és a kör sem követ minket. 

A Pay 'n Spray ezúttal csak akkor segít, ha a zsaruk nem látták, hogy bemész. Egyesével csökkenteni a szinteket ezúttal nem lehet. Ha kiérünk a körből, a csillagok villogni kezdenek jelezve, hogy ha ismét elkövetünk valamit, visszakapjuk a körözést. Lerázni úgy lehet őket, ha néhány másodpercig sikerül a körön kívül tartózkodni.

Fegyverek

Az aktuális fegyvert jelző ikon szintén a jobb felső sarokban jelenik meg, de csak akkor, ha fegyvert váltunk, vagy használjuk azt. Ez alatt megjelenik a lőszer mennyisége, illetve hogy éppen mennyi van még a tárban. A gránát esetében ha nyomva tartjuk a támadás gombot, egy tenyér jelzi, mennyi idő van még hátra a robbanásig. Emellett ha bármilyen egyéb tárgyat (üveg, tégla, doboz) felveszünk, egy tenyér és egy nyíl jelzi, hogy azt eldobhatjuk, ugyanúgy, mint egy molotov koktélt.

Radar

A hatalmas városban segít tájékozódni a bal alsó sarokban lévő kis radar. A teljes HUD-ot megjelenítő billentyű lenyomásakor jóval nagyobb kört mutat, illetve minél nagyobb sebességgel haladunk, annál nagyobb területet látunk be rajta. Ezúttal csak az utakat jelzi, a kisebb épületek és egyéb füves részek helye átlátszó szürke. A mellékutak és sikátorok vékony vonallal láthatóak. Ha körözést kapunk, egy kör villog majd benne, ami a körözés lerázása után eltűnik. Az ellenfeleket piros, a barátokat és járműveket kék, a tárgyakat zöld és a helyszíneket sárga pont jelzi. Attól függően, hogy a cél alattunk vagy felettünk van, egy lefelé vagy felfelé mutató nyíl jelenik meg benne. Újdonság a GPS is, amivel akár tetszőleges pontra navigálhatunk, de a küldetések célállomásait is a legrövidebb útvonallal vannak jelezve.

Mentés

Menteni ugyanúgy a rejtekhelyeken lehet. Ezúttal viszont az ott lévő ágyra kell lefeküdni, amit a bal felső sarokban is jelez nekünk a játék. Mentés során 6 játékbeli óra telik el. Sokak örömére bevezették az automatikus mentést, ami a sikeres küldetések után azonnal elmenti a játékállást. Betöltéskor ilyenkor mindig a legközelebbi mentőhelyen ébredünk fel. Garázsok helyett kedvenc járművünket a ház előtti parkolóba téve őrizhetjük meg, legfeljebb csak kettőt! Gyakorlatilag bármilyen típusú járművet (például helikoptert is) el lehet menteni.

Módosítva: 2012. 07. 09. 12:47 ▪ Szerző: Visali
GTA IV
GTA IV
Multiplayer
Boltok
Játékmenet
Végigjátszás
Mellékküldetések
Érdekességek
Multimédia
Linkek
The Lost and Damned
The Lost and Damned
Végigjátszás
The Ballad of Gay Tony
The Ballad of Gay Tony
Játékmenet
Végigjátszás