Lépj be, vagy csatlakozz a közösséghez!



Felhasználónév:

Jelszó:
Elfelejtettem a jelszavam!

Regisztráció
Bejelentkezve szeretnék maradni
2025 ŐSZÉN JÖN A GRAND THEFT AUTO VI PLAYSTATION 5 ÉS XBOX SERIES X|S KONZOLOKRA! - NÉZD MEG A TRAILERT!
Grand Theft Auto Online Grand Theft Auto V GTA Chinatown Wars GTA The Ballad of Gay Tony GTA IV: The Lost and Damned Grand Theft Auto IV GTA Vice City Stories GTA Liberty City Stories GTA Advance GTA San Andreas GTA Vice City Grand Theft Auto III Grand Theft Auto 2 GTA London 1969 Grand Theft Auto I

GTA IV - Teszt

Üdvözlök mindenkit!

Gondolom észrevettétek, hogy az utóbbi időben keveset voltam online, sőt szinte egyáltalán nem. Ez annak tudható be, hogy a játékkal foglalkoztam mint mindenki más, aki "szerencsés" konzoltulajdonos. Április 29-e óta játszom a Grand Theft Auto IV-et éjjel-nappal. A tegnapi nap folyamán értem a végére a sztorinak, így a gondolataimat összeszedve (még ha nehéz is [nevet]) írom nektek ezt a cikket/tesztet a játékról.

Kellemes időtöltést kívánok mindenkinek, a GTAPlace.hu staff nevében!

2008.04.29. Egy szép napos keddi nap, amit már oly régóta vártam. Dél körül érkezett meg a futár, a hangulatomat még a jó idő is tetézte. "Kell ennél több?" tehettem volna fel a kérdést. :) A sietségbe a futárral is váltottam néhány szót. Viccmesélés helyett mégis mosoly derült az arcomra, mikor említette, ő is várja a munka végét, hogy végre kipróbálhassa a GTA IV-et. Jó utat és szórakozást kívánva egymásnak, elköszöntünk és most jövök én a képbe, na meg persze maga a játék.

Sokat gondolkoztam azon, hogy milyen stílusban írjam meg nektek a tesztet, hiszen nem minden héten próbálhat ki az ember egy ilyen monumentális méreteket öltő játékot. Szokásos monológommal zárnám le az epilógust, avagy nem is húznám tovább az időt térjünk a lényegre.

AZ ELSŐ LÉPÉSEK

A legalább két éve várt pillanat végre eljött: kontroller a kezemben, hangerő a maxon... Jön az Intro és csak ámultam-bámultam. Minden a helyén van. Michael Hunter - Soviet Connection c. száma szolgáltatja GTA IV főcím zenéjét, amitől igencsak beindul az ember. Ezt követően a hajó - amivel Niko és több ember is érkezett - elérte Liberty City partjait, - ahol a játék is játszódik - avagy a nagy megérkezés a nagybetűs "amerikai álomba". Eme nagyszerű és felpezsdítő Intro után a játék kezünkbe adja az irányítást. Na ekkor jöttek már az "örömkönnyek”… a kéz szinte már remeg a joyt fogva, nagyon nehéz leírni ezt az élményt, talán nem is lehet...

A NAGYBETŰS SZTORI

A játék során Nikolai 'Niko' Bellic-et irányítjuk és teljes mértékben is azonosulunk vele... Niko kelet-európai származású férfi, aki sok mindent megélt az élete során és többek közt unokatestvére, Roman Bellic csábítására érkezik Liberty Citybe, az Amerikai álom után "kutatva". Roman előadja unokatestvérének, hogy mennyire jól él egy villában, luxusautók veszik körül és közben gyönyörű nők társaságában van. Miután a kikötőből megérkezünk Roman autójával az állítólagos villába, Niko rájön hogy kuzinja alaposan félrevezette és nemhogy gazdagságba érkezett volna, még a rég látott rokon helyzete sem túl rózsás...

GTAGTA

A játék végigvitele, és a megannyi katarzis élmény átélése után, a sztorira nincs az a megfelelő pozitív jelző amivel le lehetne azt írni. A játékokra MÉG nincs Oscar-díj, mindenesetre 10 Oscar-t csak a történetre adnék, szétbontva ugye azon belül is minden elemre. Az igazi nagy filmekre szokták mondani - pl. amik a GTA játékokat is ihlették, hogy minden földi embernek látnia, éreznie kell.

Továbbiakban nem árulnék el többet, legyen elég annyi amit fentebb leírtam és indokoltam is, meg ahogy a világon az egész szaksajtó is megtette.

A GTA IV-ben is megtalálható a feliratozás funkció, akárcsak a korábbi részeknél. Mindenkinek ajánlott a használata, nagy szolgálatot tesz. Én is csak "áldom" az angoltudásom, szinte itt teljesedhetett ki...

A VILÁG, AMIBEN ÉLÜNK!

A bekezdés kijelentésére a válasz: Liberty City. A GTA III-ban is ezen a néven futott az ottani helyszín, de az teljesen eltér a mostanitól, hisz akkor a fejlesztő srácok csak az első remekbeszabott 3D-s Sandbox élmény megvalósítására törekedtek. A IV. részben a Rockstaros srácok Liberty-t teljesen New York városára építették fel, hihetetlen részletességgel. Ehhez több százezer fotót és videót készítettek a nagyvárosról.

Maga a város szintén leírhatatlanul kidolgozott, nincs két egyforma utca, sarok, stb. A San Andreashoz képest állítólag kisebb a bejárható terület - a R* szerint kb. 3/4 része, de megmondom őszintén, szerintem ez hülyeség. A város kegyetlen hatalmas, korábbi részekhez képest tízszer annyit a játékkal játszani, hogy valamelyest kiismerje az ember, ha ide-oda el akar menni magától. Természetesen a GPS az egész játék során segítségünkre van. Minden úgy megy, ahogy a "nagy könyvben" megvan írva.

GTAGTA

A korábbi részeknek nem éppen a grafika volt az erőssége, legalábbis sokak szerint; nekem akkor sem és most sincs gondom velük. Sokan mondták, hogy nagyon elfogult GTA fanatikus vagyok - biztos… A GTA IV látványvilága viszont annyira letaglózóan hatott rám és a nagyközönségre is, hogy az hihetetlen - ha fogalmazhatok így. Maga a színvilág, az ahogy a város lélegzik, folyamatosan történnek különböző események... És tényleg igaza volt annak, aki azt mondta, hogy hatalmas élmény akár órákig csak sétálgatni az utcán, figyelni a pirosan nagybetűs pezsgést. "As Good As the HYPE", avagy van olyan jó mint amilyennek beharangozták - sőt még annál is sokkal jobb.

Az is nagy élmény volt számomra - és nem is felejtem el, mikor először elkezdett szakadni az eső. Ahogy az esőcseppek verték az aszfaltot vagy a szél fúvása, a fényeffektek, mind-mind szövegben leírhatatlan élmény… arról nem is beszélek, hogy milyen érzés a nappalidőszakban, vakítóan napsütötte órákban motorozni, autókázni, vagy bármit is csinálni. A helikopterrel való repülés élményét leírni meg sem próbálom...

GTAGTA

Mindennap játék közben vagy éppen csak úgy, rengeteget chatelek ismerősökkel, barátokkal Xbox LIVE-on, órákat, napokat lehetne/tudunk mesélni a játékról akár egymásnak, vagy olyannak aki még nem játszotta, vagy kevésbé ismeri még a játékot. Emlékszem, hogy még a játék megjelenése előtt is volt olyan szituáció, mikor este a szokásos haverokkal való beszélgetés közben, én meséltem a játékról, ők pedig szívesen hallgattak... a végén pedig már ott tartottunk, hogy hajnali fél 4 van, és annyit beszéltem hogy a torkom már fáj. Szóval csak azt szeretném ezzel éreztetni, hogy tényleg nem lehet mindent átadni/elmondani erről a játékról 5 perc alatt. Érzékeltetni viszont lehet valamennyire, remélem ez sikerül és jól szórakoztok.

FIZIKA

A játék ezen területén is forradalmit alkottak a Rockstaros srácok, hisz több új technológiát is felvonultattak, beépítettek a játékba. A NaturalMotion által kifejlesztett Euphoria motor felel a játék teljes fizikai és animációs rendszeréért. Ennek köszönhetően hihetetlen élethűen, részletességgel viselkednek a tárgyak, karakterek, stb. Tényleg lélegzetelállító ez a technika, feltehetőleg egyre több játék során felhasználják majd.

Például multiban (bővebben később) kellett gyorsan járművet szerezni, elhajt mellettem a tag kocsival, pisztolyt elő és hátulról szabad célzással a hátsó szélvédőre (de a sofőr üléssel egy vonalba) leadtam 3 lövést. A golyó behatolt, végzett a vezetővel, majd mondom poénból megnézem az első szélvédőt és durva volt, mert a néhány lövés közül ami mellé ment becsapódott az első szélvédőre, bepókhálósítva azt...

GTAGTA

Rengeteg mindent megtapasztal az ember küldetések alatt, azon felül hogy gigászi történettel van dolgunk, amit nem győzök elégszer hangsúlyozni... Legyen szó a karakterek mozgásáról, jármű viselkedéséről, bármit említhetünk. Például az is számít, hogy hol lövöd meg az embert. Ahogy lezuhannak a tetőről, átbillennek a korláton - fenomenális...

Végtelen sok lehetőség van, csak a játék ezen részével oldalakat lehetne megtölteni és ahogy mondtam napokat beszélni.

IRÁNYÍTÁS, MOZGÁS

Több világhírű, a játékokkal foglalkozó oldal a játék egyedüli kivetnivalójának az irányítást hozta fel. Erről mesélek most nektek egy kicsit.

A fizikai motornak köszönhetően, nagyon élethű mind a karakterek, mind a járművek mozgása, ezek irányításának bírálása kissé nehézkes kérdés. Az én tapasztalataim azok, hogy szinte hibátlan. Azért mondom, hogy szinte, mert a játék elején a fedezék rendszert még kicsit nehézkes volt használni, de aztán pikk-pakk beleszoktam, és mostanra már imádom.

A járművek viselkedése, irányítása is nagyon a helyén van. Ahogy a kanyarba bedőlnek, csúsznak, kézifék használata is nagyon pazar. Többen mondták - és én is csak azt tudom mondani, hogy sok autószimulátor játék példát vehet majd erről. Élvezetes vezetés összepárosítva a realizmussal, na ez a nem semmi... Kocsinál is nagyon ott van a "szeren" a kamerakezelés - bár többen panaszkodtak erre, ugyanis míg a bal analóg karral magát a járművet kormányozzuk, addig a jobbal a kamerát forgatjuk tetszés szerint (ez nem újdonság, hisz már a San Andreasban is megtalálható volt ez a ficsőr, PC-sek is tudhatják, hisz ott az egér mozgatásával történt ez a kamerakezelés). Akik arra panaszkodtak, hogy a kamera később fordul be, én erre azt mondom, hogy feltehetőleg minden kedves játékosnak két keze van, így a jobb nagyujjal kényelmesen nézelődhet vezetés közben.

Niko nagyon lazán, realisztikusan mozog, kontrollálása remekül kivitelezhető, mind a játékos által konfigurált gombkiosztás szempontjából - ami egyébként ha jól tudom testreszabható, viszont a bizonyos Classic funkció is átállítható, melyet még nem néztem, mivel nem volt rá szükség.

Nem csak a várost járja át a dinamika, harmónia, hanem az egész játékot!

GTAGTA

Megint egy élmény a sok közül: Nagyon nagy poén, mikor valakit kilövünk a volán mögül szélvédőn keresztül, főleg ha mi is vezetjük a saját autónkat/motorunkat. Persze sokkal nehezebb ilyenkor célozni, de ha belegondolunk ez érthető. Nagy üldözéseknél, még a jobb analógot is bekattintom, hogy magam mögé lássak, (miközben vezetek ugye) és miközben haladok, a mögöttem lévőkre lövöldözök, vagy éppen a sofőrt lövöm ki.

Az se semmi, mikor beálltam éjszaka a Star Junction (Times Square) közepére egy Turismo-val, aztán kéziféket be, padlógáz kormánnyal alászedtem, a kocsi elkezdte írni az ívet, a gumi nem kezdett el rögtön füstölni, túráztattam egy darabig, mire köpte a füstöt magából. Beletapostam még jobban, a gumi kidurrant, de még ott volt a felnin, zsörtölődött egy darabig, míg teljesen elhasználódott és csak a felni maradt.

GTAGTA

Kezdek felpörögni, szóval kaptok még egy élménybeszámolót a Single részből. Épp tegnap csináltam egy küldetést... Helyszín a kórház, a feladatot nem mondanám el spoiler végett, de szerintem sejtitek... Szóval a lényeg, bemegyek a kórházba, rendőrök állnak a sarkokon, odamegyek a recepcióshoz - lehet beszélni vele, mondja ha gond van menjek a sürgősségi vagy melyik osztályra. Jó megyek szép lassan a célpont felé, a folyosó végén két zsaru áll, ott feszítenek. Mondják, hogy ez lezárt terület, ha tovább haladtam volna, akkor megtámadnak, már készítették a fegyvert. Indultam visszafelé, keresvén másik utat vagy más lehetőséget. Ekkor megpillantva egy kis öltözőt ahol át lehet öltözni - félig orvosi ruhába, na mondom majd most visszamegyek, haladok szép nyugisan, nyakamba ott van a sztetoszkóp... Sétálok el előttük erre megtámadtak, mert mondják, hogy én nem is vagyok orvos. Jó, visszatöltöm, újra kezdem a küldetést, de most egyből átöltöztem és úgy mentem oda és nem szóltak semmit, csak figyeltek… tovább nem mesélem, de a lényeg lejött remélem: van eszük a csókáknak.

ZENE, HANGOK

Aki ismeri a GTA sorozatot, tudja, hogy szerves részét képezik a különböző rádióállomások. A fiúk nagyon kitettek magukért ismét, hiszen 19 rádióállomás közül válogathatunk kedvünk szerint, mindenki megtalálja a neki tetsző stílust. (Személyes kedvenceim: Vladivostok FM [ami a játék, mint főrádiója is lehetne], Beat 102.7, Radio Broker, Electrochoc, San Juan). Körülbelül 200 dalt sikerült felpréselni a lemezre. Kimaradt - de nem késő megemlíteni - a mobiltelefont, mivel nagyon nagy szerepet kap a játékban. Gyakorlatilag ezen keresztül intézünk mindent. Használata egyszerű és praktikus, viszont nem csak arra jó hogy a dolgainkat bonyolítsuk, hanem ha épp rádiót hallgatunk és egy nekünk tetsző szám megy, akkor nyugodtan tárcsázhatjuk a ZiT számát, akik SMS formájában elküldik nekünk az éppen hallgatott szám címét és előadóját (vagyis annak nevét). PC-n pedig letölthetjük egy kisebb pénzmag ellenében, az amazon.com oldaláról.

GTAGTA

A fegyverek, járművek hangjairól is ódákat lehetne zengeni... Előbbi is hihetetlen élethűen szól. Az M4 hangjától enyhén szólva beindul az ember, de vehetném az összes fegyverét is. Aki látta a Szemtől szemben (Heat) c. filmet, az tudja miről beszélek, mivel egyik kedvencem, jó párszor láttam. A lényeg, hogy ahhoz tudnám hasonlítani a fegyverhangokat. Egyébként, aki játssza a játékot és látta is a filmet, ha észrevesz hasonlóságot az nem véletlen... A Trailer #2 óta sejtettem hogy van valami.

MULTIPLAYER

Az új epizódba szerencsére már a Rockstar is készített Multiplayer lehetőséget, méghozzá nem is akármilyet. 14 fajta játékmód közül választhatunk és akár 16-an is játszhatunk egymás ellen vagy éppen csapatban, attól függően, hogy milyen módban vagyunk. Az egyjátékos móddal játszottam többet még nyilván, de rengeteg új srácot megismertem és sok magyar nyomja Xbox LIVE-on a multiplayert. Az utóbbi napokban már esténként játszogattam multit, és HIHETETLEN JÓ élményben volt részem.

A külföldi játékosok is rendesek voltak, eldumálgattam velük... Szinte mindegyik játékmódot kipróbáltam, ezek közül egyik nagy élményem, mikor én voltam a Host. Mondom, jólvan, legyen egy kis GTA Race, ahol a célbaérés számít, bármily módszerrel. Voltunk 4-5-en magyarok, a többi külföldi [hajnali 1-2 körül volt ez kb.]. Akkor legyen egy kis Star Junction speed race skacok, mondják, oh yeah, cool... A kategóriát motorokra állítottam, és mindenki NRG-900-al nyomta. Az államat keresgéltem, mikor a startnál két sorba tizenakárhány motoros zúgatta a gépet. Az nagyon nagy volt...

GTA

Az sem volt kispályás, mikor hajnali 3-ig nyomtuk a Team Deathmatch-et. A host 1 órásra állította be, csak assault fegyverek voltak (AK47, M4) a helyszín pedig a börtön volt. Ott a börtönfalakon, tornyokban csatározni, és keményen kellett taktikázni is.

A Cops 'n Crooks (Zsaruk vs. Bűnözők), az egyik legjobb, főleg ha minél többen vagyunk, kemény tud lenni nagyon.

Igazándiból mindegyik mód kegyetlen jó és megunhatatlan! Köszönhetően maga a játékstílusnak, a testreszabhatóságnak a host részéről, a rengeteg módnak, stb.

ÖSSZEGZÉS ÉS ÉRTÉKELÉS

Sztori: 10/10

Hangulat/Játékélmény : 10/10

Játékmenet: 10/10

Hangok/Zene: 10/10

Multiplayer: 10/10

Irányítás: 9.5/10

Szavatosság: 10/10

Eredmény: 10/10 - GTAPlace.hu

A játékban 90%-nál tartok, megpróbálom első magyarként kitolni 100%-ra. A sztorival se végeztem 30 óra alatt, mert közben csináltam ezt-azt. Persze ami érdemleges, mert szaladgálást, ökörködést nem mentem bele az állásba nyilván. Aztán a többszöri végigjátszás is garantált, na meg ott van a Multiplayer, meg majd a letölthető tartalmak is.

Befejezésként, szeretném megköszönni a figyelmet és hogy elolvastátok. Látogassátok továbbra is a GTAPlace.hu-t.

Írta: Ragnar360
Javította, ellenőrizte: Gege, Shotgun
Dátum: 2008.05.10

Módosítva: 2008. 05. 10. 22:28 ▪ Szerző: Ragnar360
GTA IV
GTA IV
Multiplayer
Boltok
Játékmenet
Végigjátszás
Mellékküldetések
Érdekességek
Multimédia
Linkek
The Lost and Damned
The Lost and Damned
Végigjátszás
The Ballad of Gay Tony
The Ballad of Gay Tony
Játékmenet
Végigjátszás